1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Koelprobleem BX GT (help!! pag 2)
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 25 oktober 2007 02:39 PM

Ja,1 BX met koelproblemen is nog niet genoeg!!  Crying or Very sad

Gister ben ik van glanerbrug naar Borculo gereden..(geen probleem gehad)
Ik was om 3 uur in Borculo.
Later zijn we om 6 uur van Borculo naar Geesteren gereden (1,5km)

Ff eten je kent het wel.

Om goed 19:00 uur had ik de paarde trailer achter de auto gekoppelt. En zijn we naar de buren gereden (500m) want daar stond een koelkast die mee naar ons huisje moest.
Daarna weer 500 m terug gereden om de trailer nog even vol te pakken.

Afijn om reeds 20:30 reed ik van Geesteren weer richting Borculo. En al na 1 km branden de lampjes vanuit het niets! STOP!!! (en dat kvs lampje)

Eerst wat ik dacht ooow… “ik zal wel ergens een klein lekje hebben en peil zal wel nu te laag zijn” Dus ik stop de auto meteen. Doe de kap open (was donker) draai de dop los. (zonder problemen) Ik denk daar kan wel een scheut in. (maar toen ik hem bijvulde gutste alles erover heen!! Shocked Hij was nog vol!!

Was de auto soms te heet geworden?? Nee dat kan toch niet na zoon kort ritje???

Noujah nog een klein stukje en we waren weer thuis dus dan maar doorrijden Rolling Eyes . (met kachel vol aan!)

Afijn thuis gekomen ik kijken. Ik zie geen lekkage (ja het te veel aan KVS wat hij eruit smijt) Mijn conclusie:
- radiateur was warm (dus de thermostaat doet)
- kvs is op peil (over peil Rolling Eyes )
- fan draaide niet (ondanks dat hij “te warm” was
- slang afvoer van radiateur naar blok was lauw.

Kortom…Wat kan er kapot zijn??? of mis zijn??

Ik neem aan dat de fan nog niet draaide omdat de sensor nog koude kvs voelde? tenslotte was de afvoer van de radiateur nog koud/lauw

Wat ik al zelf heb bedacht:
- radiateur verstopt
- slang verstopt
- waterpomp kapot (kan dat?)
- tempsensor kapot (kan dat?)

Ik moet er bij vermelden dat er nog water in het kvs circuit zit en dat het allemaal bruin water is geworden Rolling Eyes (stond al in de korte termijn planning dat te verversen)

alvast bedankt voor jullie meedenken Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

Venom
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 143

Gepost: 25 oktober 2007 02:45 PM
  [ # 1 ]

Misschien is het nodig het systeem ‘s goed te ontluchten?

Als de radiator alleen maar lauw wordt is de thermostaat wellicht defect.
Deze is eenvoudig te testen.

De fan gaat pas draaien als de radiator goed warm is.

Suc6, Erwin

Ride to live, live to ride

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 25 oktober 2007 02:47 PM
  [ # 2 ]
Venom schreef:

Suc6, Erwin

nou radiatuer was wel warm maar kon me hand er nog wel opleggen.

Goed opluchten heb ik ook al aan zitten denken (maar dat moest toch gebeuren)

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15840

- Ami 8 Club
Gepost: 25 oktober 2007 02:51 PM
  [ # 3 ]

Ik heb exact hetzelfde gehad met de Digit die nu van Goofblikscha is. Daar gingen ineens alle lampjes branden. De radiateur leek leeg, maar gooide direct alles eruit, wat i er net daarvoor in had gegooid.

Heel goed ontluchten is dan de enige oplossing.

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3779

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 25 oktober 2007 03:16 PM
  [ # 4 ]

alle vloeistofniveau’s al gecheckt?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 25 oktober 2007 04:03 PM
  [ # 5 ]
McDean schreef:
Venom schreef:

Suc6, Erwin

nou radiatuer was wel warm maar kon me hand er nog wel opleggen.

Goed opluchten heb ik ook al aan zitten denken (maar dat moest toch gebeuren)

Doet me toch wel erg denken aan een kapotte thermostaat. Daar heb je inmiddels ook ervaring mee….

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 25 oktober 2007 04:08 PM
  [ # 6 ]

Was de kachel heet?

Er zit ergens aan de zijkant van de thermostaat een slang die naar een metalen buis achter het blok gaat. Was die heet?

Als alles koud was, dan had je wslk vals alarm.

Als de kachel of die ene slang hierboven wel gloeiend heet is, dan is je thermostaat defect. Als die thermostaat defect is, dan doet de fan natuurlijk ook niks omdat ie geen warme radiateur kan voelen.

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 25 oktober 2007 10:33 PM
  [ # 7 ]
ieksEmmu schreef:

Gister ook nog een chic voor de APK met dezelfde lampjes die brandden, echter bleek er 3 liter olie bij te moeten dus Daan, please check je olie ook even!!!

