Het is weer zover, heb mijn Xantia 1.9D nu ruim 2,5 jaar en de 2e D-Riemwissel staat voor de deur.
Ik open dit topic hier in mechanisch omdat het toch specifiek voor de 1.9D is, op deze manier hoop ik dat de BX, ZX, etc 1.9D rijders het ook weten te vinden om mee te praten/lezen.
Nou is een D-riem wissel op zich niets bijzonders, ik wil echter ook de klepseals vervangen zonder de kop te lichten.
Na enig zoekwerk heb ik dit gevonden, mooi stukje gereedschap, helaas is de levertijd van 3 weken te lang, heb maar 2 weken vakantie
Gelukkig had de vriendelijke medewerker van Kooiman Automaterialen deze universele klepveerlichter op voorraad. Deze kost met €75 ook nog eens de helft van de bovenstaande
Verder heb ik nog in bestelling een M12x1.25 adapter voor op het gloeibougiegat om de cylinder onder druk te zetten zodat de klep op zijn plaats blijft. Voor de zekerheid word de zuiger in BDP gezet om te voorkomen dat de klep in de cylinder valt, voor het geval er iets fout gaat.
Dit is mijn boodschappenlijstje:
- D-riem set (Riem, Spanrol en Looprol)
- Waterpomp + Pakking
- Nokkenas Keerring
- Krukas Keerring
- Kleppendeksel Pakking
- Set Klepseals (8pce)
- 4pce Gloeibougies
- Pakking aan de kant van de vacuumpomp (Berlingo Motor) ?
- 2x 5L Koelvloeistof.
Het toeval wil dat er sinds gisteren een gloeibougie kapot is, nou was ik al van plan om ze preventief te vervangen omdat ze er toch uit moeten.
Graag hoor ik tips/opmerkingen, etc.
Ik heb gepland om dit te gaan doen op 02 November.
dit draadje ga ik ff volgen. Toch ook even een vraagje. DIt is toch het blok dat er na de aanschaf apart is ingezet ?
Doel je met de 2e riem wissel dat je de eerste hebt gedaan voor/bij montage van het blok. Dat de wissel nu ivm kilometers is ? Dan heb je stevig met dat blok rondgereden zeg. 120k in iets meer dan 2 jaar. das dus 1000 per week ? Das best stevig geloof ik.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Jammergenoeg ben ik 2 november op vakantie, anders had ik je wel een handje willen helpen….Tenzij je het een weekje kan rekken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Dit is inderdaad een 98er Berlingo motor met 115K die erin gegaan is bij aanschaf.
De garage die het blok ingebouwd heeft zei de riem vernieuwd te hebben en de spanrollen van het oude blok erop, omdat die z.g.a.n. waren. Toen ik daar een keer onaangekondigd langskwam zag ik het oude blok in de hoek liggen met de spanrollen en D-riem erop. Je raad het al, ik krijg mijn twijvels en ben de riem zelf gaan vervangen, wat bleek hij stond zelfs op breken
Hij had dus niets gedaan, de originele riem zat gewoon nog op het Berlingo blok, inmiddels dus al 120K, dit zijn de pics van de vorige wissel http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162181&postdays=0&postorder=asc&start=465
Ik heb inmiddels al velen D-riem wissels gedaan, deze blijf ik het meest lastig en tijdrovend vinden.
Ik heb in 2,5jaar tijd c.a. 100K gereden, teller staat nu op 296K, blok ging erin bij 195K.
@Willem, Jammer dat je er niet bij kunt zijn, Henny_XM gaat me helpen, toevallig ook een Turbo-CT rijder
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
succes met de klus!
das een hele lijst die je hebt af te werken!
ik heb zelf nu 2x de driem van de 19d gewisseld en ik vind het ook de minst leuke, vooral die zelfspannende spanrol vind ik moeilijk te ontspannen, daar moet ik nog eens een stukje gereedschap voor bakken.
mja, gaa el gedkomen bij jou toch!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ah, kijk dat was ik bijna vergeten, die spanrol, de vorige keer heb ik een stuk betonijzer gebruikt om de rol naar achteren te duwen. Dit keer wil ik iets maken wat erin past, de ruimte is nogal krap en die staaf betonijzer schoot steeds los. Ik ga het dit keer op me werk doen, daar kan ik wel passen en meten met een stukje ijzer als het niet in één keer goed is.
