Hoi ,
Ik ben een hobbyist en wil graag weten wat alles in mijn auto precies doet. Ik heb daarom wat gezocht op het internet en heb allerlei tools als Bosch ESI en VAG-COM etc gedownload en wil graag mijn ECU uitlezen ( foutcodes etc ). Ik heb de ECU van mijn auto gevonden en dit blijkt een Bosch te zijn. ( 1.4i avantage uit ‘92 met een KDY motor )
Maar.. kan ik de ECU wel uitlezen en waar zit de stekker en hoe sluit ik hem aan op mijn compu.. ? Kan iemand helpen ?
Ik weet dat bij de nieuwere peugeots onder het armsteuntje een OBDII stekker zit , maar deze kan ik niet vinden in de ZX. Bestond die toen al wel of zit ik gewoon onzin uit te kramen ? Alle hulp is welkom.
Lex Penrose
waarschijnlijk hangt die stekker gewoon in het motorruim.
Is bij de bx namenlijk wel zo! En aangezien de bx en de zx in het motorruim toch redelijk vergelijkbaar is. (afgezien van allemaal groene bollen en zwarte slangen)
En motortechnisch dacht ik, dus dan zal die stekker daar wel ergens hangen!
mvg Joost
In de vraagbaak of ZX-Haynes manual staat beschreven hoe je de ECU kan uitlezen m.b.v. een schakelaartje en knipper codes op het dashbord.
Het Haynes boek kan je vinden in het download gedeelte.
Suc6
Je zou ook met een paperclip in de zekeringenkast kunnen prikken!
Doormiddel van 2 polen met me kaar te verbinden leest ie de ecu uit en zie je het motormanagement lampje knipperen.
lang kort lang lang bijv.
Dan is dat wel ergens in een code tabel aftelezen welke storing daarbij hoort!
Nu weet ik alleen niet welke 2 polen je moet hebben in de zekeringkast!
Dus probeer niet zomaar wat.
Met een proffesioneel apparaat van een garagist gebeurt in feite hetzelfde. Alleen wordt deze dan aan een draad aangeplugt.
En de computer heeft alle foutmeldingen dr in staan dus je hoeft dan niets op te zoeken. De computer kan dan ook weer gereset worden.
Maar het princiepe blijft hetzelfde. Maar met een normaal uitleesapparaat weet je zeker dat het allemaal goed gebeurt!
Je zou natuurlijk ook eventjes langs een garage kunnen rijden. Die lezen je ecu mischien wel gratis uit. (als je bekend bent bij die garage)
Zoniet? dan ben je waarschijnlijk max. 20 euro kwijt.
En das eigenlijk al te duur!
Succes
ZX-Cruiser schreef:Een ZX heeft nooit ODB gehad. Stekker zit in kast onder de kap.
Wat is ODB :
Ah , Is dat niet zo een systeem met PC en modem verbinding?
Dan koppelen ze een stekker aan je auto en leest dat ding alles uit en laat eventueel updates enzo zien.
ok dank u wel voor alle antwoorden ik weet nu hoe het moet.
Jammer dat er geen OBDII interface in zit , daar kun je best leuke dingen mee doen heb ik gelezen. Maargoed , da’s dus voor mijn volgende auto
Dank u
Lex