Motor klappert na snelwegrit.
Venom
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 143

Gepost: 22 september 2007 09:46 PM

Vandaag op de snelweg bij loslaten van gaspedaal begon plots de motor vreemd te lopen.
Dacht eerst aan lekke uitlaat of één cilinder die niet mee loopt.
Bij stationair lopen ligt echter het hele blok te klapperen.
de hele auto trilt en als je er naast staat voel je het helemaal in de straat!!!
Er lijkt ook een tik in te zitten.
Ik heb alle stekkertjes van de injectie al schoongemaakt en de accu losgehad, maar dit helpt niet.
Wel is de uitlaat iets lek, maar niet ernstig.

Wie kan me vertellen wat er aan de hand is?????
betreft een 1.9TRI

Alvast dank, Erwin

Ride to live, live to ride

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 22 september 2007 09:55 PM
  [ # 1 ]

hoe zijn je motor rubbers Confused:
als deze te ruim zijn gaat de motor ook schudden

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 22 september 2007 10:11 PM
  [ # 2 ]

Re: Motor klappert wie weet wat dit is!!!!

Venom schreef:

Vandaag op de snelweg bij loslaten van gaspedaal begon plots de motor vreemd te lopen.
Dacht eerst aan lekke uitlaat of één cilinder die niet mee loopt.
Bij stationair lopen ligt echter het hele blok te klapperen.
de hele auto trilt en als je er naast staat voel je het helemaal in de straat!!!
Er lijkt ook een tik in te zitten.
Ik heb alle stekkertjes van de injectie al schoongemaakt en de accu losgehad, maar dit helpt niet.
Wel is de uitlaat iets lek, maar niet ernstig.

Wie kan me vertellen wat er aan de hand is?????
betreft een 1.9TRI

Alvast dank, Erwin

Rotte bougiekabel?

Probeer een voor een de kabels los te nemen en kijk of de motor anders loopt. Bougiekables alleen afnemen als de motor niet draait, anders kun je een schok krijgen.

Profiel  

Venom
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 22 september 2007 10:28 PM
  [ # 3 ]

Motor rubbers zijn volgens mij goed, bougiekabels ga ik morgen proberen, vreemde is dat het zomaar begon op de snelweg.
kan dat met bougiekabels, of zijn het misschien kleppen???

Heb vanavond geen tijd meer dus zal morgen kijken.

Greetz Erwin

Profiel  

Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413

Gepost: 23 september 2007 01:57 AM
  [ # 4 ]

dat is op afstand moeilijk te beoordelen
vraag en tip heb jij de laatste 5000km de bougies vervangen en iets uit de automaterialenwereld gebruikt?bv ngk of ander spul????

het is nl zo dat door de vele modelwisselingen in die tijd er vaak verkeerde onderdelen geleverd worden
verder denk ik aan oude kabels, een slecht moduul of bobine
klepspeling kun je controleren maar lijkt me niet primair daar je klacht plotseling begonne is

bij vragen mail me maar

suxxes met het opsporen

de citroen-liefhebber

Profiel  

Venom
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 23 september 2007 04:16 PM
  [ # 5 ]

Eén bougie ziet er heel slecht uit, ik heb ze nu even omgewisseld maar loopt nog niet lekker, ga er iig proberen mee thuis te komen (Nog 180km te gaan), daar de hele boel maar ‘s vervangen (kabels bougies en verdeler).

Iig bedankt voor de tips.

groetjens, Erwin

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 23 september 2007 04:50 PM
  [ # 6 ]
citroenc2 schreef:

hoe zijn je motor rubbers Confused:
als deze te ruim zijn gaat de motor ook schudden

Maar blijft wel goed lopen.

Test

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 23 september 2007 04:51 PM
  [ # 7 ]

Erwin smste mij net. Hij is in de buurt, ik heb vast nog wel wat kabels en bougies.

Test

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 23 september 2007 08:03 PM
  [ # 8 ]

Ik heb er 4 andere bougies in gedraait, en het werd al iets beter.
Erwin vervangt van de week zelf de verdelerkap, rotor, kabels, en….de bougies. Ik had alleen nog een setje gebruikte liggen.
Ik denk dat het puur in de stroomverdeling en/of kabels zit.
De injectie doet verder goed zijn werk, en de motor wil wel mooi rond lopen. Dus rondje onsteking, en klaar is kees…..eeuh, Erwin.

Test

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 23 september 2007 11:03 PM
  [ # 9 ]
Thijsvandebles schreef:

Ik heb er 4 andere bougies in gedraait, en het werd al iets beter.
Erwin vervangt van de week zelf de verdelerkap, rotor, kabels, en….de bougies. Ik had alleen nog een setje gebruikte liggen.
Ik denk dat het puur in de stroomverdeling en/of kabels zit.
De injectie doet verder goed zijn werk, en de motor wil wel mooi rond lopen. Dus rondje onsteking, en klaar is kees…..eeuh, Erwin.

Is dit een ontsteking met vervroeger? Zo ja, is die misschien blijven hangen of lek geraakt?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Venom
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 06 oktober 2007 03:58 PM
  [ # 10 ]

OK, even een update,

Allereerst Thijs dank voor de hulp. Very Happy

vorige week eerst de bougies en verdelerkap vernieuwd. De verdelerkap was op 2 nokjes tot het plastic afgesleten. Ook zag ik toen dat één bougiekabel van binnen helemaal aangetast was.

Het verkrijgen van een bougiekabelsetje viel niet mee. Ik dacht doe ff makkelijk, bestel een setje, maar duurde 3 dagen voor dat ie binnen was.

iig bougiekabels ook vernieuwd, de motor loopt nu wel iets beter maar nog niet goed.

De vervroeger dan misschien, maar zit die er wel op (DDZ motor) er zit iig geen “paddestoeltje” op de ontsteking.

Of de bobine, maar dan zou ik toch helemaal geen vonk meer moeten hebben?

Ook is m’n kilometertellerkabel stuk en uitlaat lekt, zou het kunnen dat dat wat sensors beïnvloed? Er zitten zoveel sensors in…

Alle tips zijn welkom,

Groetjens Erwin

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 06 oktober 2007 11:03 PM
  [ # 11 ]

Erwin, die kilometerteller en uitlaat zou de motor niet moeten beïnvloeden qua loopgedrag volgens mij.

De bobine kan aan het eind van zijn latijn zijn en een mindere vonk produceren maar dan zou je volgens mij ook moeite met starten moeten hebben.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

Venom
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 08 oktober 2007 11:03 PM
  [ # 12 ]

Starten gaat prima, zal dus toch een (mechanische) vervroeger zijn, heeft ienand een duidelijke foto of tekening hoe dit in elkaar zit en wat er stuk kan zijn, kan zo hier op het forum er niets over vinden….

Groeten, Erwin

Profiel  

FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 167

Gepost: 15 oktober 2007 11:19 AM
  [ # 13 ]
Venom schreef:

Starten gaat prima, zal dus toch een (mechanische) vervroeger zijn, heeft ienand een duidelijke foto of tekening hoe dit in elkaar zit en wat er stuk kan zijn, kan zo hier op het forum er niets over vinden….

Groeten, Erwin

Jongens hier zit toch gewoon een ECU en een ontstekingsmodule in. Die ECU regelt alles, Je hoeft er alleen voor te zorgen dat alle verbindingen in orde zijn, aarde, geschakelde voeding.
Bij een goede koude start en daarna matig lopen hoor ik meer een mengsel probleem, dus aandacht naar slechte verbindingen van de luchtweger. Controleer trouwens ook eens de relais naar de ECU en de benz pomp. Die willen regelmatig slecht worden en dan af en toe wel en af en toe niet contact maken. Dan gaat natuurlijk alles in de war.
Frabs

Profiel  

Venom
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 19 oktober 2007 10:54 PM
  [ # 14 ]

Inderdaad, alles had ik intussen nagemeten en ontsteking is echt goed.

Ten einde raad vandaag toch maar naar een garage gereden, had ik dat maar eerder gedaan…... Confused

In de garage hebben ze een soort periscoopje met een lichtje (wat een geweldig apparaatje Very Happy ). Hiermee is duidelijk te zien dat bij de 2e cilinder een stuk van een klep afgebroken is Crying or Very sad .

Sta nu dus voor een lastige beslissing, de kop moet er in ieder geval af en dan kunnen ook gelijk de klepseals gedaan worden.

Echter de APK staat voor de deur, banden zijn versleten en uitlaat(pijp) is lek.
dus flinke kosten…
Volgens de garage is het niet zeker als de kop er af is of het alleen de sealtjes en de klep is, er kan nog meer versleten zijn….. De rekening zou dan op kunnen lopen tot 1000 euro of meer Confused

Het wordt dus beslissen, blijft deze auto en blijf ik er mee rijden tot ie echt klasiek is of ga ik op zoek naar een andere BX.

Ik heb dit weekend in ieder geval stof tot nadenken.

Groet, Erwin

Profiel  

Venom
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 25 oktober 2007 02:14 PM
  [ # 15 ]

het vervolg zal ik hier   beschrijven.

Groet Erwin