In iedergeval thanx voor de tip
In mijn openingspost zeg ik 2 november, op die dag ga ik in de avond beginnen, de volgende dag ga ik verder. Dan is de motor goed afgekoeld en kan ik de klepspeling opmeten en eventueel nieuwe stelplaatjes halen.
Ik snap eigenlijk niet waarom je de klepseals wilt vervangen. Meestal worden ze gaar na een jaar of 10 en dan ook nog eens bij benzinmodellen. Ten eerste wordt de kop bij benzinemodellen duidelijk heter (klepseals hebben meer te lijden). Ten tweede hebben klepseals vooral een functie bij een benzinemotor met een gasklep. Door de gasklep krijg je een flink vacuum achter de gasklep waardoor de werking van de klepseals belangrijk wordt. Bij een dieselmotor zonder gasklep heb je nauwelijks onderdruk EN dus hebben de klepseals ook een veel minder prominente functie dan bij een benzinemotor.
Maar wellicht heb je er een duidelijke reden voor?
Voor de rest wens ik je veel succes met de klus.
Ik kan me niet meer herrinneren wat ik gebruikt heb om die spanrolveer weer op zijn plek te krijgen na het vervangen van de looprol. Een hoop geklooi was het wel en bij de 21 td was de constructie een stuk aangenamer in elk geval.
De motor verbruikt olie, c.a. 1,5L / 15K als ik netjes 100 rij zonder hoge toerentallen.
Rijd ik 120 a 130 dan loopt het olie verbruik op naar de 3L per 15K.
Nog steeds niet echt schrikbarend, maar het blijft ongemak als het lampje gaat knipperen, meestal wacht ik niet zo lang en peil ik altijd handmatig.
Ik geef toe dat het misschien een beetje overdone is, de kosten die ik nu maak met de aanschaf van het gereedschap, haal ik er niet uit, olie bijvullen is goedkoper. Aan de andere kant, de riem gaat er toch af, misschien moeten de kleppen gesteld worden, dan gaat de nokkenas er ook af, dan is het niet zo heel veel extra werk meer om de klepseals te doen. Ik zie het ook als een technische uitdaging om dit te doen, zal wel weer mooie foto’s opleveren
Iemand enig idee hoe je bij een 1.9D het makkelijkst de BDP kan bepalen?
Ik neem aan dat als de nokkenas en krukas op tijd staan mbv de blokkeer gaten dat cylinders 1 en 4 in BDP staan. Is het dan een kwestie van de krukas een halve slag draaien om 2 en 3 in BDP te krijgen? Ik heb weleens gelezen dat je met een rietje in het bougiegat de BDP kan bepalen, ik heb hier echter met een wervelkamer te maken, dus geen rechte weg naar de zuiger toe.
Mijn motor verbruikt ong. 1 ltr per 5000 km. Ik vind je olieverbruik dus gewoon netjes. Zo’n ongeblazen diesel in een Xantia moet ook nog eens hard werken en draait best veel toeren, dus ik vind het meevallen. Maar goed: je kan het altijd proberen natuurlijk met die klepseals. Je weet in elk geval wel waar je mee bezig bent. Iemand anders had ik het wellicht afgeraden. Een hoop moeite (en een zeker risico want er kan ook altijd iets mis gaan) voor een in mijn ogen onzeker doel. Maar.. het blijft toch interessant om te zien. Wie weet geeft het toch een verbetering van het olieverbruik en dan weten we daarna dat het vervangen van klepseals bij een diesel toch nuttig kan blijken. Het is trouwens absoluut ook een mooi moment om de kleppen te stellen.
BDP bepalen is idd wat lastig. Hij staat op BDP in 1 en 4 als je de krukas hebt geblokeerd met het gat in het vliegwiel. Je zou de stand van BDP kunnen aftekenen op de krukas (poelie is er dan toch al af) door precies 180 graden verder (idd een halve slag) af te tekenen. Hij hoeft natuurlijk ook niet precies in BDP te staan. Zodra je er perslucht op zet, draait ie er vanzelf wel naar toe. Zolang je daar maar rekening mee houdt dat ie nog iets kan draaien als je er perslucht op zet, zal het goed gaan toch?
volgens mij draait die weg van het BDP als je er perslucht op zet, zeker als alle bougie’s eruit zijn en in neutraal
motor in versnelling op de grond zou ik zeggen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En waar zitten de bougies precies bij een 1.9D
(of bedoelde je gloeibougjes?)
Arjan Verkade schreef:En waar zitten de bougies precies bij een 1.9D
(of bedoelde je gloeibougjes?)
ja, dacht dat dit wel duidelijk was
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:volgens mij draait die weg van het BDP als je er perslucht op zet, zeker als alle bougie’s eruit zijn en in neutraal
motor in versnelling op de grond zou ik zeggen
Hmmm.. idd. Nou zou de klep niet naar beneden “mogen” vallen als je er maar genoeg druk op zet.
Motor blokkeren in BDP is geen issue voor 1 en 4, dat is gewoon de pen in het standaard gat douwen.
Maar voor cilinder 2/3 zou ik het niet direct weten. Je hebt wellicht wel nog een tooltje dat je op de starterkrans moet monteren (in feite een driehoekig iets met een paar tanden erop dat perfect aansluit op de starterkrans) en dan ergens op vastzetten. Daarmee moet je hem in elke positie kunnen blokkeren.
Dit probleem heb je natuurlijk ook met benzinemotoren. (al kun je die via de bougaten wel makkelijker blokkeren (volproppen met touw heb ik ook al wel eens gehoord). Hoe los je het daar op? Of ga je er gewoon simpel vanuit dat de klep niet naar beneden valt als er maar genoeg persdruk op staat?
Ik denk dat als ik de auto in zijn 1e versnelling zet en de handrem aantrek dat het dan wel voldoende is voor cylinder 2 en 3, om te voorkomen dat de druk de zuigers naar beneden duwt.
ZX1.4i schreef:Ik denk dat als ik de auto in zijn 1e versnelling zet en de handrem aantrek dat het dan wel voldoende is voor cylinder 2 en 3, om te voorkomen dat de druk de zuigers naar beneden duwt.
denk ik ook, hij moet ook niet 100% op BDP staan, gewoon zuiger boven is goed
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
zet na demontage nokkenas, en het verweideren van de bussen ,de zuiger in BDP .
neem een pijpsleutel, dop oid welke op de klepveerschotel past.
en verkoop eerst de schotel een VETTE RAM met een dikke hamer.
hierdoor zal de schotel zich lossen van de arreteerklips .
doe je dit niet, dan zal door de klemming de klep vrolijk omlaag gedrukt worden tegen de persdruk van je perslucht heen.
2e en 3e cilinder.
door met je MIDLOC tooltje een klep omlaag te drukken, kan Henny met het verdraaien van de krukas, de zuiger exact op BDP zetten.
als hij goed op BDP staat, is de kracht op de krukas rechtlijnig, en dus 0.
maw, de krukas gaat niet draaien.
wel is het dan wijsheid om idd de auto in te keggen, en de handrem erop te zetten , maar doe dit wel in zijn ACHTERUIT..
je staat immers VOOR de auto, en als hij ver-rolt, dan liever achteruit IPV vooruit.
verder zul je een klepsealtang nodig hebben.
zonder die, word het een hele toer om de oude seals te verweideren.
mvgr wupke