Oliepeil lampje knippert even
Morris
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17

Gepost: 27 oktober 2007 02:21 PM

Heb gisteren een 1999 Saxo 1.1. gekocht en met veel spijt onze trouwe AX achtergelaten ( lekke kop, banden en aandrijfassen). De Saxo heeft 57.000 km gelopen. Bij het starten knippert het oliepeil lampje enige tijd, maar het olieniveau lijkt voldoende ( straks nog even kijken). Als het oliepeil goed is, kan het dan de sensor zijn die defect is ? Bij een van onze Axen heb ik ooit eens om die reden de sensor vervangen. Motor is kurkdroog en loopt perfect. Iemand een goed advies ?

gr.
HK

C3 XTR 2004 sensomatic
Morris Minor Traveller 1971
Rover Mini 1992 British Open Classic Edition

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 27 oktober 2007 02:26 PM
  [ # 1 ]

Lijkt voldoende….
Je moet het zeker weten, dus een paar dagen meten met de auto op dezelfde plek.

Jeroen

Profiel  

Morris
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 oktober 2007 03:13 PM
  [ # 2 ]

bedankt voor het snelle antwoord. Heb net weer even gekeken > oliepeil is maximaal. Het lampje knippert ongeveer 10 seconden en gaat dan uit. iets gas geven heeft daar op geen effect. Als ik de motor uitzet en daarna weer start begint het opnieuw ca. 10 seconden te knipperen. Ik denk zelf aan de oliepeil sensor. De wagen heeft overigens ca. 1,5 jaar stilgestaan in een garage en de olie moet zeker worden ververst.
Als het de sensor niet is, wat zou het dan kunnen zijn ? ergens iets vervuild of verstopt ?

gr.
Henk

C3 XTR 2004 sensomatic

Profiel  

Morris
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 oktober 2007 04:39 PM
  [ # 3 ]

is dat niet een erg hoog olieverbruik ? onze oude AX ( 105.000 km) verbruikte praktisch geen olie. Alleen de laatste tijd lekte hij op de bekende plaats bij de koppakking boven de dynamo. De Saxo heeft pas 57.000 gelopen.  Als de sensor knippert bij een laag niveau is dat volgens mij normaal en ook de bedoeling. Ik wacht maar even af, of iemand van het forum een oplossing weet en anders toch maar even naar de dealer. Voorlopig blijf ik de sensor ( recht onder de uitlaatspot) verdenken.

gr.
Henk

C3 XTR 2004 sensomatic

Profiel  

Morris
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 oktober 2007 04:52 PM
  [ # 4 ]

aan hoog olieverbruik is meestal weinig te doen ( behalve de oorzaak aanpakken ) De meeste olietoevoegingen werken slecht of helemaal niet.
Mijn 1971 Morris ( Engelse oldtimers gebruiken altijd olie) heeft een revisiemotor ( 4 jr. geleden gemonteerd). Ik heb er een tijdje geleden een tube Xado in gedaan ( kost € 24 ) Het olieverbruik is nu heel gering, wat erg mooi is voor een Morris. Kijk eens op de website van Xado.

gr.
Henk

C3 XTR 2004 sensomatic

Profiel  

Morris
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 oktober 2007 06:09 PM
  [ # 5 ]

Idea  Xado is een olietoevoeging die na verloop van tijd ( na ongeveer 1500 km maximaal effect ) een keramisch laagje vormt op zuigers/cylinderwanden. Andere middelen laten een vettig laagje ( soms met teflon of iets dergelijks) ontstaan dat tijdelijk enig effect heeft. De meningen over Xado zijn erg verdeeld. het loopt van absolute onzin tot goede testen van de Duitse ANWB ( ADAC). In mijn Morris werkt het goed > weinig oliegebruik, de motor loopt rustiger en hij verbruikt aantoonbaar minder benzine. Ook heb ik een speciale versie van het spul in de versnellingsbak gedaan. Ook hier een gunstig resultaat > stiller, schakelt beter etc.
http://www.xado.nl/
Het effect is zeker niet direct merkbaar

gr.
Henk

C3 XTR 2004 sensomatic

Profiel  

Morris
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 november 2007 09:34 PM
  [ # 6 ]

Surprised Een dat was weer dat > een rare oplossing van het probleem. Er zit een volkomen verkeerd dashbord in de Saxo. Een lampje voor het oliepeil terwijl daarvoor geen sensor op het blok zit. De snelheidsmeter deed het niet en daarom monteerde men men een willekeurig dashbord als vervanging. Het is wel een snelheidsmeter met toerenteller tot 220 km per uur, dus het zal wel voor een 1.6 zijn geweest. Alleen de tempmeter doet het nu niet, maar dat zal ook wel liggen aan het ontbreken van de juiste sensor. In dit 1.1. type zat normaliter geen temp. met, maar gewoon een lampje.  Verder even langs Euromaster geweest voor uitlijnen. Er deugde geen bliksem van de afstelling, dus goed dat ik er even naar liet kijken. Oh ja ... de nieuwe autoradio ( € 59 bij Mediamarkt ) deed het wel direct na montage.

C3 XTR 2004 sensomatic

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook