Jullie durven maar met onderdelen “zomaar"uitwisselen van twee bakken. Ik heb bij een youngtimer “niet citroen” al twee lawaai/kraakbakken gehad, bij uitelkaar halen was NIETS bijzonders te zien, laat staan dat ik onderdelen succesvol kan uitwisselen.. (misschien kan het wel, maar of het een goede keus is geweest kan ik pas merken als de bak er weer onder zit)
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
als je niet weet waar je op moet letten en waar je naar moet kijken, tja dan zie je idd niets byzonders aan een bak /onderdelen.
als je weet waar de criteria zich bevinden, dan is het niet zo’n probleem.
maar ieder zn vak ,denk ik dan.
mvgr wupke
Ik was een beetje lui vandaag dus, dus ben halverwege
Ouwe mopperkont
kreazyV8wuppo schreef:als je niet weet waar je op moet letten en waar je naar moet kijken, tja dan zie je idd niets byzonders aan een bak /onderdelen.
als je weet waar de criteria zich bevinden, dan is het niet zo’n probleem.
maar ieder zn vak ,denk ik dan.
mvgr wupke
Ik ben bij versnellingsbakrevisiespecialisten geweest met de open bakken ter beoordeling en die vertelden dat ze synchromeshringen en alle lagers standaard gewoon vervangen omdat je vaak aan die dingen niks kunt zien. in (zoals de bakken die ik had, waar ook niks te zien was) Hoe zo specialsisme? Dat kan ik ook wel, alles vervangen, maar de kunst om het “probleemonderdeel” echt juist te vinden versta ik onder ieder z’n vak.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:kreazyV8wuppo schreef:als je niet weet waar je op moet letten en waar je naar moet kijken, tja dan zie je idd niets byzonders aan een bak /onderdelen.
als je weet waar de criteria zich bevinden, dan is het niet zo’n probleem.
maar ieder zn vak ,denk ik dan.
mvgr wupke
Ik ben bij versnellingsbakrevisiespecialisten geweest met de open bakken ter beoordeling en die vertelden dat ze synchromeshringen en alle lagers standaard gewoon vervangen omdat je vaak aan die dingen niks kunt zien. in (zoals de bakken die ik had, waar ook niks te zien was) Hoe zo specialsisme? Dat kan ik ook wel, alles vervangen, maar de kunst om het “probleemonderdeel” echt juist te vinden versta ik onder ieder z’n vak.
ME5T bak..
de primaire as zit in kegellagers opgesloten.
hiervan moet de voorspanning goed zijn (dus ook de lagers) .
anders kan deze axiale en radiale speling ontwikkelen.
daardoor kan deze as trillingen en ressonatie’s krijgen, vanwege
A/ schuine vertanding.
B/ de werking van de koppeling incluus plaat welke op deze as tevens is gemonteerd.
de Pignonas, welke dus de secundaire as is.
ligt in zn geheel in 2 lagers.
te weten 2 TON lagers, en 1 NAALD lager.
hiervan is het van belang dat alle lagers 0 speling geven. dit is te meten.
op de honderste af, mag er max 0,04 speling in elk lager zitten.
dan de schakelklokken.
de schakelklokken moeten goed werken en goed arreteren, dwz de kogels, en veren in deze klokken moetn goed zijn.
daarnaast, mag het HART van de schakelklok op de splains geen waarneembare speling hebben, en liever zelfs stroef gemonteerd worden.
de synschomeschen zijn te meten op hoogte.
tevens zijn ze voelbaar op de SLOTWERKING te controleren.
als zowel de hoogte als de slotwerking optimaal is, zijn ze zonder problemen te monteren.
naast dit dan nog FF..
beide ME5T bakken die mij zijn aangeleverd schakelden goed.
de 1e bak was de bak met jankgeluiden ed.
de 2e bak had last van een incontinente priseas keerring.
dat wetende incluus de bovenstaande vak kennis, geeft me dus en gerust gevoel, dat die bak in Mathijs zijn auto straks prima zal werken.
mvgr wupke
los daarvan,, ik zal pogen pics te maken van de lagers uit de bak van Mathijs,, deze zijn duidelijk voorzien van loopsporen.
en geven een diepte loopvlak /rand van 2 honderste te zien..
het is vaak de moeite om beter te kijken, en te meten wat het onderscheid maakt.
daarnaast kosten in veel bakken de lagers iets van 200 euro per bak,, grofweg,,, zet dat af tegen de kosten van de bak opnieuw demonteren en slachten en opbouwen.. dan is ht dus logisch om zoveel mogenlijk, als niet alle lagers te vervangen in een revisiebak..
het heet tenslotte revisie..
mvgr wupke
vandaag beetje verder gewerkt, kwam er alleen niet meer uit waarom de vergendeling niet meer wilde.. krijg de kabelmantel niet meer op zn plaats zonder dat dat de kabel zelf teveel spanning heeft (en daardoor dus de vergrendeling ontgrendelt)
en mn waterslang “snorkel” is afgebroken plastic was waarschijnlijk te broos ofzo, viel gewoon in stukkies. morgen maar 1 bestellen en hopen dat het niet te duur is (of dat ik nog zoiets heb liggen van mn type 1 blok)
en nu issie weer zo:
Ik hoop hierna de ruimte niet meer zo hard nodig te hebben (en misschien beschikbaar te stellen aan citroen rijders die hard een droog plekje nodig hebben voor niet al te lange klussen)
Ouwe mopperkont
ah ik dacht al, waar blijft ie..
euh snorkel,, hmm geen idee.
je sluiting..
ik denk dat je de kabel ergens klem hebt liggen mischien onverhoopt tussen gemonteerd..
ff de kabel volgen dus,dan kom je het euvel vanzelf tegen.
mvgr wupke
volgens service.citroen kost zon ding ongeveer 10 euro, die aansluiting voor de waterlang, alleen staat er de verkeerde afgebeeld. Nu maar hopen dat bij de dealer wel de goede naar voren komt :]
Ouwe mopperkont
Internet bij de dealert was stuk, dus konden niets opzoeken / bestellen. Daardoor weer vertraging. Vorige keer was het ook al zo; als je wat nodig hebt van de dealer ben je soms zo weer paar dagen verder
Ouwe mopperkont
Nou, het onderdeel is voorraad zowaar dus ik ga hem morgenochtend ophalen En hopelijk kan ik dan morgenavond starten
Ouwe mopperkont
Alles zit er op, en eraan en hij loopt weer Nu lekker zweven
Ouwe mopperkont
super gedaan gefeliciteerd ben nu wel benieuwd hoe de bak schakeld
ik hoop dat die super loopt
Ja hij rijdt nu echt strak. Tot nog toe geen geluiden gehoord, en alleen de achteruit zit nog wat strak in zn vel maar heb het idee dat dat wel goedkomt.
Denk dat de synchro’s die zijn overgezet nog even moeten wennen ?
Auto rijdt weer super iig
Ouwe mopperkont
je achteruit is niet gesynchroniseerd, dus hehe dat zal wel meevallen.
nee ik weet al waar em dat in zit die achteruit..
heb van doen met palletje piefje geleiding verhaal..
dus dat gaat vanzelf wel beter worden
fijn dattie het goed doet, is toch wel leuk om te lezen..
mvgr wupke