klopt wat karel schrijft, maar aan de andere kant, als ie nog wel goed is en dus al bijna 23 jaar op de weg is, dan kan je hem ook rustig nog een aantal jaar gewoon gebruiken, want dan is ie vast ergens mee behandeld.
en dan de boel goed bijhouden.
goed naar roest zoeken dus. motoronderdelen kom je nog wel aan, maar een goede koets is moeilijker.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:klopt wat karel schrijft, maar aan de andere kant, als ie nog wel goed is en dus al bijna 23 jaar op de weg is, dan kan je hem ook rustig nog een aantal jaar gewoon gebruiken, want dan is ie vast ergens mee behandeld.
en dan de boel goed bijhouden.goed naar roest zoeken dus. motoronderdelen kom je nog wel aan, maar een goede koets is moeilijker.
En zelfs een rot voorsubframe is nog wel te vervangen
Over roesten: het gaat me er meer om dat je niet de illusie moet hebben een type 1 BX als dagelijkse auto te gebruiken gedurende het hele jaar. En dan nog niet eens vanwege alle specifieke spullen die schaars geworden zijn.
Als “pekelbakkie” zijn ze uitermate ongeschikt. Ik zet ‘m ook gedurende het ergste deel v/d winter in een stalling.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
karel schreef:hel1 schreef:klopt wat karel schrijft, maar aan de andere kant, als ie nog wel goed is en dus al bijna 23 jaar op de weg is, dan kan je hem ook rustig nog een aantal jaar gewoon gebruiken, want dan is ie vast ergens mee behandeld.
en dan de boel goed bijhouden.goed naar roest zoeken dus. motoronderdelen kom je nog wel aan, maar een goede koets is moeilijker.
En zelfs een rot voorsubframe is nog wel te vervangen
Over roesten: het gaat me er meer om dat je niet de illusie moet hebben een type 1 BX als dagelijkse auto te gebruiken gedurende het hele jaar. En dan nog niet eens vanwege alle specifieke spullen die schaars geworden zijn.
Als “pekelbakkie” zijn ze uitermate ongeschikt. Ik zet ‘m ook gedurende het ergste deel v/d winter in een stalling.
Mijn GT wordt komende winter ook nauwelijks gebruikt en ik verwacht hem ook te stallen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
En een type 3 GTi kan die wel tegen pekel?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Autofan schreef:En een type 3 GTi kan die wel tegen pekel?
Is geen hobby van een GTI maar gewoon goed in de wax Type 2/3 zijn over algemeen niet zo roestgevoelig maar daar heb ik ook al wat uitzonderingen van gezien
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Maar is de carrosserie constructie van de verschillende types zo verschillend, ik bedoel ik lees dat bv. de deuren erg zwak zijn, maar die zijn toch uit te wisselen? evenals andere carroserie delen?, dacht dat ruwweg alleen de richtingaanwijzers verschilden…..shame on me?
En wanneer een auto de eerste 22 of 23 jaar roestvrij is doorgekomen dan denk ik dat je met een goede antiroest behandeling, schoon en in de was houden je de ergste problemen best heel lang nog buiten de deur kunt houden.
Ik haal komende woensdag m’n CX op, van Citroville na een antiroest behandeling…...en dan alleen het zomerseizoen gebruiken, in de winter een toyota pekelbak die na 17 jaar en 230000 km nog geen spoor van roest kent…..(kwam er laatst achter dat die dingen, al lang voor Audi er mee begon, gewoon verzinkt schijnen te zijn….)
Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)
Rik1 schreef:Maar is de carrosserie constructie van de verschillende types zo verschillend, ik bedoel ik lees dat bv. de deuren erg zwak zijn, maar die zijn toch uit te wisselen? evenals andere carroserie delen?, dacht dat ruwweg alleen de richtingaanwijzers verschilden…..shame on me?
De voordeuren van een serie 1 kun je wel uitwisselen met een serie 2. Moet je dacht ik alleen bij de plaatsing van de spiegel een gaatje uitboren of zoiets
Maar de achterdeuren kun je niet uitwisselen, want bij een serie 2 lopen die namelijk iets breder uit.
En een serie 1 wil bij het tankklepje nog wel eens roesten. Bij mijn GT niet zo’n klein beetje ook
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Rik1 schreef:
Ik haal komende woensdag m’n CX op, van Citroville na een antiroest behandeling…...
Ik weet niet hoe je woensdag kwa tijd zit maar eventueel kan je even langskomen dan kan ik je op verschillende vragen andwoordt geven en toelichten bij de auto!
(een ritje met een BX GT is dan ook mogelijk )
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Lijkt me een heel prima idee, ware het niet dat ik ook nog niet precies weet hoe ik qua tijd zit, maar ik laat het je zeker weten…....altijd slim om even naar een anders z’n ervaringen te luisteren tenslotte….
in ieder geval hartelijk bedankt voor het aanbod en ga er zeker gebruik van maken, nu nog even kijken wanneer…
McDean schreef:Rik1 schreef:
Ik haal komende woensdag m’n CX op, van Citroville na een antiroest behandeling…...
Ik weet niet hoe je woensdag kwa tijd zit maar eventueel kan je even langskomen dan kan ik je op verschillende vragen andwoordt geven en toelichten bij de auto!
(een ritje met een BX GT is dan ook mogelijk )
Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Mijn GT is een dagelijkse bak en prima te gebruiken op die manier. Ze heeft ooit een nette antiroestbehandeling gehad maar toch zit pekelrijden me nooit lekker. En ook ik heb een aangetast voorsubframe. Qua mechaniek (blok,bak,onderstel) heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat het zwakker is dan type 3 spul. Ook elektrisch is de boel best wel stabiel.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007
- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
prima (Franse) GT site: http://membres.lycos.fr/citroenbx19gt/
Ik heb zelf sinds 2 maanden bx 19 GT uit 1986 (met visgraat stof) in Gris Perle. Deze auto heeft ca. 4 jaar stilgestaan…...
Dus andere banden, octopus, benzineleidingen, accu, V-snaar, spoelolie LHM, veerbollen voor.
Uiteraard werkt de choke niet….
De onderzijde van de auto is mooi gaaf, incl subframe!
Enige roest van betekenis aan de bovenzijde! van de voordeuren.
150.000 km.
Rijdt nu eindelijk zoals het hoort: HEERLIJK!
en nu misschien een lompe vraag, maar toch….wat mag een knappe GT kosten, en ik moet zeggen….heb via franse sites enkele sport’s te koop zien staan…..trekt me ook wel….
Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)
In 2004 reden er volgens de RDW nog 208 GT’s rond in Nederland.
Wat Karel zegt, vind ik niet helemaal kloppen. Als je een nette BX type 1 vind, kan die best het gehele jaar elke dag dienen als dagelijkse auto. Ik heb mijn GT ook als dagelijkse pekelbad gebruikt bijvoorbeeld. En ook mijn Leader type 1 en ook mijn Digit…
Qua prijzen moet je niet naar de Franse prijzen kijken.
In Nederland is een GT, zelfs in goede staat, helaas weinig waard. Dat kan echter weer een voordeel zijn wanneer je er juist een wilt kopen.
Zo is de PL-44-FL van forumlid ‘m’ zo’n voorbeeld, zoals hij hierboven berschreef. Die kostte jarenlang slechts 250 euro en niemand wilde ‘m kopen, terwijl het een hele mooie en leuke auto is, met alle opties die je maar kunt bedenken.
De BX 19 GT is sowieso een zeer luxe uitgevoerde BX, met een voor die tijd (1984) zeer zeldzame boardcomputer. Zoals reeds aangegeven had modeljaar 1986 vanaf september 1985 geen standaard boardcomputer meer, maar enkel als optie. Ik ga met Hel1 mee dat het eerste modeljaar de leukste was, vanwege de standaard boardcomputer en de ruimere keuze in interieurkleuren.
De exacte technische verschillen tussen modeljaar ‘85 en modeljaar ‘86 weet ik niet precies. Qua carrosserie zit er bijvoorbeeld ook een verschil in de haakjes in de achterklep, waaraan je de koordjes van de hoedenplank aan bevestigt. Foto’s daarvan staan op de door Hogervp aangegeven link.
Kortom: indien de GT in een goede staat is, kun je voor een redelijke prijs een zeer nette auto hebben. Indien de belangrijke punten van de carresserie roestvrij zijn (voorruitstijl, subframe) kun je er wat mij betreft een mooie dagelijkse auto van maken. Roest aan deuren vind ik bij een auto totaal niet belangrijk. Alle losse delen waar roest op zit, zoals deuren, zijn vervangbaar. Het is daarentegen een stuk lastiger om een rotte voorruitstijl te vervangen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Specifieke spullen die schaars zijn, welke zijn dat dan Jan? De enige onderdelen die ik me nu kan indenken zijn licht- & clignoteurschakelaars, TRS toerentellers, spiegels (tenzij ze idd hetzelfde zijn als op de AX) en goede carburateurs.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
AX-spiegels kun je wel vergeten. De spiegel met stelbeugel zijn redelijk identiek, maar de zwarte driehoek is toch echt anders.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX