Het gaat mij om de binnenverlichting; die doet het niet.
Linker en rechter lampje op de deurstijlen eruitgehaald en doorgemeten. Deze zijn beiden ok. Let wel ik plaats ze NIET terug.
Als ik nu meet, heb ik aan beide zijden van de auto spanning (12V) op één poot van de lichtbron-houder. Duidelijk verhaal: de plus loopt zoals op schema te zien is rechtstreeks naar de lampen. De andere kant van de lichtbron-houder gaat dus over een schakelaar naar massa. (Parallel schakeling van 2 deurschakelaars en een schakelaar op het dashboard. Vandaar dat ik de lichtbronnen er uit laat anders meet je op beide poten aan beide zijden de plus.)
Duidelijk verhaal nog. Maar toch werkt het niet. Aangezien ik dus een plus heb moet het een massa zijn die onderweg “kwijt is”.
De deurschakelaars zitten in het blik en ik neem aan dat zij daarom de benodigde massa verzorgen. Deur open = contact naar massa. Deur dicht drukt een palletje weg en weg is massa. Als ik nou de bedieingsschakelaar op het dashboard meet, dan heb ik massa aan een kant. Dat betekent dat ie er wel is. Druk ik de schakelaar in dan wordt de massa ook inderdaad geschakeld. Zou moeten werken dus. Helaas nog steeds niks.
Volgens mij is het probleem dat de geschakelde massa vanaf de interieurschakelaar of deurschakelaars niet aankomt bij de massadraad van de interieur verlichting zelf. Op schema staat in die lijn ook een stekkertje getekend. Die kan ik nergens vinden.
Wat nu dan? Iemand enig idee? Of ben ik niet meer te volgen? Er liggen achter de asbak wel een paar losse (groene) draadjes die geen doel / bestemming lijken te hebben.
Ik moet echt hulp hebben wan ik ben ook niet van plan allemaal losse draden te gaan leggen. Zucht ...
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de draden voor je lampjes lopen dacht ik via de Cstijl. Daar ergens zoeken?
de deurschakelaars zijn vaak rot. Ook vallen de draadjes ( twee per schak) eraf! De draden liggen dan los in je dash waar je niet bij kan. Vissen met een ijzerdraadje is de methode. Heb je beide draden dan doorverbinden om te kijken of de deur schakelaars rot zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dus…
De draadjes in de deur zijn oke, en doorverbinden helpt niks. Het is dus echt dat de min (-) welke geschakeld wordt door de deurschakelaars of door de bedieningsschakelaar in het dash niet aan komt.
Er is ergens een draadje waar naar het schema wordt verwezen. Dat klopt precies, daar kun je zien dat er 2 deurschakelaars en een bedienschakelaar parallel staan.
Ik heb dus de + op het lampje en een geschakelde nul die weggaat vanaf de bedienschakelaar. Volgens schema zit er niks tussen behoudens een stekertje. Zucht.
De c stijl da’s toch de stijl achteraan? A stijl, voorruit, b stijl tussen voor en achterportier, C stijl komt na het achterportier.. Kan eens kijken…
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aerdvark schreef:
De c stijl da’s toch de stijl achteraan? A stijl, voorruit, b stijl tussen voor en achterportier, C stijl komt na het achterportier.. Kan eens kijken…
yep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>