10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6 Exclusive automaat van Lampie, verkocht!
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 25 oktober 2007 07:24 PM
  [ # 136 ]
Harm schreef:

Was ‘t nou lastig om de startmotor er onderuit te sleutelen? Gewoon op straat gedaan? Ik ben er ook hard aan toe en een andere heb ik al liggen

Het is op straat te doen, maar met deze koude zou ik het binnen doen,mits je plek/plaats hebt. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 25 oktober 2007 10:23 PM
  [ # 137 ]

Ja, ik heb het op straat gedaan, auto half op de stoep gezet, met houten blokken onder de chassisbalken van de voordeuren. En 2 broeken, 2 truien en 2 paar sokken. Wink

De startmotor eruitsleutelen was te doen, maar wel nadat het oliefilter eraf was en de oliepeilbuis losgemaakt was. Wil je er het beste bijkunnen dan moet je ‘even’ het uitlaatspruitstuk loshalen, maar dit heb ik niet gedaan want ik weet niet hoeveel werk daar bij komt kijken.

Het lastigste was het weghalen van dat hitteschildje, daarvoor moesten die filter en peilbuis weg, en dan moest-ie nog enigzins verwrongen worden. En die ene bout bovenaan, die moet je op de tast doen, net als de bovenste bout van de startmotor.

Nu ik weet hoe het moet zou ik het als volgt doen: (er van uitgaande dat je al bij de onderkant van de motor kunt)

- accu losmaken (in ieder geval de minpool afkoppelen)
- oliefilter erafhalen, via die plek kan de startmotor er straks uit.
- oliepeilbuis losmaken: 1 boutje bij de flens, en 1 halverwege de buis. Hij hoeft niet weg, maar scheelt wel ruimte.
- stekkertje van één of andere sensor vlakbij de flens van de peilbuis loskoppelen
- hitteschildje losmaken & verwijderen, 1 bout en 1 moer onder, 1 bout helemaal bovenaan, als ik me niet vergis tegen de cilinderbank aan.
- Kabels van startmotor losmaken
- Startmotor losmaken, 3 bouten. De bovenste zul je op de tast moeten vinden.
En inbouwen in omgekeerde volgorde. Oh ja, had bij het inbouwen gezien dat er nog een pakking tussen de startmotor en het blok zit. Geen idee waar die voor dient, misschien zit ie er als afstandshouder.

Totaal ben ik iets van 8 uur bezig geweest, maar dat is alles rustig bekijken, inclusief de startmotor ontleden en weer in elkaar zetten.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 25 oktober 2007 10:42 PM
  [ # 138 ]

Ik heb het bijna op de zelfde mannier gedaan, is dit niet iets voor de tip lijst?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 26 oktober 2007 02:48 AM
  [ # 139 ]

Mijn complimenten voor je geduld met die auto Very Happy
Ik was het nu onderhand wel zat geweest, als het de mijne was
Sleutelen aan je eigen auto op z,n tijd is best leuk maar een auto hoort vooral betrouwbaar te rijden vind ik, zeker als het je dagelijkse vervoer is zou ik er helemaal gek van geworden zijn.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 26 oktober 2007 12:42 PM
  [ # 140 ]
Art schreef:

Mijn complimenten voor je geduld met die auto Very Happy
Ik was het nu onderhand wel zat geweest, als het de mijne was
Sleutelen aan je eigen auto op z,n tijd is best leuk maar een auto hoort vooral betrouwbaar te rijden vind ik, zeker als het je dagelijkse vervoer is zou ik er helemaal gek van geworden zijn.

Als je m betrouwbaar wilt krijgen zul je toch eerst moeten investeren!  Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 26 oktober 2007 07:32 PM
  [ # 141 ]

Eh ja, vorige week werd ik ook aardig gek van dat gesodemieter.

Gelukkig ben ik niet afhankelijk van de auto, ik kan op de fiets naar m’n werk en als ik vroeg wakker ben (wat nooit gebeurt) kan ik het zelfs lopend af. Wel zwaar, met zo’n laptoptas op m’n rug.

