Tja, je kunt natuurlijk de boel vervangen. Het zijn de kosten niet. Mijn vorige 2 liter draaide altijd op 90 graden, dus ik weet niet hoe fout jouw waarden zijn.
Nieuwe thermostaat erin die opent op 80 a 85 graden, en een andere thermoschakelaar die inslaat op 90 zou toch moeten resulteren in een bedrijfstemperatuur tussen 80 en 90 graden.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
yep, Ik wilde vandaag in Winterberg ff bij een dealer langs gaan of hij het toevallig op de plank had liggen… maar daar is wat tussen gekomen.
IS het niet slimmer om dat lekker thuis te doen? Neem aan dat je voor pleasure daar bent? Dan zou ik persoonlijk lekker gaan genieten en de xm even laten voor wat het is.
Hoewel, klussen op vakantie kan ook ontspannend zijn….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Maar is het nu idd de thermostaat die open blijft staan, de fan die te vroeg aanslaat of het koude weer ? Gisteren over d eautobahn met 140 en dan kruipt de temp hooguit naar de 80 toe ( buiten 8 graden)
Ga ik 120 rijden of 100 dan zakt het naar 72-75 graden stabiel…
Ff redeneren: als je fan alleen te vroeg aan zou slaan zou volgens mij je thermostaat moeten reageren door weer dicht te gaan, je blok opereert immers te koud.
Als je thermostaat open blijft staan, in combinatie met gierend koude lucht door de radiator zal je blok inderdaad tergend langzaam warm worden. Als je daarbij niet warm kan stoken in de auto ( en vergeet niet dat je het gloedheet zou moeten kunnen stoken in de auto), is thermostaat verdacht.
Je kan het heel simpel testen volgens mij. Als je bovenste radiatorslang vanaf stationair lopen al pislauw beging te worden blijft je thermostaat open staan. Die slang moet pas heet worden bij bedrijfstemperatuur, en dan zodanig dat je ‘m kwalijk vast kan pakken….
warm stoken kan zonder meer in de xm. Ik denk idd dat het een combi is van de thermostaat die niet geheel sluit en de sensor die te vroeg een start signaal naar de fan geeft.
Nadat we de sensor van de xm hadden vervangen door een van een 306 werd het al iets beter.
Van de week vervang ik die 2 gewoon en dan zien we wel weer verder.
Ik geef wel toe dat hoewel het beter kan, ik dit liever heb dan een blok dat te warm word.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het moet inderdaad een combinatie zijn. Als de thermostaat pas bij 85 graden open gaat, en de fan schakelt in bij 80, dan zou de fan meteen gaan draaien als de thermostaat open gaat, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
De thermostaat hoort open te gaan bij ongeveer 85 graden en de fan moet aanspringen bij ongeveer 90. Als de rijwind dan niet genoeg koelt helpt de fan een handje, en niet eerder. Overigens is de thermostaat in dit probleem wel de hoofd-boosdoener, als die dicht zou blijven tot de bedrijfstemperatuur zou de auto gewoon op temperatuur komen, alleen de fan springt om de haverklap aan.
Hoe heb je overigens de temperatuur gemeten? Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat de meter in je auto een verkeerde waarde aangeeft.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn om conclusies te trekken over aanslaan van fan en de temp.meter in het dash. Persoonlijk weet ik niet welke temp in het dash aangegegen wordt, is dat van de radiator of van een stroom ergens in het blok ? Als de thermostaat niet open gaat is er m.i.z. geen circulatie over de radiator en blijft het water daar dus koud en zal de fan niet aanslaan als die reageert op radiatorwater temp. Of zie ik dat verkeerd ?
Het lijkt mij sterk dat de thermostaat én rot is én dat de thermoswitch dat gelijktijdig opeens ook is, eerst thermostaat vervangen lijkt me, niet beide tegelijk.
Ik vermoed dat je net als ik gewoon een goeie thermostaat hebt maar een opgeloste rubber afdichting in het midden van de thermostaat.
De thermostaat loopt dus altijd een beetje door, net voldoende om de boel net niet soepel te laten opwarmne….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik vermoed dat je net als ik gewoon een goeie thermostaat hebt maar een opgeloste rubber afdichting in het midden van de thermostaat.
Dus….een rotte thermostaat.
ambijajance schreef:Ik vermoed dat je net als ik gewoon een goeie thermostaat hebt maar een opgeloste rubber afdichting in het midden van de thermostaat.
Dus….een rotte thermostaat.
Precies
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
voor alle type’s met de termostaat achter de motor ingebakken geld…
lage KVS temp is in 99,9 van alle gevallen, de oorzaak te vinden in de termostaat..
verhaal is ingewikkeld en ik heb geen zin dat uit te leggen..
lage KVs temp = dus vervangen van termostaat.. voor de rest is het te wijten aan andere dingen, welke eigenlijk naar voren komen bij belaberd onderhoud ed..
mvgr wupke
We hebben eea in de garage getest nadat we de kvs hadden ververst.
Tijdens het testen hebben een electronische temp meter in het kvs reservoir laten hangen. Die kwam redelijk goed overeen met de meter in het dashboard.
De temp van de kvs kwam tot een graad of 82-83 waarna de fan in 2 fases ( even opstarten en dan volvermogen) aansloeg en de boel tot 75 terug drong.
Vervolgens hebben we de bruine schakelaar voor de fan even losgehaald waardoor de fan direct ging draaien. OP zich werkte dat dus allemaal prima, alleen het moment rammelde…
Vervolgens hebben we eenzelfde bruine schakelaar van een ander blok gehaald en erin gedraaid. Deze liet de kvs temp oplopen tot 85-87 waarna de boel weer tot een graad of 75 werd terug geworpen. Conclussie; iets beter maar nog steeds niet goed.
Gisteravond over de autobahn gereden waar de buitentemp van 10 naar 7 graden zakte. De motortemp bleef toen tussen de 70 en 73 graden hangen. ( onegever 110-130 km/h)
Vandaag overdag weer terug en meteen buitentemp van 10-13 bleef de kvs constant op 75 zitten. possitieve hier is dat de temp nu iig constant op 75 bleef integen stelling tot gisteravond. de snelheid varieerde nu tussen de 100-180 terwijl de temp dus nu wel constant bleef.
Of de fan onderweg is aangesprongen weet ik natuurlijk niet, zou niet het geval mogen zijn.
conclussie; ik ga ff een nieuwe thermostaat halen en erin zetten en tevens een nieuwe fan schakeling halen. Alles bij elkaar 2-3 tientjes ofzo ? en dan nog eens proberen. Om eea tijdens het rijden te controleren wil ik ff kijken of ik een draadje de auto in kan trekken met een lampje eraan dat gaat branden als de fan draait. dit ter controle.
Wat de slang betreft die naar de radiator gaat aan de boven kant, die wordt goed warm zodat je hem nog wel kunt vasthouden, maar lekker is dat niet
kreazyV8wuppo schreef:voor alle type’s met de termostaat achter de motor ingebakken geld…
lage KVS temp is in 99,9 van alle gevallen, de oorzaak te vinden in de termostaat..
verhaal is ingewikkeld en ik heb geen zin dat uit te leggen..
lage KVs temp = dus vervangen van termostaat.. voor de rest is het te wijten aan andere dingen, welke eigenlijk naar voren komen bij belaberd onderhoud ed..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Toch denk ik dat je je switch onterecht verdenkt. Die regelt de temp van je radiatorwater, en ik schat zo in op het moment dat het water weer naar het blok stroomt, dus nadat de radiator zijn werk heeft gedaan (links onder als je ervoor staat). De fan schakelt alleen als rijwind ontoereikend is gebleken en/of de radiator verstopt zit oid. Als de temp van het koelwater aan het eind van het koeltrajekt nog steeds zo’n 85 is dan kan ik me voorstellen dat de switch hulp inroept van de koelventilator.
Koelwater dat door je blok stroomt is waarschijnlijk boven de 100 bij normaal bedrijf. Daarvoor staat het systeem onder druk. Dat de thermostaat tussen de 85 en 90 opent om water toe te laten tot het radiatorsyteem staat dus los van het switchmoment van je fan. Het lijkt mij zelfs logisch dat je fan bij een lagere temp aanschakelt dan de openingstemp van je thermostaat. Het zijn twee verschillende regelingen en die opereren op twee verschillende temperatuur gebieden.
Het lijkt mij inderdaad een vreemde zaak als je fan aanschakelt tijdens een snelwegrit van 100-180 km/h. Dan is er wat anders loos.
of me fan tijdens het rijden daadwerkelijk aanslaat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat tijdens de koude avond rit de temp schommelde en tijdens de dag rit deze constant blijft.
ik doe gewoon eerst ff de thermostaat. en zie dan wel verder. Samen kosten ze niet veel dus we zien wel.
Overigens, liever dit dan dat de temp steeds gewoon te hoog oploopt. Als je dan toch moet kiezen