turbo valt weg (?)
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 20 oktober 2007 04:09 PM

Heb het nu 3x gehad dat auto plotseling inhoudt, alsof de turbo ermee kapt. Hij is dan niet meer vooruit te branden! Bij volgende keer starten doet-ie het weer normaal. Ik heb het idee dat het vooral gebeurt bij te lang in lage toeren rijden bij optrekken.
Iemand een idee of dit ernstig is? Bij garage hebben ze niets kunnen uitlezen in ieder geval, maar dat was een poosje na de eerste of tweede keer.

Oh, het is een 2.0 HDi 138 pk (zonder roetfilter) uit 2005.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 21 oktober 2007 12:54 PM
  [ # 1 ]

Ben je zeker van de turbo?
Ik zou de EGR klep eens laten nakijken Wink

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 21 oktober 2007 10:50 PM
  [ # 2 ]

Hoe merk ik het verschil?
Ik heb sowieso het idee dat deze hdi (138 pk) t.o.v. de 110 pk die ik hiervoor had, wat minder trekkracht in de lage toeren heeft, boven de 2000/2500 toeren schiet-ie echt vooruit, maar daaronder is-ie niet echt vooruit te branden, terwijl de vorige wat vlakker leek op te trekken.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 21 oktober 2007 11:26 PM
  [ # 3 ]

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 22 oktober 2007 11:44 AM
  [ # 4 ]

Mooi plaatje, maar dacht dat deze motor een overboostfunctie tot 340 nm had… Anyway, verschil met de 110 pk kan ik hier ook niet uit aflezen en ook niet het euvel dat ik heb.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 oktober 2007 11:48 AM
  [ # 5 ]

Verschijnt er een storing op je dahboard?

 

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 22 oktober 2007 11:50 AM
  [ # 6 ]

Nee, helemaal niks!

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 23 oktober 2007 01:54 AM
  [ # 7 ]

De debietmeter kan ook de boosdoener zijn.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 23 oktober 2007 03:15 PM
  [ # 8 ]

Hoe kom je erachter waar het probleem zit als het maar zelden voorkomt? wat is een debietmeter?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 24 oktober 2007 04:19 PM
  [ # 9 ]
Geo schreef:

Hoe kom je erachter waar het probleem zit als het maar zelden voorkomt?

Compu uit laten lezen, alle fouten worden opgeslagen.

Wat is een debietmeter?

Deze meet de hoeveelheid lucht, zodat het motormanagement weet hoeveel brandstof in te spuiten.

Ik zie trouwens dat je hem pas een maandje of twee hebt, waarom lost de dealer dit niet gewoon op onder garantie?

Heeft de 2.0HDi16v trouwens een swirlklep bediening? (“diaphragma”)

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1269&start=0&st=0&sk=t&sd=a

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 24 oktober 2007 11:45 PM
  [ # 10 ]

Ander (bekender) woord voor debietmeter is luchtmassameter (LMM), tenminste dat wordt er bedoeld. Debietmeter is vlaams??

Alleen de 2.2 HDi heeft n swirlklep volgens mij.

Zit er een variabele turbo op? Dan zitten misschien de schoepen van de turbo vast, een 138 pk is een stuk feller dan een 110 pk.

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 24 oktober 2007 11:54 PM
  [ # 11 ]
abxsport schreef:

Ander (bekender) woord voor debietmeter is luchtmassameter (LMM), tenminste dat wordt er bedoeld. Debietmeter is vlaams??

‘t Kan best dat “debietmeter” typisch Vlaams (“Zuid-Nederlands”) is. In Frankrijk spreken ze van “un débitmètre”.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 oktober 2007 12:37 AM
  [ # 12 ]
c5breakhdi schreef:
abxsport schreef:

Ander (bekender) woord voor debietmeter is luchtmassameter (LMM), tenminste dat wordt er bedoeld. Debietmeter is vlaams??

‘t Kan best dat “debietmeter” typisch Vlaams (“Zuid-Nederlands”) is. In Frankrijk spreken ze van “un débitmètre”.

Debietmeter wordt ook in NL gebruikt hoor. Alleen is debiet (volume/sec) strikt genomen wat anders dan luchtmassa/sec. De term luchtmassameter wordt daarom wel gebruikt voor de apparaten die exact de passerende luchtmassa/sec meten en de term debietmeter of luchtweger voor de apparaten die met een stuwklep de hoeveelheid (in volume) per sec. meten. Strikt genomen net iets anders omdat lucht zwaarder wordt als ze koud wordt. Meja, in de volksmond is het allemaal 1 pot nat..

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 25 oktober 2007 01:46 AM
  [ # 13 ]

Lijkt erop dat geen van de suggesties de oorzaak zijn, omdat het probleem zich zelden voordoet en altijd bij volgende start is opgelost. Ik denk dan ook eerder een een elektronische storing die gereset is als de motor 10 minuten uit heeft gestaan. Bij de omschrijvingen die ik lees zou het probleem er altijd, of regelmatig moeten zijn.
Deze is ook een stuk feller dan de 110 pk, dus ik denk dat er verder niets mis mee is.
Ik mis alleen bij de keren dat het wel gebeurt de turbofluit (heb ik laatst juist op gelet toen het gebeurde), dus die werkt dan kennelijk niet, maar of dat aan de aansturing ligt of aan de turbo zelf daar ben ik dus nog niet achter.
Uiteraard ga ik ermee naar de dealer terug, maar de keer dat ik er ben geweest waren er dus geen foutmeldingen in de computer.
Toch bedankt voor de suggesties.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook