Na net terug te zijn gekomen uit Barcelona en 3 weken terug zelfs naar Kroatië te zijn gereden zijn er gisteren ineens retourleidingen van de oktopus geknapt.
Met het snel bijvullen met motorolie en het voordeel dat ik er niet ver vandaan was ben ik als de bliksem naar Citroen garage Amsterdam gereden bij het Stadionplein. Ze hadden vandaag nodig om een opgave te maken en die heb ik gekregen. Verder had ik nog in de planning staan: remblokken en schijven (want deze waren krom) en distributie vervangen.
De prijzen zijn ongeveer:
-Retourleidingen: 650 euro
-Remblokken en schijven: 250 euro, materiaalkosten eventueel als ik ‘t zelf doe: 150 euro
-Distributie vervangen: 450 euro
Dat die retourleidingen zo duur waren had ik niet verwacht, ik ging uit van een paar leidingen wat hooguit 100 euro had gekost. Maar is dit zo’n complex systeem? Is d’r zo moeilijk bij te komen of is ‘t aan materiaal zo duur (zodat het misschien loont om te zoeken op de sloop).
De vraag is, is het een idee om dit zelf te gaan proberen te fixen, wat kan ik verwachten, wat is er zo bijzonder aan? Zijn er eventueel specialisten of juist beunhazen die de hele dag niks anders doen waar ik beter heen kan?
Ik zou morgen laten weten wat ik doe. Eigenlijk is mijn keuze überhaupt al gemaakt dat ik geen 1,5 duizend euro ga uitgeven aan deze auto. Het is de fijnste auto die ik in jaren heb gehad en juist bij deze auto had ik echt gehoopt ‘m nog jaren te kunnen rijden, maar om bijna 1,5 keer zoveel de aanschaf waarde aan reparaties uit te geven is ook weer een beetje bont.
Ik hoop dat jullie ideeën hebben. Bij voorbaat dank! ops:
laat een andere garage eens een offerte maken lijkt mij heel erg duur dit
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jongens, Citroen A’dam wil die oude dingen helemaal niet repareren. Daarom vragen ze de hoofdprijs. Er zijn zat onofficiele garages in en om a’dam die je wel graag willen helpen zoals bijv. Martijn in Hoofddorp:
http://www.citroen-forum.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=933
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
600 euro voor alleen de octopous? of zitten er meer slangen bij die ze vervangen. die octopus alleen is rond de 100-110 euro incl btw.
edit: motorolie bijgevuld? dat zit er wellicht ook de spoelbeurt van je systeem bij in, want het is niet de bedoeling dat je motorolie in je lhm vaatje mikt gfeloof ik
bogaard77 schreef:Jongens, Citroen A’dam wil die oude dingen helemaal niet repareren. Daarom vragen ze de hoofdprijs. Er zijn zat onofficiele garages in en om a’dam die je wel graag willen helpen zoals bijv. Martijn in Hoofddorp:
http://www.citroen-forum.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=933
Absoluut.. en anders voor de objectiviteit nog een tip (sorry Martijn).
De Hegru in Veldhoven (zie telefoongids) doet deze reparaties ook goed en goedkoop. Kleine en grote octopus ong. 200 EUR. Remblokkem moet voor 75/100 EUR prima kunnen en de distributie doen ze voor 125 EUR (is wel exclusief vervanging van rollen of waterpomp). Er zijn zat mensen die 200 km rijden om zoiets bij de Hegru te laten fixen.
bogaard77 schreef:Jongens, Citroen A’dam wil die oude dingen helemaal niet repareren. Daarom vragen ze de hoofdprijs. Er zijn zat onofficiele garages in en om a’dam die je wel graag willen helpen zoals bijv. Martijn in Hoofddorp:
http://www.citroen-forum.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=933
Je garagekeuze kan ik niet beoordelen maar dat Cit A’dam echt de hoofdprijs vraagt is wel duidelijk.
Die slangenbende koop je voor plm 200 eur nieuw, en dan kun je het er zelf onder prutsen.
Remschijvenprijzen kloppen wel, het originele spul is duurder - en beter als je het mij vraagt.
D-riem kan voor de helft van de prijs.
Ich bin ein Breaker
bx-cannes schreef:600 euro voor alleen de octopous? of zitten er meer slangen bij die ze vervangen. die octopus alleen is rond de 100-110 euro incl btw.
Als je alleen de grote of kleine vervangt wel, maar als er 1 kapot is kun je ze beter allebei vervangen. Je trekt de andere namelijk vrijwel zeker kapot.
Ich bin ein Breaker
bx-cannes schreef:edit: motorolie bijgevuld? dat zit er wellicht ook de spoelbeurt van je systeem bij in, want het is niet de bedoeling dat je motorolie in je lhm vaatje mikt gfeloof ik
Voor noodgevallen wordt dat “toegestaan”, daarna wel zsm het systeem verversen.
Ich bin ein Breaker
Welke leidingen bedoel je precies? De metalen leidingen aan de onderkant van de auto of slechts wat lullige rubberen retourslangetjes? Metalen leidingen zijn zeer goed zelf te vervaardigen met behulp van koperen leidingen.
En ga eens heel snel naar een andere garage, want bij de dealer betaal je echt de hoofdprijs. Kun je eventueel zelf iets vervangen?
Het zou in ieder geval zonde zijn wanneer een auto die jij als zeer fijn ervaart door dit soort reparaties op de sloop zou moeten belanden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ja, dat vind ik zelf ook. Welke leidingen het zijn weet ik niet precies. Wel is ‘t natuurlijk lastig dat ik op ‘t moment de auto niet zo makkelijk kan verrijden, dus even naar de andere kant van ‘t land is momenteel een beetje lastig. Wel denk ik dat ik morgen even met een vriend de auto ga proberen te verslepen naar m’n eigen huis voor de deur. Dan zien we wel verder…
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:bx-cannes schreef:edit: motorolie bijgevuld? dat zit er wellicht ook de spoelbeurt van je systeem bij in, want het is niet de bedoeling dat je motorolie in je lhm vaatje mikt gfeloof ik
Voor noodgevallen wordt dat “toegestaan”, daarna wel zsm het systeem verversen.
Sterker nog: In het boekje wordt zelfs gezegd dat je in geval van nood motorolie erin kan mikken, en er staat ook bij dat het systeem daarna gespoeld moet worden.
Overigens lijkt 650 euro voor de retourleidingen me duidelijk een ‘wegjaagofferte’.
Eveneens ben ik tevens ook.
zolangs de ts niet precies weet wat er voor het geld gedaan wordt is niet te bepalen of het echt duur is of niet want het is giswerk
verder is het uurloon een stuk hoger bij een dealer dan een garage dus mijn advies is raadpleeg een andere garage en bekijk dan wat je met de auto doet
JXR schreef:Ja, dat vind ik zelf ook. Welke leidingen het zijn weet ik niet precies. Wel is ‘t natuurlijk lastig dat ik op ‘t moment de auto niet zo makkelijk kan verrijden, dus even naar de andere kant van ‘t land is momenteel een beetje lastig. Wel denk ik dat ik morgen even met een vriend de auto ga proberen te verslepen naar m’n eigen huis voor de deur. Dan zien we wel verder…
Dat niet kunnen verrijden is absoluut lastig ja. Daar speelt men vaak handig op in. Maar toch is het idd wel even te omzeilen door er dan maar weer een paar liter LHM in te gooien en dan snel naar een ander te rijden.
Dat is waar, ik had ook nog voor de laatste 100 meter bij het tanktstation voor een tientje een litertje olie gehaald. Echter, mij is verteld NOOIT zonder LHM te rijden omdat dan je pomp vast loopt. Verder kan ik best rustig een stukje rijden zonder stuurbekrachtiging en met voorzichtig remmen op de handrem eventueel, maar hoe slecht is dit verder nog voor m’n auto he??
Overigens had ik dat motorolie trucje inderdaad uit de handleiding, aangezien ik wist dat het toch al goed mis was, kon een extra spoelbeurtje me ook nog we aan m’n deriere oxideren. Helemaal omdat ik nog 3 litertjes van de kwikfit had liggen.
Dan is naar Veldhoven of Hoofddorp geen optie om daar heen te gaan voor onderhoud. Je kunt op http://www.citroen.nl kun je zoeken naar dichtstbijzijnde dealers, misschien dat daar iets tussen staat.
Als je een autoambulance huurt en ‘m naar een fatsoenlijke garage brengt, is het bij elkaar nog steeds goedkoper dan bij CNL…