Maar ik heb de auto gekocht, ervan uitgaande dat ik een koppakkingwissel uit zou moeten voeren. Wat dat betreft valt het dan weer mee, want koelvloeistof verbruikt de wagen niet meer.

Ik heb het idee dat de vorige eigenaar de afgelopen twee jaar heeft bezuinigd op het onderhoud, de facturen lopen vanaf 1995 tot 2005, daarna heeft hij het via andere wegen laten doen. Ik kom nu vanalles tegen: lekkage van diverse vloeistoffen, versleten banden, speling in de voortrein, versleten riemen, gammele thermostaat, scheurende stuurhuishoezen en motorsteunen, intern (en extern?) lekkend stuurhuis en ga zo maar door.

En ja, ik probeer de wagen zelf op te knappen, dus ook niet dealer-onderhouden. Voordeel is dat de kosten van bijvoorbeeld de startmotor repareren op 20 euro uitkomt, voor een blik vet waar ik 10 jaar mee doe.

Probleem is dat mijn auto-budget nu even niet zo groot is, want ik woon sinds kort samen.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 24 november 2007 09:41 PM
  [ # 142 ]

Vandaag heb ik mijn nieuwe motorsteunrubber opgehaald bij de Renault-garage, diegene die het motorblok bevestigt aan de arm boven het rechter voorwiel tegen het schutbord aan. Het gaat om deze (ff plaatje van Harm geleend Wink ):

 

En ik heb deze gekregen:


Nu zou je in eerste instantie zeggen dat het de verkeerde is, maar na even gekeken te hebben lijken de bevestigingspunten op dezelfde plek te zitten. Zou dit een nieuw type zijn? Ik hoor zo vaak dat dat specifieke rubber scheurt…

Als het goed is ga ik morgen de nieuwe thermostaat inbouwen en dan weet ik meer.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 02 december 2007 01:09 AM
  [ # 143 ]

Goed, het motorsteunrubber paste niet, de montagegaten stonden toch te ver uit elkaar. Buiten dat was het draadeind aan de bovenkant te dik, maar dat zou nog op te lossen te zijn door het gat in de steun zelf op te boren. Maar niet gedaan dus.
Bovendien had de wagen me van de week weer eens in de steek gelaten, want de accu laadt niet voldoende bij. Wellicht een combinatie van korte stukjes rijden, meteen licht aan, een slippende dynamoriem, en een accu met een lagere capaciteit vanwege de lage buitentemperatuur.

Vandaag nieuwe dynamoriem gemonteerd, neut kwam nog ff helpen en gaf me de tip het rechter voorwiel weg te halen. Ging toch wel ff makkelijker. Kreeg nog een andere maat op bezoek, en met hem de thermostaat vervangen.
De oude zag er toch nog wel goed uit, ik had een half weggevreten apparaat verwacht, alleen de pakking tussen het huis en de thermostaat zag er nogal bedroevend uit. M’n maat zei zelfs dat de thermostaat gewoon dicht zat. Verder zag de koelvloeistof er nogal roestig uit? En de nieuwe dynamoriem maakt een tikkend geluid, ook vreemd. Is ook niet originele dynamo meer, er zit een poelie met 6 groeven op. De oude riem was niet afgesleten, wel versleten. Dus wat dat betreft verwacht ik geen problemen.

Overigens, de reden van het vervangen van de thermostaat was:
De koelvloeistof kwam pas na 15 km stadsverkeer op temperatuur, en van een ritje van Haarlem naar IJmuiden over de snelweg kwam de koelvloeistof niet eens boven de 80 graden. Sterker nog, als de kvs wel warm was zakte deze op de snelweg naar de 80 graden.
En een verbruik van 1 op 6, daar word je ook niet vrolijk van.

Morgen de boel ff afmaken, we zijn ook vergeten de spanner van de multiriem vast te zetten, zucht…dan weet ik ook of het geholpen heeft.

