dieselen in een xm?
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 februari 2005 11:05 PM

Ok,

Ik ben dus een zx rijder. Ben er best aan gehecht maar dingen veranderen. M’n vriendin woont in Amsterdam en ik werk in utrecht. We hebben het over samen wonen. Ik wordt wat ouder…. en begiun dus te neigen naar wat comfort… Surprisedops:

Langzaam maar zeker begin ik te kijken naar de XM. Ivm de kilometeres zou het dan een diesel moeten zijn. Waarom geen Zx diesel ? mmmm, weet ik niet, vind de XM eigelijk gewoon erg mooi en heeft de ruimte…

Vriendinlief is geen autoliefhebber maar ....  Rolling Eyes zij heeft nu een paar keer een DS gezien en vindt die erg leuk… Ik ook maar das me te gortig hoor…

Dus,

Kunnen jullie me vertellen wat wijsheid is op XM gebied? Zal zo tegen de 100 km per dag worden. Wagen MOET goed zijn en me het eerste jaar geen problemen op gaan leveren. Koppeling, remmen en ZEKER het hydraulische veersysteem MOET echt in orde zijn.

Verder van belang… Ik wil een groene of een rode Smile De bestuurdersstoel moet in hoogte verstelbaar zijn. Vriendin is stukkie kleiner. Ding moet geen brandstof gaan zuipen, maar moet ook niet als opa over de weg gaan. Velours vind ik wel fijn met verstelbare hoofdsteunen ( niet alleen in hoogte.) Airco mag maar is geen noodzaak, wat er niet opzit kan ook niet kapot he Wink
Stuur moet leer zijn…., ramen voor electrisch…

Jongens, Wat kost me zoiets, welk type moet ik zeker NIET hebben… Wil graag een XM, geen kat in de zak…

hoor het graag…

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 06 februari 2005 11:34 PM
  [ # 1 ]

Dan moet je opzoek naar een 2.1 D12 of een 2.1 TD 12, de ongeblazen heeft 90pk(voldoende) de Turbo heeft er 110.
De 2.5 liter TD kom je weinig tegen met als gevolg dat ze prijzig zijn, bovendien hebben ze vaak last van koppakkingen en gescheurde koppen.

Hoofdsteunen zijn naar mijn weten op alle uitvoeringen kantelbaar en electrische ramen voor hebben ze ook allemaal(van diesels weet ik het zeker..)

Van kilometerstanden en prijzen moet je niet schrikken, de XM en dan vooral de Diesels beginnen in trek te raken bij Citroën liefhebbers.

Onze XM D12 hebben we met 4 ton op de teller verkocht vanwege het lekkende schuifkanteldak. Let hier dus ook op, Geen enkel Citroenopendak is 100% waterdicht…bij de CX roest hij weg, bij de XM/BX gaat hij stuk en gaat hij vervolgens lekken en de pluriel was ook niet waterdicht… Wink

Wat betreft het Hydraulische gedeelte—>(geleend van het Xantiaclub forum…

Voor het starten van de auto:

#lhm-olie

Kijk in het lhm-reservoir,
-Heldere groen olie (in orde).
-Vuile donkere olie (allang niet ververst).
-Geel-groen olie (water of motorolie in de lhmvloeistof).

Na het starten van de auto:

#hoogteregelsysteem en veerbollen

-Afhankelijk van het type (wel of geen niveaukleppen) kijk hoe de auto omhoog komt.

-Gaat dit langzaam terwijl de pomp blijft draaien (mogelijk zwakke pomp).

-Alleen de voor of achterkant komt omhoog (mogelijk kapotte hoogteregelaar).

-Voor of achterkant zakt snel (valt) na het omhoog komen, het lukt de auto niet om zich te nivelleren ( slechte hoogteregelaar of verbinding).

Geef nu op elke hoek van de auto een flinke duw,
-De hoek voelt hard aan en veert niet (lege of kapotte veerbol)
-De hoek voelt zacht aan en blijft doorveren (slecht schokdemper element).

Voor het hydractive model:(die elke XM standaard heeft)
-Als beide hoeken van een kant hard aanvoelen kan het zijn dat de derde bol van het veersysteem kapot of niet op druk is.
-Bij het openen van een van de deuren hoor je een zacht gezoem in de buurt van de hydractive regulator(voor en achter), dit betekent dat deze elektroklep werkt.

Ga nu op de voorkant zitten,
-Voorkant zakt eerst en komt dan weer omhoog (in orde).

Ga er nu weer vanaf,
-De auto veert iets omhoog en zakt daarna weer naar het oorspronkelijke
niveau (in orde).

Doe hetzelfde aan de achterkant (indien de auto niet omhoog komt of daarna niet terug komt naar het oorspronkelijke niveau is mogelijk de hoogteregelaar of verbinding slecht of verkeerd afgesteld).

Zet de hoogteregelaar in de auto nu op zijn laagst, de auto zakt rustig naar beneden zowel voor als achter (in orde).

Zet de hoogteregelaar in de auto nu op zijn hoogst, de pomp slaat aan en de auto stijgt naar het hoogste niveau (20 tot 40 sec) en de pomp stopt uiteindelijk weer (in orde), de lhm-vloeistofindicator op het reservoir moet nu tussen de twee streepjes staan.

Blijft de pomp lopen of de regelaar blijft tikken of de auto haalt het hoogste niveau niet (mogelijke slechte pomp, verkeerde hoogteregelaar-instelling of te weinig lhm-vloeistof, bij het laatste maakt de pomp een hard ratelend geluid).

Zet nu de hoogteregelaar een standje naar beneden, de auto zakt iets (in orde), de auto zakt niet (verkeerde hoogteregelaar-instelling).

#hydraulisch systeem

Kijk in het lhm-reservoir terwijl de motor draait,
-Een flinke stroom retourvloeistof is waarneembaar (mogelijke slechte stuurbekrachtiging)
-Een kleine stroom retourvloeistof is waarneembaar (mogelijke slechte hogedrukregelaar of hydractiveregelaar).

Draai het stuur (model met stuurbekrachtiging) van het ene uiterste naar het andere (slaat de pomp nu meteen aan en blijft draaien dan is mogelijk de voorraadbol leeg).
Controleer meteen of de werking van de stuurbekrachtiging wel voldoende is. Het stuur mag niet met wisselende tegendruk werken.(het stuur moet zonder schokken draaien)

In de hoogste stand is het verstandig om meteen even een blik onder de auto te werpen ( ga er vooral niet onder liggen of je moet assteunen gebruiken) zoek naar:
-lekkages bij alle leidingen
-roestige of beschadigde leidingen
-leidingen die gesoldeerd zijn
-slechte reparaties aan de leidingen en/of kapot gedraaide wartels

Als de letters op de veerbollen nog te lezen zijn kan je controleren of de juiste veerbollen gemonteerd zijn.

Tijdens de testrit kan je er nog opletten of de pomp regelmatig teveel in werking is, hoorbaar of tijdens stilstand bij bv een stoplicht, is te zien aan een terugval in toeren (lege voorraadbol).

De pomp mag maximaal om de 10 seconde tikken(als de wagen al op hoogte is)

Verder nog iemand een aanvulling? Laughing

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
dieterwieter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 24-12-2004

Gepost: 07 februari 2005 02:36 PM
  [ # 2 ]

Hoi Makkers,

m’n vader heeft ‘n XM 2.1td 12 VSX van ‘94 (dus serieII).
Heel confortabele wagen maar (soms) ook een bodemloze put qua onderhoud.

Vooral behoorlijjk wat probs gehad met de (thans super-!) electronische airco.
Enneuh…dat kost je klauwen met geld, neem het van me aan!

Voor de rest is m’n vader d’r heel tevreden over ; behalve dat af en toe de electronica voor wat ergernis kan zorgen.
Als ik onze XM en ZX met elkaar vergelijk zit de ZX nét wat beter & steviger in elkaar geschroefd.

Mijn advies: zeker geen verkeerde wagen, maar ‘t verschil in onderhoudskosten ts een XM en ZX (ikzelf rij deze laatste) is wel een héél groot verschil hoor!
Bij gelijke km per jaar (ikzelf 400.000 in 11,5j tijd ; m’n vader 430.000 in een goede 11j) is de onderhoudskost vrijwel het dubbele gebleken…

Keep that in mind please!!

Is ‘n Xsara/Xantia break geen betere optie om wat meer ruimte rond je te hebben?

Succes!

Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 07 februari 2005 03:18 PM
  [ # 3 ]
dieterwieter schreef:

Is ‘n Xsara/Xantia break geen betere optie om wat meer ruimte rond je te hebben?

 

Grappig dat je dat zegt, want vrouw lief heeft de xant inmiddels ook gezien en ... tsja, die “spreekt” haar meer aan dan een Xm. Haar letterlijke woorden… “die is heel wat minder patserig…..” Confused & “die heeft tenminste niet van die rechte lijnen…” Ze houd meer van rondingen. Nou ik opzich ook, maar dan heb ik het meer over haar rondingen Surprisedops:  Wink

Zit alleen wel een beetje aan te hikken tegen die kilometer standen. Liggen vaak rond de 2 ton. Dat is volgens iedereen geen probleem , maar moet er toch even aan wennen.

Eerst ff die zx weer in orde maken en dan maar een serieus gaan kijken wat er mogelijk is. Beetje rekenen. Gas of diesel… lagere brandstof prijs tegen hogere wegenbelasting en verzekeringen etc…

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 februari 2005 07:15 PM
  [ # 4 ]

Re: Liever een Xantia

M&M schreef:
gompy58 schreef:

want vrouw lief heeft de xant inmiddels ook gezien en ... tsja, die “spreekt” haar meer aan dan een Xm….

Verstandige vrouw Laughing  Wink

Tss… wat zou jij liever rijden; BX of CX Wink

Nouja, ik denk dat als je een beetje oplet bij de aanschaf van een Xm (zelfs met 2 ton) dan heb je er echt wel plezier van.
Trouwens, Xantia Diesels zijn ook aardig aan de prijs en ook die km standen liegen er niet om…Let wel, een XM blijft de overwinning op de weg…Mijn pa heeft nog steeds heimwee naar zijn standaard XM D12 die hij met 4 ton verkocht heeft ondanks dat hij nou 1 van de luxeste Xantia’s rijdt…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Frateli
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-02-2005

Gepost: 08 februari 2005 12:58 PM
  [ # 5 ]

Zit alleen wel een beetje aan te hikken tegen die kilometer standen. Liggen vaak rond de 2 ton. Dat is volgens iedereen geen probleem , maar moet er toch even aan wennen.

Dat is onzin hoor, van die kilometerstanden. Als er gewoon goed voor gezorgd wordt, halen de diesels gemakkelijk vijf ton. Ik heb zelf net een d12 uit 1993 de deur uitgedaan, twee jaar zonder enig probleem in gereden van 300.000 tot 340.000 km. Nu heb ik een break diesel met 356.000 op de teller, maar alle slijtgevoelige onderdelen zijn vervangen.

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 15 augustus 2007 12:39 AM
  [ # 6 ]

Mijn xm 2.1 Td heeft meer dan drie ton op de teller. Gebruikt geen olie en loopt fanstastisch. gekocht voor 800 euri met kleine mancootjes die ik zelf goedkoop heb gemaakt. (valse lucht brandstofcircuit, verweerde sierstrips, kapotte tankmeter)

Vorige week apk (heb zelf meegekeken) er mankeerde helemaal niks aan, zelfs geen adviespunten en geen roest.

Airco doet het niet zolang ik hem heb, vandaag laten vullen met een vervangingsgas en hij is weer ijskoud. Voorts doe ik slaolie in de tank voor 70 cent de liter. Wie zegt nu dat xm rijden duur is?  Ik ben om met deze wagens..goekoop rijden als een vorst… er is 1 nadeel, ze past net niet in mijn garage (te breed..)

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Rudmer'86
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 15 augustus 2007 12:49 AM
  [ # 7 ]

Ik heb een mooie turboD voor je in de aanbieding! Very Happy Voldoet aan alle eisen die jij in je eerste bericht stelt. Staat op marktplaats. Damwoude, Friesland.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 15 augustus 2007 01:09 AM
  [ # 8 ]

... alleen dateert het eerste bericht van februari 2005. Ik denk dus niet dat gompy er nog steeds een zoekt.

Profiel  
 
ronaldeponald
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 15 augustus 2007 03:08 AM
  [ # 9 ]

Bij gelijke km per jaar (ikzelf 400.000 in 11,5j tijd ; m’n vader 430.000 in een goede 11j) is de onderhoudskost vrijwel het dubbele gebleken…


appels met peren vergelijken Cool

Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 augustus 2007 03:10 AM
  [ # 10 ]
Harm schreef:

... alleen dateert het eerste bericht van februari 2005. Ik denk dus niet dat gompy er nog steeds een zoekt.

Gompy heeft sindsdien al een xm gekocht. Een 16v om precies te zijn…

Xsara Coupe

Profiel  
 
Rudmer'86
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 15 augustus 2007 10:07 PM
  [ # 11 ]
Harm schreef:

... alleen dateert het eerste bericht van februari 2005. Ik denk dus niet dat gompy er nog steeds een zoekt.

Niet gezien Laughing

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 15 augustus 2007 10:11 PM
  [ # 12 ]

ga voor een cx break diesel. ruimte, comfort, zuinig ( Confused ), maar vooral mooi en fijn in gebruik.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 16 augustus 2007 12:24 AM
  [ # 13 ]
garagestmarien schreef:

ga voor een cx break diesel. ruimte, comfort, zuinig ( Confused ), maar vooral mooi en fijn in gebruik.

Bij ons in België wel duur in wegentax, waarom worden er bij ons zo veel XM 2.1 TD’s verkocht?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook