dus die rol wordt op spanning gezet door veer met onderdeel nummer 5. rol nummer 7 kan je me de hand nog spannen. Ik denk dat ik het toch moet zoeken in de richting van de te weinig spanning.
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:mpostma schreef:Dat filmpje kijken helpt ook wel voor de beeldvorming.
Zo te zien idd geen Xantia constructie waarbij de multi-riem alles (dynamo, hd-pomp, aircocompressor) aandrijft.
Ik heb het beeld wat je nu ziet wel gezien toen mijn hd pomp verrrot was. Door de speling op de poelie stond de riem toen ook aardig te klapperen. Ook wel eens toen de riem te los stond.
Check nog eens goed of de snaar goed uitgelijnd staat en anders zou ik die snaar maar vervangen als eerste gedachte. Check verder of geen van de componenten die door de riem wordt aangedreven speling heeft of scheef staat.
Hij drijft wel alles aan HD, airco, dynamo. Zal de poelies nog eens nakijken, volgens mij zijn ze strak.
Volgens mij “zou” er dan toch een automatische spanner opzetten, waarvan je overignes dan wel weer de voorspanning handmatig zou moeten afstellen, waarbij de spanner de dynamische verschillen opvangt. Wellicht staat ie dan toch te strak waardoor dan wellicht het automatische gedeelte niks meer doet.
Maar goed: wie ben ik in deze. .. ik heb het alleen van zien/horen zeggen.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Even los van alles: in de OP vraag je hoe je die rollen kan spannen met dat vierkante gat, als ik het goed heb past een ratel met 3/8” aansluiting daar precies in.
Eveneens ben ik tevens ook.
knackor : tnx
mpostma: check het plaatje hierboven. Het zou dus kunnen dat ik de bout van die demper te strak heb vastgedraaid dat ie niet meer dynamisch kan dempen ? En misschien nog de hand-stel-spanrol te slap of te strak ?
Ouwe mopperkont
Ik heb, vergelijkend met het plaatje, toch een andere constructie. Mijn dynamo zit met 1 grote bout en 1 kleine vast, die kleine zit weer met een ring op een stelbout die je losser of vaster draait en waardoor de ring met dynamo spant of ontspant.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Ik heb, vergelijkend met het plaatje, toch een andere constructie. Mijn dynamo zit met 1 grote bout en 1 kleine vast, die kleine zit weer met een ring op een stelbout die je losser of vaster draait en waardoor de ring met dynamo spant of ontspant.
Heb jij waarschijnlijk nog een HD pomp bovenop het blok die apart wordt aangedreven met een v-snaar (via een meelooppoelie).
Zo te zien heeft Matthijs de Xantia pomp die met de multieriem meeloopt?
ik denk het wel
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:ik denk het wel
Zo lijkt het inderdaad. Weer een andere type motor blijkbaar?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik den kdat ik vanavond bij kaarslicht eerst die dynamische demper even wat moet lossen en dan spelen met de handspanrol dus. hij staat niet echt strak tussen krukas en airco
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:knackor : tnx
mpostma: check het plaatje hierboven. Het zou dus kunnen dat ik de bout van die demper te strak heb vastgedraaid dat ie niet meer dynamisch kan dempen ? En misschien nog de hand-stel-spanrol te slap of te strak ?
Idd. Het plaatje kwam nog net voor mijn post toen ik mijn gedachten ook nog aan het typen was…
Uitgangspunt zoals ik het geleerd heb is dat je de riem op het langste vrije stuk over max 90 graden moet kunnen draaien, met een duim en wijsvinger.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Denkdat ik er wel uit ga komen, ik houd jullie opd e hoogte
Ouwe mopperkont
Hij zit weer. Ik dacht dat ik de spanrol strak had gezet maar niet strak genoeg. Ik hem hem weer 180 graden gedraaid en de riem staat nu lekker strak en loopt als een zonnetje om de poelies.
Hopenlijk kunnen andere blunderaars via de search leren van mijn “blunder”
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Hij zit weer. Ik dacht dat ik de spanrol strak had gezet maar niet strak genoeg. Ik hem hem weer 180 graden gedraaid en de riem staat nu lekker strak en loopt als een zonnetje om de poelies.
Hopenlijk kunnen andere blunderaars via de search leren van mijn “blunder”
Ach… valt wel mee toch? Al doende leert men bovendien.
Ja zeker. Ik heb alles op deze manier geleerd Gewoon beginnen en zien waar het schip strandt. Onderhand toch alweer 2 keer het blok uit de Xm gehad en de keren dat ik een XU uit mn 309 getilt heb kan ik me niet meer herinneren
Ouwe mopperkont