De michelins die nu onder de Xm zitten 195/65/r15 91h beginnen aardig in de buurt van mijn minimale norm te komen.
De winter staat voor de deur en ik aangezien ik toch wel een paar ritten naar duitsland op de agenda heb waar zeker sneeuw zal liggen ga ik wintervanden aanschaffen.
Dit worden ws de Primacy Alpin PA3 195/65 R15 91H . Doe dingen kosten in de H uitvoering 100 euro ex montage.
Neem ik een snelheidsklasse lager dan zit ik op 70 euro per band ongeveer.
Nu zal ik in dergelijk omstandigeheden echt geen 200 op de teller zetten en in principe is het dus geen probleem, maar stel dat het fout gaat bij normale snelheid, heb ik dan een probleem omdat ik de “verkeerde"band heb ?
In de zomer zet ik er dan wel weer nieuwe michelins energy onder in maatje 205/60 wel met de H codering, maar wat nu dus.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het is toegestaan.
Voor zomerbanden moet de snelheidscodering passen bij de topsnelheid die in theorie gehaald kan worden.
Voor winterbanden geldt dit niet. Je moet wel ergens in je auto aangeven wat de max. snelheid is die je met de winterbanden mag rijden.
Jeroen
toniclight schreef:Het is toegestaan.
Voor zomerbanden moet de snelheidscodering passen bij de topsnelheid die in theorie gehaald kan worden.
Voor winterbanden geldt dit niet. Je moet wel ergens in je auto aangeven wat de max. snelheid is die je met de winterbanden mag rijden.Jeroen
ok, das het mag. Is dit overigens alleen in NL zo of geld die uitleg ook voor de oosterburen ?
Wat is trouwens de mening over een dergelijk keus ? Op sommige dingen moet je niet gaan bezuiningen maar is het in dit geval te doen of gewoon niet slim ?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
of geld die uitleg ook voor de oosterburen
Dat neem ik aan, maar dat weet ik niet zeker.
Het feit dat het in Nederland gewoon is toegestaan, zou ik niet weten waarom je het niet zou doen. Tenzij je wel die hoge snelheden gaat rijden natuurliijk, dan is het niet slim.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Moet je wel een sticker op je interieur ( bv stuur) plakken waar de max topsnelheid met winterbanden opstaat
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
met die regel mag het hier in België ook dus misschien een EU regeling
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
je mag gewoon als nederlander in duitsland met andere banden rijden mits het aangegeven is op je klokkenwinkel
verder is het wel zo dat je auto moet voldoen aan de weersomstandigheden ter plekken
kwa verzekering kan je bij een ongeluk wel soms problemen verwachten maar raadpleeg de verzekering hiervoor
alvast edankt voor de reacties. Ik ga morgen ff m’n verzekering bellen om te vragen hoe zij erin staan. Indien het kan vraag ik het iig wel ff op papier
Wat ik ook een beetje proef uit de reacties is dat het idd geen verkeerde zuinigheid is. Zo vaak rijd ik niet boven de 170 en al helemaal niet 200. Om dan bij slechte weersomstandigheden nog maar te zwijgen.
kortom, als ik op deze manier 100 euro kan besparen gewoon doen dus..
Je mag maar een snelheidsklasse lager gaan, dus als in je deur V (240) wordt voorgeschreven mag je nu voor H (210) gaan. Is dat H dat mag T (170) nu. Idd hoor je dan onder de 170km/h te blijven, maar erg verstandig is het dan ook niet om bijv 4uur continu 160km/h te rijden.
Hoe hard je auto kan heeft er niet zo heel veel mee te maken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije