De KVS temp van mijn XM is aan de hoge kant. Loopt rustig op naar de 105 graden@120km per uur. Met de verwarming op de maximale stand is de temp rond de 95 graden te houden. Nu dacht ik dat de thermostaat dicht bleef zitten en heb deze verwijderd om te vervangen door een nieuwe(hele fijne klus op straat, doe ik dus nooit meer). De nieuwe zit er nog niet in, omdat eerst zeker wilde weten of het wel aan de thermostaat lag. Dus even wat water gekookt en de de thermostaat in dit water ondergedompeld en ja hoor gaat gewoon open. Is dus niet zo veel mis mee
Nu ben ik zo stom geweest om niet eerst even aan de radiateur te voelen of deze koel bleef, dus heb ik een hoop vnl irritant werk gedaan voor de kat zijn ***. De problemen zitten ergens anders…
-verstopte radiateur
-gare tempmeter/sensor
De KVS is schoon en er kwam geen prut uit het systeem tijdens het aftappen(kraantje op rad opengezet). Hoe kan ik best testen of mijn rad niet verstopt zit? Komt het weleens voor dat de kvs sensor/meter verkeerde waardes aangeeft?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Misschien dat ie toch hapert. Gaat de thermostaat wel helemaal open?
Ik heb een paar maanden geleden hetzelfde gehad en bij mij was de thermostaat dus wel kapot. Ik had al gezien dat de koelwatertemperatuur over een periode van een maand of 3 steeds hoger opliep. En toen liep de naald ineens van de schaal af.
Het vervangen was overigens bij mij slechts een karweitje van een minuut of 10.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
je hebt toch termostaten die op verschillende temps open gaan ? Kijk eens of je er een kunt krijgen die bij 85 open gaat ofzo.
Ik heb er blijkbaar zo in in de xm want mijn temp komt maximaal op de 87 graden.
Beide thermostaten openen met 85 graden, daar ligt het iig niet aan.
Bij een 2.1TD zit de thermostaat aan de achterzijde van het blok, vandaar dat het een rotklus is.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Aha, da’s minder dan. De plaats van dat ding dan.
Maar gaat de thermostaat helemaal open of maar een stukje? En is de beugel waar hij tegenaan drukt nog heel? bij mij was die namelijk gescheurd waardoor hij steeds minder ver opende.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik snap één ding niet Razkin, als je toch al de oude eruit hebt en het zo’n gekloot is, waarom dan niet meten die nieuwe erin geprakt ? Dan had je nu een eind verder geweest met je troubleshooting en had je definitief geweten of het wel of niet aan je thermostaat lag. Die nieuwe had je toch al gekocht neem ik aan..Mischien gaat de oude visueel wel open maar niet genoeg ?
Een radiator kan je volgens mij aardig schoon krijgen door de tuinslang tegen de stroomrichting erop te zetten….en anders zijn daar middeltjes voor te koop.
Moet het thermostaat huis netjes schoonmaken en daar had ik even geen zin meer in. De auto steunt op een assteun net hoog genoeg om er onder te liggen en er druppelt nog wat kvs na. Bovendien als ik de nieuwe had gemonteerd en het lag er niet aan, dikke kans dat ik opnieuw de kvs er moet hebben…
De thermostaat opent net zover als de nieuwe en verder valt er niets aan te zien.
Ik heb mijn thermostaat enkele maanden geleden ook moeten vervangen omdat de temp wat hoog opliep,maar die zit toch voorkant blok,tussen blok en accu ongeveer.
Net achter die dikke waterslang.
TD12 =achterzijde blok ter hoogte van de waterpomp.
beter eerst de nieuwe termostaat erin, en met de hand voelen hoe de radiator warm word, als verstopt, voel je vanzelf waarergens.
poging om hem door te spoelen wil wel eens helpen.
als niet (vanwege corrosie oid), dan blijft er wijnig anders over dan hem te vervangen.
mvgr wupke
Het enige voordeel dat je nu hebt is dat je het systeem al hebt leeggehaald, dus je kunt nu met relatief weinig moeite de radiator demonteren en met de tuinslang doorspoelen.
De thermostaat heb ik zelf vorige week vervangen, is inderdaad een rotklus bij een 2.1Td. Zet er in ieder geval een nieuwe in en zorg voor een goeie (nieewe) pakking.
Je kunt wellicht eerst de nieuwe thermostaat erin zetten en het systeem weer volgooien. De boel volgooien en alsnog de radiator controleren.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Wegens tijdgebrek enkel even de thermostaat erin gefrot en nog steeds veel te hoge KVS waardes. Onderzijde van de radiateur blijft koud, ongeveer vanaf een kwart wordt hij warm en bovenin vingerbrandend heet.
Op m’n werk zal ik de rad verwijderen en proberen door te spoelen, daar heb ik tenminste een brug, kan ik meteen onderste motorsteun/versnellingsbak keerringen vervangen.