Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Momenteel rijd ik een DSuper met 5 bak, voor het eerst dus.
Nu heb ik gehoord dat er twee verschillende types zijn.
De motor is een DY3, bouwjaar van de auto 1972.
Verder loopt hij in zijn 4 bij 80 km/u ongeveer 3000 toeren.
Nb De 4-bak die ik gewend ben loopt bij 80 km/u veel langzamer, zeg 2300 toeren. Bij 120 ongeveer 3500 toeren.
In mijn beleving heb ik een echte 5 bak, dus topsnelheid in 5 en niet in 4.
Klopt dat?
Heeft iemand ervaringen met beide (5-)bakken, en zo ja, welke rijdt prettiger?
En heeft de DY3 motor voldoende vermogen om deze bak aan te drijven?
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn 2 modellen 5 bak voor de DS gebruikt, type 108 en 107. 107 heeft een differentieel 8x35, en is gebruikt in de modellen met 21 en 23 motoren al dien niet met injectie. ik meen dat ie 36km/h bij 1000 tpm maakt in de 5e versnelling. zo’n 2500 toeren bij 100 kmh dus in de 5.
De 108 bak is uitsluitend in auto’s met 2.0 liter (1985cc) type DY3 gebruikt en heeft een differentieel 7x34. Loopt 33km/h bij 1000 tpm in de 5, dus zo’n 3000 tpm bij 100 in de 5. Een kortere bak dus, om het gemis aan topvermogen te compenseren. Je kunt in nederland volgens mij best een lange 107 bak op een 2.0 monteren, maar bij de eerste limburgse heuvel moet je dus terugschakelen naar de 4….
heb je hier wat aan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heel duidelijk, hoor. Heb dus originele combinatie erin hangen van DY3 met 108 versnellingsbak.
Heb ik het dan goed als ik zeg dat in eerste instantie de DSuper met DY3 motor (1985 cc) en optie 5-bak geleverd is (108) en dat later de DSuper5 gekomen is met standaard de 107 bak (en een DX-motor van 2100 cc)?
En zoals altijd, elke antwoord roept nieuwe vragen op: zijn allebei de bakken echte 5-bakken (top in 5) of is de 107 bak een 4 bak met overdrive (top in 4)?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ja: met de invoering van de DSuper5 (dus met DX-motor) verviel de optie om op een ‘gewone’ DSuper (DY-motor) een vijfbak te laten monteren.
Zoals jezelf en waterman al aangeven is de 108 een echte vijfbak,terwijl de 107 meer een overdrive-eigenschap heeft.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: 5-versnellingsbak, twee soorten??
waterman771 schreef:
De 108 bak is uitsluitend in auto’s met 2.0 liter (1985cc) type DY3 gebruikt.
Ben helemaal tevreden met alle antwoorden.
Is de 108 bak schaars ten opzichte van de 107?
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet bijzonder. Overigens halen de auto’s welke origineel met de 107 bak zijn geleverd ( 21 en 23 motoren dus) allen hun topsnelheid in de 5e versnelling! Mijn eigen 21 Injectie liep plangas 5700 toeren de meter uit, dus dik 200 km/h… de GPS gaf 196 aan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Wow, als ik nog eens een andere DS koop, wil ik ook een injectie, 21 of 23. Ik vond het afgelopen zomer al heel wat om 180 km/h op mijn teller te hebben in de Ardennen, 168 op de GPS. Dat haalde hij alleen maar berg af, in NL heb ik maximaal 155 op de GPS gehad. Ik heb trouwens een DSuper die pas in de jaren ‘90 een vijfbak heeft gekregen, dit is waarschijnlijk de niet officiele combinatie van 1985 cc blok met lange (107 blijkbaar) versnellingsbak, ik vind het wel lekker rustig rijden moet ik zeggen, maar je moet idd geen coureurs-aspiraties hebben.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Samenvattend:
Gewone 4-bak: 80 in 4 is 2300 toeren, 120 in 4 is 3500 toeren
Korte 5-bak: 80 in 4 is 3000 toeren, 120 in 4 is 4500, in 5 is 3600 toeren
Lange 5-bak: 80 in 4 is 2300 toeren, 120 in 4 is 3500, in 5 is 3000 toeren.
Bij benadering, dus…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nee, dat klopt niet.
Overigens, in de boeken vind je altijd de snelheid bij 1000 toeren/minuut in de hoogste versnelling. Hoe hoger die snelheid, hoe “langer” je bak.
Met name de eindreductie is van belang:
Pignon en kroonwiel 8x35 of 7x34.
35/8=4,375 (“lange” 5-bak)
34/7=4,857 (“korte” 5-bak)
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Trouwens, ook de 4-bak zijn er in “lange” en “korte” uitvoering,
waarbij de “korte” in de DSpecial, DSuper werden geleverd (geen halfautomaat) en de “lange” in de DS21 en DS23 (maar dan wel hydraulisch bediend natuurlijk).
Citroen!
Een ‘echte’ 5 bak word overigens niet bepaald door het feit of je in de hoogste versnelling al dan niet de topsnelheid haalt.
Deze term heeft te maken met het al dan niet overdrive zijn van de hoogste versnelling(en).
Als de de totale reductie van motor naar wielen kleiner word dan 1, en de wielen meer toeren maken dan de ingaande as (motor toerental) dan spreek je van een overdrive.
Er word van een ‘echte’ 5 bak gesproken als de 5de versnelling niet overdrive is.
Sommige 6 bakken hebben dan ook bijv twee overdrive versnellingen (5 en 6 in dat geval)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Helaas, klopt ook niet:
Je vergeet de overbrenging in het differentieel (pignon en kroonwiel).
Als de overbrenging in de versnellingsbak (is eigenlijk een vertragingsbak) 1:1 is, draait de motor nog altijd 4,857 of 4,375 x zo snel als de wielen.
Van een overdrive is sprake als de overbrenging in de bak kleiner dan 1:1 is.
Citroen!
Waar op de bak kun je zien welk type er in de dame zit ?
Ik heb ook wel eens gehoord dat er mensen zijn die een 1985cc blok
“ombouwen “naar een 2100cc blok . Moet je dan de bak ook veranderen ?
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Even een zijstraatje : met welke 5-bak je ook rijdt, de 5e versnelling zit op de plek waar je een 4-bak (al dan niet half automaat) kan aanzwengelen. De pin (die wel werd meegeleverd om ook als hefboom te kunnen dienen bij wiel-wissel acties) die dit mogelijk moet maken past hier dus niet in. Sterker nog, de blikken luchtsluis heeft hier geen uitsparing voor om de pin erdoor te steken.
Ik dacht nog even een ander verschilletje aan te tippen.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:Samenvattend:
Gewone 4-bak: 80 in 4 is 2300 toeren, 120 in 4 is 3500 toeren
Korte 5-bak: 80 in 4 is 3000 toeren, 120 in 4 is 4500, in 5 is 3600 toeren
Lange 5-bak: 80 in 4 is 2300 toeren, 120 in 4 is 3500, in 5 is 3000 toeren.Bij benadering, dus…
@driverd:
Nu de opheldering?
Korte 4-bak (Dspecial en Dsuper): 80 in 4/2300, 120 in 4/3500
Lange 4-bak (DS21H en DS23H): 80 in 4/xxxx, 120 in 4/xxxx?
Korte 5-bak: 80 in 4/2300, 120 in 4/4500, in 5/3600
Lange 5-bak: 80 in 4/2300, 120 in 4/3500, in 5/3000
Wie het weet mag het zeggen, dus!
O ja, uiterljke kenmerken beide 4-bakken is ook nog mysterie?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gisteren met de DS23 hydraulique op de snelweg (4e versnelling natuurlijk):
120 echte km/u (op GPS) was circa 135 km/u op de snelheidsmeter en circa 3750 omw/min op de toerenteller.
Citroen!