Wat kan ik zeggen het volgende probleem:
De multiriem vibreert op en neer tussen de krukas poelie en de airco compressor.
Ongeveer 1 cm omhoog en omlaag. Je kan het wel zien op het volgende (karige) filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=dZfdfETlSis
Volgens mij staat de riem wel op spanning. Ik krijg deze riem er alleen met veel pijn en moeite omheen, dus ik heb t idee dat ie misschien zelfs te krap is. (en daarmee wel goed strak staat).
Ik zal wel weer afgaan als een gieter maar hoe strak moet ie voelen? iemand dit eerder gezien? hoe kan ik de spanrol strakker zetten (welk gereedschap kan je dat ding goed kantelen)
Ouwe mopperkont
Moet je hem niet stellen met de stand van je dynamo ?
Maar los daarvan, hoe stel je hem strak ?
Ik meen dat je hem op spanning hebt als je hem 1 cm kan indrukken
met wat druk zetten.
Maar het kan ook zijn dat een van de poelies een slag heeft, dus
iets uit het lood, en wat links/rechts zwiebert.
Vergelijk dit met een slag in je voorwiel van je fiets.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Ik heb een 2.1TD, die kan je niet stellen met de dynamo, maar met een spanrol. Ik ga eens mn rollen nakijken, en kijken of ik de spanrol nog strakker kan zetten.
Ouwe mopperkont
Is het lager van die spanrol in orde?
beide voelen goed aan. hij had het ook niet voordat ik de riem eraf haalfde om de motor eruit te peuteren.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
weet je zeker dat ‘ie niet verkeerd zit?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ja, heb het al 2 keer gecontroleerd nu zowel de volgorde rondom de poulies als op de ligging van de riem op de ribben.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Loopt ‘ie ook in de goede richting?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ops: geen idee? volgens mij zit er geen richtingspijltje meer op door het klussen.
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:ops: geen idee? volgens mij zit er geen richtingspijltje meer op door het klussen.
Haal m er nog eens af, meet de lengte en gooi er een nieuwe om. Kost 30euro geloof ik.
Ik heb hetzelfde probleem, bij mij weet ik ook niet waar het aan ligt, maar kan ik de DH-pomp en dynamo wel verstellen en ook ik heb een 2.1Td. Misschien vergis ik me, maar volgens mij kan het wel.
Let overigens, bij het terug leggen van de riem, wel goed op dat je m voldoende naar buiten legt op de poelie van de airco. Dus niet teveel naar binnen, zodat ie tegen de behuizing van de D-riem loopt. (vandaar dat ik m dus nog eens moet vervangen…). ops:
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Heb je bij een airco model niet een automatische spanner zoals bij de Xantia? Of heb je nog het oude systeem? Mocht je een automatische spanner hebben, kan het zijn dat de veer hierin gaar is. Dat geklapper is niet best voor de dynamolagers.
ik heb 1 loop rol en 1 spanrol die je zelf moet kantelen (zit zon 4kantje in) en geen veer systeem. De riem ligt in het midden van de airco, de dynamo zit met 2 bouten gewoon vast. idem voor de HD pomp.
malle pietje: ik heb een nieuw type 2.1TD met elec. diesel pomp
Ouwe mopperkont
Dat filmpje kijken helpt ook wel voor de beeldvorming.
Zo te zien idd geen Xantia constructie waarbij de multi-riem alles (dynamo, hd-pomp, aircocompressor) aandrijft.
Ik heb het beeld wat je nu ziet wel gezien toen mijn hd pomp verrrot was. Door de speling op de poelie stond de riem toen ook aardig te klapperen. Ook wel eens toen de riem te los stond.
Check nog eens goed of de snaar goed uitgelijnd staat en anders zou ik die snaar maar vervangen als eerste gedachte. Check verder of geen van de componenten die door de riem wordt aangedreven speling heeft of scheef staat.
Matthijs309 schreef:ik heb 1 loop rol en 1 spanrol die je zelf moet kantelen (zit zon 4kantje in) en geen veer systeem. De riem ligt in het midden van de airco, de dynamo zit met 2 bouten gewoon vast. idem voor de HD pomp.
malle pietje: ik heb een nieuw type 2.1TD met elec. diesel pomp
Uit werk jaar dan? Volgens mij heb ik dezelfde, tenminste, ook een elektrische dieselpomp volgens mij. Nouja ,uit 95 in ieder geval.
Enfin, ik kan de dynamo en HD-pomp over een glijstang bijstellen. De airco zit vast op zn plek, de rest ook. De enige spanrol die ik weet is die voor de D-riem.
Dan zullen onze blokken inderdaad verschillend zijn
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
mpostma schreef:Dat filmpje kijken helpt ook wel voor de beeldvorming.
Zo te zien idd geen Xantia constructie waarbij de multi-riem alles (dynamo, hd-pomp, aircocompressor) aandrijft.
Ik heb het beeld wat je nu ziet wel gezien toen mijn hd pomp verrrot was. Door de speling op de poelie stond de riem toen ook aardig te klapperen. Ook wel eens toen de riem te los stond.
Check nog eens goed of de snaar goed uitgelijnd staat en anders zou ik die snaar maar vervangen als eerste gedachte. Check verder of geen van de componenten die door de riem wordt aangedreven speling heeft of scheef staat.
Hij drijft wel alles aan HD, airco, dynamo. Zal de poelies nog eens nakijken, volgens mij zijn ze strak.
Ouwe mopperkont
malle pietje schreef:Matthijs309 schreef:ik heb 1 loop rol en 1 spanrol die je zelf moet kantelen (zit zon 4kantje in) en geen veer systeem. De riem ligt in het midden van de airco, de dynamo zit met 2 bouten gewoon vast. idem voor de HD pomp.
malle pietje: ik heb een nieuw type 2.1TD met elec. diesel pompUit werk jaar dan? Volgens mij heb ik dezelfde, tenminste, ook een elektrische dieselpomp volgens mij. Nouja ,uit 95 in ieder geval.
Enfin, ik kan de dynamo en HD-pomp over een glijstang bijstellen. De airco zit vast op zn plek, de rest ook. De enige spanrol die ik weet is die voor de D-riem.
Dan zullen onze blokken inderdaad verschillend zijn
Waar precies ? er zit wel een dempertje achter de HD pomp. Dat zou meteen verklaren waarom ik de riem er niet/nauwelijks overheen kan krijgen (want dan heb ik dus dat stelmechanisme nog strak staan)
Ouwe mopperkont