Edit: het enige wat ik nog kan bedenken is dat er een verstopping zit in de koeling, maar dan zou ik een waarschuwing moeten krijgen dat de motor te heet wordt?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 04 december 2007 01:18 AM
  [ # 144 ]

Nou wat een mazzel, was het deze avond nagenoeg droog. Genoeg tijd gehad om de klus te klaren, het tikken van de dynamoriem was zomaar verdwenen, dus kon meteen met de spanrol aan de slag, was in een uurtje geklaard.

Ik word er wel handig in: wagen op assteunen, krik onder de carterplug, motorsteun los, moertje aandraaien, hefboom onder de motorsteun rechtsvoor-onder om de motor op z’n plek te krijgen, bovenste motorsteun weer vast, computerbak vastgezet en klaar.

Morgen alleen nog ff naar de sloop, want ik was een dopje kwijtgeraakt voor de flap in de wielkast, en die zat nog maar met 2 stuks vast.

Verder ziet het er veelbelovend uit, ik heb vanavond alleen wat korte stukjes gereden maar de kvs-temperatuur ging snel naar de 80 graden, en het verbruik dook zowaar onder de 8l/100km, in tegenstelling tot de 11l/100km wat ik de laatste tijd zag. Da’s dus bij 50 km/uur.

Ik heb nu dus alleen m’n motorsteunrubber nog niet vervangen, maar als ik die heb is het zo gepiept. Ik moet alleen nog ff een 2e krik regelen voor het gemak.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 04 december 2007 01:19 AM
  [ # 145 ]
neut schreef:

ik weet nog wel een garage in de buurt

die vast nog wel zon motor steun heeft Cool  Cool  Cool  Very Happy

Waar?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 04 mei 2009 02:15 AM
  [ # 146 ]

Nou, zoals in het andere draadje te lezen valt ben ik een andere XM tegen het lijf gelopen, en deze moet weg want ik heb het budget niet voor twee XM’s. Jammer, want ik wilde nog wel het eea aan deze wagen doen.

Hoe is het nu met de wagen gesteld:
- Airco leeg, lekkende pomp maar heeft er 2 jaar over gedaan om leeg te lopen.
- Dat motorsteunrubber is nog niet vervangen.
- ABS lampje vaker wel dan niet, doch na een warme start een tijdje uit.
- Scherm linksachter opnieuw gespoten, zaten flinke krassen op.
- Dak opnieuw gespoten, vernis bladderde af.
- Automaat schokt lichtjes (veertje?)
- Interne lekkage stuurhuis
- Startproblemen verleden tijd (nieuwe accu)
- Electrisch werkt alles.
- Leer nog steeds netjes, behalve bestuurdersstoel.
- Tikkende klepstoters bij koude start.
- Onderhoudshistorie grotendeels aanwezig.
- APK loopt tot eind juli

En het raam rechtsachter gaat niet goed open en dicht, eigen schuld, had ik het boutje van de spindel maar vast moeten draaien, maar dat hoop ik deze week nog op te lossen.

Foto’s zijn HIER te vinden.

Tegen elk aannemelijk bod, reacties graag via pb of mail.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 04 mei 2009 04:07 PM
  [ # 147 ]

Dus de PJ-SB-04 is te koop?
12V Automaat toch?

Groetjes Martijn.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 04 mei 2009 05:09 PM
  [ # 148 ]

Nee, das het kenteken van de 24v volgens mij. De 12v automaat moet het volgende kenteken hebben:

LH-LJ-25

Xsara Coupe

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 04 mei 2009 07:40 PM
  [ # 149 ]

He jammer,

we hebben ooit een PJ-SB-30 gehad,
zou wel leuk zijn om weer een PJ-SB te hebben..
Niet dat we een auto gaan kopen om het kenteken ofzo…
Misschien wel in deze geïntereseerd, maar tis zo ver weg…

Groetjes Martijn.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 04 mei 2009 10:04 PM
  [ # 150 ]
CitroMarty schreef:

we hebben ooit een PJ-SB-30 gehad

Even offtopic, wat was dat dan?

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
 
10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook