1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
bx 14e leader serie 1 = verkocht!  (mag op slot)
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 19 oktober 2007 03:28 AM

Op 20 september heb ik de bx 14e leader (type1) uit 1986 van Maarten Bokslag overgenomen, Daar was een topic van hem van met foto,s maar die kan ik hier niet meer vinden dus begin ik maar beter mijn eigen topic over deze auto. Ik zal as. zaterdag ook even nieuwe foto,s maken Laughing
Ik heb voor de bx bij antiroest centrum van Egmond in alphen aan de rijn een complete conserverings/antiroest set gehaals die ik zaterdag in en aan de bx zal spuiten met een persluchtspuit en lans. Niet dat de bx last van roest heeft, maar omdat voorkomen beter is dan genezen. In dit topic komen ook later meer beschrijvingen van wat ik allemaal aan de bx zal gaan doen.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 oktober 2007 03:42 AM
  [ # 1 ]

Re: Mijn eigen bx 14e leader

Leuk, en inderdaad, voorkomen….

Denk bij het conserveren ook aan het voorsubframe; het is niet bepaald uitzonderlijk dat die krokant zijn. Kun je ook goed inspuiten als je toch bezig bent.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 19 oktober 2007 10:37 PM
  [ # 2 ]

Ik zal het subframe ook even meenemen in de werkzaamheden.
Ik hoorde van iemand dat je er ook evt nog een carterventilatieslang in het subframe kan hangen zodat ie van binnen in iedergeval lekker vet blijft

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 21 oktober 2007 02:34 PM
  [ # 3 ]

De eerste laag zit erin, nu moet dit een paar dagen rusten en dan kan de wax erin, en als laatste een laag sealant voor de bodem , wielkasten en buitenkant subframe. De binnenkant van het subframe zit nu ook lekker vol.
zo ook de portieren, stijlen, dorpels en de rest van de holle ruimten.
Ik kwam er achter dat dit trouwens niet de eerste behandeling was. De gehele auto bleek al flink met wax en tectyl onderhanden genomen te zijn ooit. (dat verklaart waarschijnlijk ook dat er na 21 jaar nog steeds nergens roest aan zit) Maargoed, een herhaling kan geen kwaad. Als het klaar is nog even de afwateringen controleren of deze nog open zijn en dan kan ie er voorlopig weer tegen Very Happy

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 21 oktober 2007 02:58 PM
  [ # 4 ]

Heb je zaterdag nog foto’s gemaakt? Very Happy

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 21 oktober 2007 07:33 PM
  [ # 5 ]

Surprisedops:  camera vergeten.
Foto,s komen zsm.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 03 november 2007 07:05 PM
  [ # 6 ]

Ik heb het oude topic met een paar foto,s van m,n bx weer gevonden.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=182866

Maar ik moet nog steeds wat eigen foto,s maken Surprisedops:  Surprisedops:

Vandaag weer lekker aan t klussen geweest aan de bx.
Ik heb de motor inwendig gespoeld met forté motorflush,daarna olie en filter vervangen,
de bougie,s vervangen (oude zaten los!!!!!)
Brandstoffilter voor de brandstofpomp gemaakt en het brandstoffilter tussen pomp en carb. vervangen
luchtfilter vervangen
Ruitenwisserblad vervangen
Parafaanbak ontdaan van bladeren en vuil+ laagje ml aangebracht
De hele auto nog maar eens nagekeken of er nog binnenkort te verwachten gebreken waren (conclusie Auto in zeer goede staat!)
Portier scharnieren en slotjes gesmeerd
banden opgepompt
carburateur schoongemaakt en uitwendige mechanismen gesmeerd
Koppelstangetjes aan de uiteinden van de stabilisatorstang vervangen
Gele h4 lampen met kapjes gemonteerd
Dashboard bovenkant gereinigd, is weer grijs!!!)

Binnenkort ga ik nog kleppen stellen, koelsysteem doorspoelen/verversen
hydrincage vervangen voor lhm
Verdeelkap,rotor en bougiekabels vervangen
Het tectyleren afmaken.
Speakers in hoedenplank maken en aansluiten(heb een andere hoedenplank van de sloop voor gehaald zodat de orginele heel blijft

Laughing )

Al met al weer een productief dagje bx klussen gehad,
Nog even terugkomend op de koppelstangentjes van de stabilisator. (deze heb ik vervangen omdat het nogal rommelde onder de voorwielophanging als ik op een klinkerweg reed, het is nu veel minder maar er rommeld nog steeds iets, heb verder nergens speling op kunnen ontdekken, ook hoor ik linksvoor nog steeds een ‘pok’ geluid bij het op en afgaan van sommige drempels Iemand nog een idee wat dit kan zijn?

Confused:

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 03 november 2007 07:57 PM
  [ # 7 ]
Art schreef:

Nog even terugkomend op de koppelstangentjes van de stabilisator. (deze heb ik vervangen omdat het nogal rommelde onder de voorwielophanging als ik op een klinkerweg reed, het is nu veel minder maar er rommeld nog steeds iets, heb verder nergens speling op kunnen ontdekken, ook hoor ik linksvoor nog steeds een ‘pok’ geluid bij het op en afgaan van sommige drempels Iemand nog een idee wat dit kan zijn?
Confused:

Ik zou zeggen: de silent blocks in de onderste draagarm. Daar krijg je ook dit soort verschijnselen door. Maar check ook even of je accu écht goed vast zit…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 03 november 2007 08:52 PM
  [ # 8 ]

Zitten de voorste draagarmen vast met rubbers of met lagers? als het lagers zijn kun je die duidelijk horen bij hobbels, anders kan het een fuseekogel zijn denk ik.

Emiel

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 03 november 2007 10:03 PM
  [ # 9 ]

De accu zit vast, het is ook meer een typish wielophangingsgeluid.
De draagarmen zitten met rubberen bussen aan t subframe bevestigd, ik had de fuseekogel al gecontroleerd maar kon er geen speling opvoelen. Mischien deze anders maar preventief vervangen, kost niet zoveel en de auto gaat er hoe dan ook niet op achteruit.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
citrospeeds
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 317
Geregistreerd: 10-04-2007

Gepost: 03 november 2007 11:43 PM
  [ # 10 ]

Wat een gave leader zeg ziet er nog heel gaaf uit Razz
Krijg er wel nostalgische gevoelens bij mijn vader heeft ook een leader gehad dan in het blauw kenteken was PR-71-LJ. en nieuw gekocht
Deze heeft hij na twee jaar totall los gereden tegen een lichtmast wat s’nachts gebeurd was. Weet nog heel goed dat ik me lam schrok toen ik de Leader bij de garage zag staan hele voorkant in puin en voorruit eruit.
Was die ouwe van me nog goed vanaf gekomen Rolling Eyes  Rolling Eyes

een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 03 november 2007 11:51 PM
  [ # 11 ]

Goed bezig weer!

Wat betreft ‘pok’-geluid: check ook even de bouten die subframe met carosserie verbinden (T.p.v. voetenbak bestuurder en bijrijder). Het komt kennelijk niet vaak voor dat ze losser komen te zitten, maar bij mij was het zo en dat veroorzaakte in dat soort gevallen ook pokgeluiden.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 november 2007 12:48 AM
  [ # 12 ]
BX19trs schreef:

Zitten de voorste draagarmen vast met rubbers of met lagers? als het lagers zijn kun je die duidelijk horen bij hobbels, anders kan het een fuseekogel zijn denk ik.

Emiel

Gezien het kenteken (P…) had ik aangenomen dat het een SB-subframe was, geen lager-subframe. Al zegt de kenteken-datum natuurlijk niet alles over de productiedatum.

Mijn 16trs zat nét op het randje, één van de lateren met lager-subframe geleverd. Sept-okt 1985 is de omslag geweest.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 04 november 2007 02:53 AM
  [ # 13 ]

Maandag na werktijd zet ik de auto nog even op de brug om alvast de verdeelkap, rotor en kabels te vervangen die dan binnenkomen dus zal ik gelijk de subframebouten, en de draagarm silentbloks even extra aandacht geven. Ik hoop dat ik het hiermee gevonden heb. Heb net nog een stuk gereden en het rommelt toch nog aardig op een klinkerweg, het is echt zo,n geluid wat je hoort als je in een auto rijd met versleten stabilisatorstang rubbers/koppelstangetjes,alleen die zit bij mij dus nog goed vast en is spelingsvrij. Het ‘‘pok’’ geluid komt overduidelijk van linksvoor. Ook zit er ergens in het vooronder bij een bepaalt toerental een resonantie, mischien hetzelfde onderdeel dat verantwoordelijk is voor de andere bijgeluiden?
Hoedan ook. Ik zal het vinden en verhelpen Cool
Verder is het echt een top auto!!! Laughing

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 06 november 2007 10:29 PM
  [ # 14 ]

Zo, vandaag na werktijd de bx weer even op de brug gehad. Ik heb eerst de bougiekabels, verdeelkap en rotor vervangen omdat ik afgelopen zaterdag geconstateerd had dat deze hun beste tijd gehad hadden. En… nog even verder gezocht naar de rammel en het ‘‘pok’’ geluid in de voortrein.
Conclusie, het komt uit de linker veerpoot, als ik de veerbol bovenop de poot vastpak kan ik deze op en neer bewegen inclusief de bovenkant van de poot waar de op gemonteerd zit. (speling zeg maar) van een ong. een halve cm.
Als ik dit doe hoor ik het ‘pok’geluid dus in de veerpoot, ook kan ik me goed voorstellen dat dit dus het gerammel is dat ik tijdens het rijden over een klinkerweg hoor. Ik heb voor de zekerheid ook de rechter poot gecontroleerd maar hiervan kan ik de veerbol nagenoeg niet op en neer bewegen. De oorzaak is dus gevonden!! Nu alleen de oplossing nog. De grote moer bovenop de veerpoot zit gewoon vast, wel zag ik dat de tap waar de moer opzit een inbus heeft aan de bovenzijde, is dit mischien een kwestie van afstellen?? of is de poot gewoon verrot??? Iemand hier ervaring mee?

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 07 november 2007 10:40 PM
  [ # 15 ]

Ik heb er nog eens over nagedacht en mischien kan het wel zo zijn dat de veerbol niet meer genoeg op druk staat waardoor je deze speling krijgt??
Ik hoop dat iemand met ervaring hiermee mij het antwoord kan geven..
Tuurlijk kan ik gewoon de veerpoot compleet inclusief bol(len) vervangen, en dan zou het over moeten zijn maar liever werk ik iets doelgerichter..

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook