Hallo, even een vraagje hier…..ik kan via via een BX 19 gt kopen voor niet teveel geld…...bouwjaar is eind ‘84…..nu vraag ik me af, hoeveel zijn er nog van in Nederland?, ik krijg langzamerhand het idee dat er eigenlijk niets meer over is van de eerste modellen BX.
Roesten ze zo vreselijk?, of wat is er mee?, en waar moet ik op letten?
Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Rik, je woont in Almelo,
Ik woon in Borculo ik wil wel met je mee kijken anders (waar staat die?) gaan we met MIJN Bx GT (als jij de benzine betaald)
rijd trouwens LEUK en goed!! Oltimer verzekering voor 72 euro per jaar en je bent klaar
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
aha, Borculo…..laatste tijd geregeld geweest met m’n CX….moest op nederlands kenteken komen, en dat is ook (een beetje) het probleem met die BX, staat erg ver weg.
Vraag me dan ook af of het wel loont om zo’n auto in te voeren.
Maar aan de andere kant, weet jij hoeveel er nog (ongeveer) van rondrijden?, ik krijg het idee dat het best een bijzondere auto aan het worden is. Ik wil hem als tweede auto in gaan zetten, wilde eerst een GSA kopen maar dit rijdt toch wat moderner, m’n vrouw zal hoodfbestuurdster worden….
McDean schreef:Rik, je woont in Almelo,
Ik woon in Borculo ik wil wel met je mee kijken anders (waar staat die?) gaan we met MIJN Bx GT (als jij de benzine betaald)
rijd trouwens LEUK en goed!! Oltimer verzekering voor 72 euro per jaar en je bent klaar
Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)
Hoeveel er nog rondrijden blijft gissen, maar ik denk dat er nog best wat zijn. Ik kwam er afgelopen week nog 2 op 1 dag tegen; als ik een type I zie is het ook meestal een GT gek genoeg. Het blijft speculeren, maar wellicht kan er hier wel iemand een redelijke inschatting maken.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wellicht weet wouter (xbxg) meer over aantallen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
gebruik jij hem dagelijks?
en hoe is het motortje over het algemeen?, ze gebruiken vaak nogal eens wat olie heb ik begrepen maar schijnt eigenlijk altijd een kwestie van kleprubbers te zijn…
verdere zwakke punten? roesten ze erg en waar met name?
Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Het motortje HEERLIJK!!!! lekker laag in toeren mee cruisen en heerlijk snel!!!
Ik gebruikte hem vanaf februari dagelijks maar nu is het een auto voor erbij. In de oltimer verzekering!
Olie verbruik hebben veel 1600 en 1900 motoren last van maar dat is veelal een geval van kleprubbers inderdaad
Waar roesten ze met name?
- A stijle
- dopels
- wielkasten voor
- subframe
- achterwielkasten
- wielophanging achter
- kofferbakbodem
- deuren
Als je een keer wilt komen kijken naar mijn GT en een stukje rijden om te kijken hoe dat voelt, de koffie staat klaar!
En als je citroville kunt vinden dan is mijn huis er niet ver vanaf
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
nu vraag ik me af, hoeveel zijn er nog van in Nederland?, ik krijg langzamerhand het idee dat er eigenlijk niets meer over is van de eerste modellen BX.
Ik hou nu ongeveer al een jaartje bij, hoeveel GT’s ik tegenkom (via internet, citroenforum, citromobile, beursen, meetings e.d.) En ik heb er nu welgeteld 8 op een rijtje kunnen zetten, Inclusief de mijne.
Daarvan zijn er 3 van het eerste type (modeljaar 85) en de rest is van het 2 type. Natuurlijk zegt dat niet zoveel over het werkelijk aantal in Nederland. Maar het geeft wel een beeld van het aantal rijdende.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
kan jij precies het verschil tussen de eerste en de tweede versie uitleggen?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Dat kan ik heel goed
Let op:
1e type: (modeljaar 85)
-Tweed bekleding (meestal grijs, soms bruin) en dashboard in die kleur
-Enkele striping met GT-logo’s op motorkap en spatborden
-Standaard boardcomputer
2e type: (modeljaar 86)
-Het bekende Citroën vissgraat motief velours om standaard model stoel (eigenlijk wel jammer he?) en zwart dashboard
-Dubbele striping van voor tot achter
-Optionele boardcomputer
Mijn GT is gelukkig van het 2e type, want die vind ik veel mooier
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
BasisBIX schreef:
2e type: (modeljaar 86)
-Het bekende Citroën vissgraat motief velours om standaard model stoel (eigenlijk wel jammer he?)
-Dubbele striping van voor tot achter
-Optionele boardcomputer
mijne!!!
Mijn idee was GTI stoelen met deze bekleding te bekleden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Tsj dan is die natuurlijk niet meer origineel.
Ik zou gewoon die GTI stoelen er in zetten, en de GT stoelen zeer voorzichtig opbergen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:Tsj dan is die natuurlijk niet meer origineel.
Ik zou gewoon die GTI stoelen er in zetten, en de GT stoelen zeer voorzichtig opbergen
Ze waren al uitgezeten en aan een ander setje komen is niet zo’n probleem hoor
nou, ik kan je zeggen dat een eerste versie in blauw echt veeeel mooier is dan die gewonere hokken. die heb ik namelijk, maar dan in digitvorm…
maar waar ik meer naar op zoek ben is de technische verschillen tussen de hele oudjes, zoals die 84-er van mij en de nieuwere.
er is iets met lagers bij de voorpoten waar ze later silent-blocks hebben, maar of er nou meer is…..
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Bedoel dan de GT stoelen of de GTI stoelen?
Aan GTI stoelen is inderdaad niet zo moeilijk aan te komen, ik heb trouwens nog een setje staan, maar die gaan echt niet in mijn GT.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Rik1 schreef:gebruik jij hem dagelijks?
en hoe is het motortje over het algemeen?, ze gebruiken vaak nogal eens wat olie heb ik begrepen maar schijnt eigenlijk altijd een kwestie van kleprubbers te zijn…
verdere zwakke punten? roesten ze erg en waar met name?
Ja, ze roesten erg en met name door rotte voorsubframes (voorwielophanging) zijn er al tallozen naar de schroothoop verdwenen. Originele portieren zijn doorgaans rot of ernstig aangedaan.
De hele koets is wat minder geoptimaliseerd voor ontwatering, in tegenstelling tot de latere typen.
Ich bin ein Breaker