Distri + waterpomp bij Hegru kostte mij 175 euro (2006). Zijn iets duurder geworden inmiddels.
...
En over 7k kilometers moet ik ook weer :S
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
knäckor schreef:Hmm.. slepen en remmen met de handrem.. Qua remmen en sturen is het nog wel te doen, als je rustig rijdt. Maar met platte vering is niet te rijden, of je moet onder de 5 km/u blijven. En als je onder de 5 km/u gaat slepen in de omgeving van Amsterdam wordt je geheid aangehouden.
Ach, die auto ligt niet meteen op de grond! Met een beetje redelijke veerpoten duurt t nog wel een half uurtje. Als het een octopuslek is bij de hoogtregelaar dan is t vat echt niet gelijk leeg.
Als de retour van de drukregelaar of stuurbekrachtiging lek is dan ben je wel zo van je LHM af.
Ach ja, ik kan wel allerlei tips geven wat IK zou doen, maar dat is met de nodige kennis van het systeem (waar je op moet letten, welke organen het eerst uitvallen) en wellicht ben ik bereid andere risico’s te nemen.. Het scheelt nogal of je in het landelijke buitengebied van Den Bosch rijdt of door een hectische stad als Amsterdam moet.
mssl schreef:citroenc2 schreef:JXR schreef:In hoeverre zou ‘t te doen zijn om voorzichtig te slepen op de handrem?
nooit aan beginnen
Onzin Op een rustig gedeelte is het goed te doen
Haha, je bent dus nog nooit op het Stadionplein in Amsterdam geweest
Ich bin ein Breaker
Ach, daar ben ik gister gewoon de trambaan op gecrosst omdat het een beetje druk was, toen stond ik zo bij Citroen voor de deur
Moet wel zeggen dat m’n LHM bakkie vrij gauw weer helemaal leeg was, echt binnen 10 tot 15 minuten al toen ik er 2 liter bij gooide.
Maar goed, morgen maar eens naar de Kwikfit, werkelijke goedkope schijtbagger olie halen, die in m’n auto flikkeren, naar m’n werk rijden, auto daar voor de deur zetten en de ANWB bellen, eens kijken of die wat kan betekenen.
Loop ik eigenlijk concreet nog met 2 vragen rond:
1. Hoe snel is je pomp kapot, is dat al meteen zo gauw dat ding even geen olie meer krijgt of op wat voor schaal moet ik denken?
2. Spoelen, wat houd dat in, wat kost ‘t, waar kan het en hoe lang duurt het, etc. Mocht de ANWB een leidinkje weer even mooi aan elkaar kunnen prutsen, dan kan ik dus eigenlijk nog niet rijden omdat het systeem nog gespoeld moet worden, ofwa?
JXR schreef:Ach, daar ben ik gister gewoon de trambaan op gecrosst omdat het een beetje druk was, toen stond ik zo bij Citroen voor de deur
Moet wel zeggen dat m’n LHM bakkie vrij gauw weer helemaal leeg was, echt binnen 10 tot 15 minuten al toen ik er 2 liter bij gooide.
Maar goed, morgen maar eens naar de Kwikfit, werkelijke goedkope schijtbagger olie halen, die in m’n auto flikkeren, naar m’n werk rijden, auto daar voor de deur zetten en de ANWB bellen, eens kijken of die wat kan betekenen.Loop ik eigenlijk concreet nog met 2 vragen rond:
1. Hoe snel is je pomp kapot, is dat al meteen zo gauw dat ding even geen olie meer krijgt of op wat voor schaal moet ik denken?
2. Spoelen, wat houd dat in, wat kost ‘t, waar kan het en hoe lang duurt het, etc. Mocht de ANWB een leidinkje weer even mooi aan elkaar kunnen prutsen, dan kan ik dus eigenlijk nog niet rijden omdat het systeem nog gespoeld moet worden, ofwa?
Als het een retourleiding is en hij is zo snel leeg dan vermoed ik dat dit de kleine octopus betreft. Dan heeft ie inderdaad binnen een kwartier de volledige LHM-voorraad verpompt, en als de retour van de drukregelaar niet goed afgedicht wordt dan ligt dat dus op straat.
Mocht je zelf willen gaan hobbyen dan kun je overwegen om de 2 aangevulcaniseerde slangen (2 vlak naast elkaar) dicht te knijpen en te kijken of de lekkage stopt.
Het gaat om de 2 dunne slangetjes die je rechts op deze foto
op de dikke slang ziet aankomen; deze zie je als de 2e dikke slang van rechts op het LHM-vat zitten:
Misschien lukt dat door ze iets op te trekken, te knikken en er dan (als het lek stopt) een slangenklem op te draaien. En dan niet van rijhoogte (met de handle) wisselen, dan is er ahgi amper retour van de hoogteregelaar.
Dat kan de ANWB met een beetje mazzel wel voor je improviseren, als je de juiste man treft. De pomp zal niet zo heel erg snel kapot lopen, als er geen vloeistof is dan levert deze eigenlijk geen kracht. Spoelen is gelijk aan verversen. Je kunt het het beste zelf doen of bij een deskundige garage; doorspoelen van de remleidingen is bijvoorbeeld essentieel maar gebeurt in de praktijk bijna nooit.
Ich bin ein Breaker
Goed, auto opgehaald, 60 euro ‘onderzoekskosten’ betaald, en eens zelf (bij Citroen Amsterdam voor de deur ) lopen prutsen. Er is gewoon 1 rubberen slangetje waar een minuscuul gaatje in zit, maar waar goed LHM uit komt stralen. Deze heb ik geprobeerd dicht te krijgen met een slangen klem, tape, en wat ik allemaal voor handen had. Maar bleef er langs lopen. Veel druk staat er niet op, maar genoeg om te blijven lekken.
Uiteindelijk naar huis gekart en de ANWB gebeld die voor de gelegenheid eens uitrukte met de motor…
Beste meneer is ook nog zo’n 3 kwartier bezig geweest de leiding provisorisch te fixen, maar ook daar lijkt het geheel te brak/poreus voor. Ondertussen Ordas maar eens gebeld, maar die zijn druk en inmiddels ook nog eens m’n accu leeggestart. Al met al: ik ben vleugellam, m’n motor die ik vanmorgen bij gebrek aan auto maar eens wilde pakken deed ineen ook niks anders dan benzine lekken, dus het zit weer goed mee.
Bij deze is Citroen dan ook het eerste merk wat mij in m’n 6,5 jaar autorijden heeft laten staan, geen enkel merk heb ik ooit mee gehad dat ik helemaal niet heb kunnen rijden (nouja, rijden gaat wel, maar met 30 euro aan LHM per uur op straat pompen gaat het ook mij te ver).
Morgen maar weer eens verder kijken, ik heb het wel even gehad. Helemaal omdat zo iets stoms als een rubberen leiding onmogelijk te herleiden is, valt geen flikker aan te zien of je moet het systeem uit je hoofd kennen
Waar lekt ie nou ergens?
Sja, dit toont wel weer aan hoe belangrijk het is dat die rottige octopus in goede staat is. Hydaulieklekkages blijven toch de achillieshiel voor de betrouwbaarheid. Maar goed: dat is iets waar je mee moet leren leven. Of niet:... en dan kun je hem maar beter afdanken.
Overigens ben ik de laatste 6 jaar met mijn diesel nooit gestrand met een lek hydraulisch systeem. Moet ik wel aantekenen dat de vorige eigenaar er 2 x mee gestrand is daarvoor: 1 x een lekke kleine octopus en een keer een lek aan de grote octopus. Beide zijn toen vervangen.
Het zit onder de auto, achter de vooras, ter hoogte van die stalen spiralen, mooie kutplek dus
JXR schreef:Het zit onder de auto, achter de vooras, ter hoogte van die stalen spiralen, mooie kutplek dus
En heb je al geprobeerd wat ik je aanraadde: het afknellen van de kleine-octopus leidingen?
Ich bin ein Breaker
Nou, ik weet niet of ik daar zoveel mee opschiet. Als ik die leiding in ieder geval weer goed dicht krijg kan ik in ieder geval weer rijden, met afgeknelde octopus stopt alleen het lekken, maar lijkt me ook niet zo gezond dat ie daar dan druk in gaat opbouwen ofzo?
Heb je al eens een offerte aangevraagd bij Martijn de Ruijter in Hoofddorp?
Of anders Gert de Jong in Aalsmeer?
Ik heb meerdere malen met diverse BX’en dit soort lekkages gehad, maar elke keer is het weer goed gekomen. Als ie namelijk weer heerlijk veert, ben je alles snel weer vergeten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Heb je al eens een offerte aangevraagd bij Martijn de Ruijter in Hoofddorp?
Voor de duidelijkheid: De Jong’s autobedrijven in Hoofddorp
Ik ga denk ik volgende week Ordas even bellen, dat is toch het enige wat een beetje qua afstand te doen is voor mij. Morgen nog maar eens uitgebreid kijken of ik die kutleiding nog op een andere manier verder dicht krijg. Verder ben ik eigenlijk ook al in onderhandeling voor een ander auto’tje voor d’r bij (voorlopig in ieder geval). M’n grote liefde die voordat m’n BX kwam zo troostloos sneuvelde: een AW11 (zoek maar op wat het is )
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
JXR schreef:... een AW11 (zoek maar op wat het is )
Nou, het is in elk geval Japans en sportief. En waarschijnlijk ook erg betrouwbaar. Maar erg veel zie ik ze niet rijden. Wel erg leuk, maar ook totaal iets anders dan een BX.
‘t Zijn fijne wagentjes en helaas inderdaad niet zo veel verkocht als de BX. Ook kan ik er m’n bootje niet mee slepen en er in kamperen zal ook wel geen feest zijn… Aan de andere kant, je ziet ze wel weer vaker dan een driftende BX