Emiel

Profiel  

Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413

Gepost: 25 oktober 2007 10:41 PM
  [ # 8 ]

weet jij dat de koelvin op twee snelheden kan draaien? achter de voorbumper zit een voorschakelweerstand zon cilindrische bus waar mogelijk zout uit een scheur komt.was indertijd bij een 16/19benzine al berucht dan werkt meestal de langzame stand van de vin niet meer
enfin checken en bij twijfel vervangen,eventueel ook je thermokontakt in de radiateur(liefst in combinatie met koelvloeistof en thermostaat vervangen))
wat zal je kachel dan ook weer heet stoken(als hij dat niet zo goed deed))

de citroen-liefhebber

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 25 oktober 2007 10:46 PM
  [ # 9 ]

wat heeft de kachel er mee te maken? gaat toch buiten de thermostaat om?

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 26 oktober 2007 12:59 AM
  [ # 10 ]
BX19trs schreef:
ieksEmmu schreef:

Gister ook nog een chic voor de APK met dezelfde lampjes die brandden, echter bleek er 3 liter olie bij te moeten dus Daan, please check je olie ook even!!!

Emiel

GA ik doen!!!!

Ik ga morgen alle sapjes controleren!

Kachel was wel gewoon “warm” trouwens maar ik vind hem laatste tijd niet echt heet worden (nu weer meer gebruikt met kouder weer)

Radiateur was wel warm maar nog wel vast te houden.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 26 oktober 2007 01:02 AM
  [ # 11 ]
MaartenH schreef:

Heel simpel: als die goed heet is weet je dat het temperatuurlampje niet liegt. Bovendien weet je dan ook dat de thermostaat ook open zou moeten staan.

Profiel  

Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 26 oktober 2007 01:05 AM
  [ # 12 ]
MaartenH schreef:

nou als je koelsijsteem niet optimaal werkt kan de kachel ook geen goede warmte afgeven.dus vroeger werd al het advies gegeven als je een gebruikte auto kocht,proefrijden en na enige tijd de kachelschuif op rood dan moet het vlug heet worden in de auto,zo niet dan is het koelsijsteem niet in orde.
als de basis niet goed is kun je wel een hoop tijd en geld uitgeven maar het lost het probleem niet op

de citroen-liefhebber

Profiel  

Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 26 oktober 2007 01:05 AM
  [ # 13 ]
MaartenH schreef:

nou als je koelsijsteem niet optimaal werkt kan de kachel ook geen goede warmte afgeven.dus vroeger werd al het advies gegeven als je een gebruikte auto kocht,proefrijden en na enige tijd de kachelschuif op rood dan moet het vlug heet worden in de auto,zo niet dan is het koelsijsteem niet in orde.
als de basis niet goed is kun je wel een hoop tijd en geld uitgeven maar het lost het probleem niet op

de citroen-liefhebber

Profiel  

Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 26 oktober 2007 01:08 AM
  [ # 14 ]
McDean schreef:
BX19trs schreef:
ieksEmmu schreef:

Emiel

GA ik doen!!!!

Ik ga morgen alle sapjes controleren!

Kachel was wel gewoon “warm” trouwens maar ik vind hem laatste tijd niet echt heet worden (nu weer meer gebruikt met kouder weer)

Radiateur was wel warm maar nog wel vast te houden.

vooral een tijpe 1 moet heet stoken met de schuif op rood, de aanjager slechts op stand 0 of 1 en de verdeling naar boven en beneden.tijpe 2 gaat wat moeilijker regelbaar mijn inziens

de citroen-liefhebber

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 november 2007 04:33 PM
  [ # 15 ]

Ook smorgens gaf de GT de zelfde lampjes combinatie.. deze dus:

Terwijl als je hem smorgens NET start hij niet warm KAN zijn. Dus mijn conclusie vervuilde sensor tenslotte zat er vuil kvs in zover ik wist. Ik dacht dus ff verversen dat kvs en wellicht dat dan wel weer goed is.

DUs ik het kvs aftappen Shocked  ik wist niet wat ik zag, of het kvs of chocolademelk was? ik heb geen idee….

affijn ik denk ik doe er nu nieuwe kvs in en dan doe ik het spoedig nog een keertje spoelt hij wel een beetje schoon met het nieuwe kvs (kvs kost zowat niks bij de action Laughing )

dus ik bijvullen en ontluchten (ging al gelijk 4L in) en ik dacht zal ook nog wel wat in systheem zitten dus dat klopt aardig. (en zal zo nog wel wat bij moeten vullen) Dus ik starte de GT nog steeds de lampjes….. (noujah die sensor kan nog vuil zijn)

Rondje rijden… en tijdens het rijden flikkerde het lampje af en toe maar bleef branden.

Eenmaal thuis wilde ik nog bijvullen maar merkte dat er aardig druk opgebouwd was en wanneer ik hem losdraaide spoot het er ook uit Rolling Eyes
Maar wat is het??? nou schuim!!!

het is geen mayo maar schuim?? kan dat van het nog vuile kvs zijn? Daarnaast bleeft de kachel redelijk lauw, thermostaat was open want de slang naar de radiateur werd warm. Ook de buis aan de achterkant van het blok werd wel gewoon warm, (slangen naar kachel ook) we hebben dus wel doorstroom Rolling Eyes

Is dit een kwestie van vuile kvs die de sensor heeft aangetast of een kwestie van lekke koppakking? (kwam best wittige damp uit de uitlaat maar geen zoete lucht en werd wel minder na een rondje rijden) (en het is een vochtige dag natuurlijk vandaag)

kortom….. HELP?

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook