wij zitten op dit moment in schotland en na ongeveer 900 kilometer rijden (lekker rijden, soms door haast een tikkeltje te hard) is onze bx gaan trillen, en hoe harder we rijden, hoe harder die trilt. Nu begint hij al vervaarlijk te wiebelen bij 90 kilometer per uur. Weet iemand wat dit is?
Groetjes, Jesse Kirschner.
Waar trilt het precies?
Als het in je stuur trilt moet je voorwielen laten balanceren en voel je het in je stoel trillen achterwielen, helpt dat niet dan moet er ergens anders gezocht worden.
Autofan schreef:Waar trilt het precies?
Als het in je stuur trilt moet je voorwielen laten balanceren en voel je het in je stoel trillen achterwielen, helpt dat niet dan moet er ergens anders gezocht worden.
Zitten de wielbouten allemaal nog goed vast?
Banden spanning kan ook al veel uitmaken, maar waarschijnlijk een kwestie van balancering of uitlijning
nou het zit zo, die hele bak trilt als de donder. dus dan zou het voor en achter moeten zijn. Maar het ding is dat het net gebeurd is, tijdens het rijden.
We denken gezien te hebben dat het linker achter wiel zwabbert.
We hebben de wielbouten aangedraaid, en verder weten we het niet zo goed.
Aandrijfas(sen) rot?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
als het linkerachterwiel zwabbert en je hebt de bouten aangedraaid (die gewoon vast moeten zitten, aandraaien zou eigenlijk niet moeten kunnen) zou het aan de adals kunnen liggen, maar je hebt gauw een vertekend beel als je vanuit een andere auto kijkt, een lichtere vlek op de band of een scheve wieldop zien er ook gauw rampzalig uit.
in ieder geval zou je even de auto moeten opkrikken en bij ieder wiel (los van de grond) goed moeten voelen of ze speing hebben, dat geeft alvast een rochting waar je moet zoeken!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
dj_bob schreef:nou het zit zo, die hele bak trilt als de donder. dus dan zou het voor en achter moeten zijn. Maar het ding is dat het net gebeurd is, tijdens het rijden.
We denken gezien te hebben dat het linker achter wiel zwabbert.
We hebben de wielbouten aangedraaid, en verder weten we het niet zo goed.
Het verontrustte mij met name dat het ineens vrij plotseling optradt. JE kan natuurlijk een balanceerloodje kwijtraken, maar je moet wel echt flinke onbalans hebben als je het met 90 al voelt.
Weet je trouwens zeker dat de banden nog geod zijn? Het kan ook zijn dat er een koordlaag is gebroken. Dan zou je een een onregelmatigheid moeten zien in de band zelf.
Zaten de wielbouten trouwens los?
mpostma schreef:Weet je trouwens zeker dat de banden nog geod zijn? Het kan ook zijn dat er een koordlaag is gebroken. Dan zou je een een onregelmatigheid moeten zien in de band zelf.
Je zou dan bij zo’n heftige trilling een “ei” aan de zijkant of in het loopvlak van de band moeten zien. Dat lukt niet zo heel best in het donker.
Het probleem kan ook aan de binnenzijde van het wiel zitten, dus dan moet je er echt met goed licht achter gaan staan (igv het achterwiel), de auto opgekrikt en het wiel even draaien.
Tip: ernstige ellende met de achterwielen voel je doorgaans in de rugleuning, ellende met de voorwielen meestal in het stuur of bij je voeten.
Ich bin ein Breaker
Een kromme of zelfs gebarsten remschijf kan ook een zeer vervelende onbalans veroorzaken…?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Probeer eens de reserveband te monteren en kijk of het beter is. Ik heb inderdaad een keer een intern geknapte band gehad. Profiel en alles zag er nog goed uit, maar er zat inderdaad een flinke hobbel op het loopvlak.
(Of loszittende motorsteunen)
maak ik een heel domme opmerking als ik me afvraag of het LHM niveau te laag is ?
De enige keer dat ik iets soortgelijks had was met een kapote schokdemper voor in een MB van defensie. Bij snelheden boven de 60-70 km begon m’n voortrein als een gek te schudden. Nieuwe poot eronder en weg was het. maarja, die heeft een BX niet dus…
of zit er wel zo’n ding aan de achterkant ?
gompy58 schreef:maak ik een heel domme opmerking als ik me afvraag of het LHM niveau te laag is ?
De enige keer dat ik iets soortgelijks had was met een kapote schokdemper voor in een MB van defensie. Bij snelheden boven de 60-70 km begon m’n voortrein als een gek te schudden. Nieuwe poot eronder en weg was het. maarja, die heeft een BX niet dus…
of zit er wel zo’n ding aan de achterkant ?
Controleren kan nooit kwaad maar als er geen klachten zijn over de hoogte van de auto en brandende waarschuwings- en stoplampjes en de remmen het ook nog doen lijkt het me sterk dat het LHM-peil van invloed is.
De schokdempers in de BX zitten in de veerbollen; het zijn stalen blaadjes die de stroom van de LHM reguleren en daardoor een dempend effect hebben. Er kan niet veel aan kapot. Als die ermee op zouden houden zou je eerder een sterk deinend effect voelen, geen trilling.
Met een spiraalveer is het effect van een ontbrekende schokdemper veel heftiger, vandaar dat trillen wat je merkte bij die MB, wat inderdaad een normaal verschijnsel is bij autoos met springveren.
Ich bin ein Breaker
Ik zou gewoon beginnen met het reserve wiel eronder te zetten, gelijk even goed kijken…..wat rond wrikken of er ergens speling zit en dan een eind rijden…..en anders…..de ANWB…;)
gompy58 schreef:maak ik een heel domme opmerking als ik me afvraag of het LHM niveau te laag is ?
De enige keer dat ik iets soortgelijks had was met een kapote schokdemper voor in een MB van defensie. Bij snelheden boven de 60-70 km begon m’n voortrein als een gek te schudden. Nieuwe poot eronder en weg was het. maarja, die heeft een BX niet dus…
of zit er wel zo’n ding aan de achterkant ?
Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)
mijn vorige dieseltje trilde ook enorm toen ‘k hem kocht.
Ik had het gevoel dat een voorwiel krom was; ‘t bleek echter linksachter te zijn.
(‘t trillen veroorzaakte ook dat m’n dashboard-ophanging rechtsboven afscheurde!)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Remklauw die blijft hangen?
Eén wiel wordt dan erg heet.
Groet Erwin
Ride to live, live to ride