Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
kreazyV8wuppo schreef:wel is het dan wijsheid om idd de auto in te keggen, en de handrem erop te zetten , maar doe dit wel in zijn ACHTERUIT..
Snap ik niet…
Als een bak in zijn 1 staat kan ie toch prima achteruit rollen? In zijn achteruit kan ie toch prima vooruit rollen?
Als je de startmotor het werk laat doen is het een ander verhaal maar ik nee maan dat er wel een accupool los ligt. Maar een uitstaande motor kan toch zonder extra weerstand draaien tegen de draairichting in?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:kreazyV8wuppo schreef:wel is het dan wijsheid om idd de auto in te keggen, en de handrem erop te zetten , maar doe dit wel in zijn ACHTERUIT..
Snap ik niet…
Als een bak in zijn 1 staat kan ie toch prima achteruit rollen? In zijn achteruit kan ie toch prima vooruit rollen?
Als je de startmotor het werk laat doen is het een ander verhaal maar ik nee maan dat er wel een accupool los ligt. Maar een uitstaande motor kan toch zonder extra weerstand draaien tegen de draairichting in?
Groet,
Ree
Is ook.
dat klopt idd.
echter, de achteruit is de zwaarste overbrenging.
persoonlijk zou ik voor een arretering op het vliegwiel gaan, als het redelijkerwijs mogenlijk is.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:zet na demontage nokkenas, en het verweideren van de bussen ,de zuiger in BDP .
neem een pijpsleutel, dop oid welke op de klepveerschotel past.
en verkoop eerst de schotel een VETTE RAM met een dikke hamer.hierdoor zal de schotel zich lossen van de arreteerklips .
Als ik de zuiger eerst in BDP zet en de schotel een ram geef, loop ik dan niet het risico dat ik misschien de klep tegen de zuiger aansla?
kreazyV8wuppo schreef:
verder zul je een klepsealtang nodig hebben.
zonder die, word het een hele toer om de oude seals te verweideren.
Kan het ook met een lange punttang ofzo?
En het monteren van de nieuwe seals? Met een pijpsleutel ?
de klep moet juist op de zuiger komen, anders komen de clips niet los.
je kunt het met je tooltje proberen, maar doe dit dan even zonder perslucht.
daarnaast, bij een diesel, zitten de kleppen in BDP nog maar 1a 2 mm van de zuiger af..
en zoals ik al typte, de seals zul je er wel afkrijgen, maar het zal een godvergeten toer worden ,welke je dus met een sealtang kunt vereenvoudigen..
mvgr wupke:
Ah, ok thanx voor de tips, een sealtang of iets dergelijks komt op het boodschappenlijstje
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mag ik nog even aanvullen??
Ik prefereer de methode met het onder druk zetten van de cilinder om de kleppen dicht te houden. Waarom?
Als je de klep tegen de zuiger klem zet, komt ie toch wat dieper te liggen. dat werkt niet zo fijn als je de clips wil terug plaatsen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Mag ik nog even aanvullen??
Ik prefereer de methode met het onder druk zetten van de cilinder om de kleppen dicht te houden. Waarom?
Als je de klep tegen de zuiger klem zet, komt ie toch wat dieper te liggen. dat werkt niet zo fijn als je de clips wil terug plaatsen.
dat klopt ook wel, maar..
doordat de clips jarenlang in de schotel geklemt zitten, komen die niet los met simpel drukken tegen de perslucht in.
dus vandaar dat ik eerst ff of door een hamer of met het tooltje, de schotel LOS…daarna dus met perslucht ,en het tooltje de veer indrukken, en de clips verweideren.
mvgr wupke:
Ik snap hem, het is net als toen met het reviseren van een TU kop met Ben en Ronald erbij.
Zet je de klepveertang erop, dan hoor je op een gegeven moment “pang” en komt de schotel los, geef je vooraf een klap, dan gaat het veel soepeler los, doordat de schotel meteen loskomt.
Voor die klepseals tang moet ik iets verzinnen, aangezien die van Midlock c.a. €50 ex. btw kost en waarschijnlijk niet meer leverbaar is volgens de prijslijst (uitlopend artikel). Morgen maar eens informeren als ik de lucht adapters ga halen of er een alternatief is. Hopelijk past de adapter, deze is c.a. 70mm hoog, hier komt dan nog een snelkoppeling op van, c.a. 3cm voor de perslucht. Cylinder 4 kan een probleem worden, aangezien de brandstofpomp daar in de weg zit, gelukkig zit een Lucas minder in de weg dan een Bosch.
Vandaag nog even gevoeld aan de gloeibougies na het voorgloeien, nr. 4 blijft ijskoud.
de meeste automateriaalzaken hebben ze…die tang that isz
mvgr wupke:
Vandaag effe bij Wuppo op bezoek geweest om het tooltje te laten zien en te bespreken wat de beste methode is. Waarschijnlijk kan ik de haken niet ergens in de kop haken, ik zal dus met een ketting om het spruitstuk of hijsogen moeten werken.
Ik zit zelf te denken aan hijsogen die ik in de gaten die bestemd zijn voor de bouten van het kleppendeksel draai, door deze hijsogen steek ik een staaf waar het gereedschap in kan haken. Het PSA specifieke gereedschap werkt ook zo, op het onderstaande plaatje is het een strip die in deze gaten vastzit.
De klepsealtang heeft Wuppo vandaag gekocht, ik mag deze lenen, waarvoor 1000x dank
De luchtadapter heb ik ook, waarschijnlijk is deze niet nodig omdat de zuiger toch al zo dicht bij de klep komt.
De overige onderdelen zijn ook gekocht, waterpomp, kleppendekselpakking en gloeibougies. De D-Riem set heb ik ook, maar hier ben ik niet 100% tevreden mee, heb toch liever de originele van de dealer, de afwerking daarvan is beter. Maakt wellicht niets uit, maar ik ben op dit soort punten nogal veeleisen, ik wil er gewoon iets in hebben waar ik 100% achter sta.
De D-riem, klepseals en nokkenas keerring ga ik volgende week bij de dealer halen, de krukas keerring preventief vervangen heeft Wuppo me afgeraden, hij lekt niet en er zit pas 215K op het Berlingo Blok.
de krukas keerring moet je beoordelen als de riem eraf is.
als zweterig is vervanging noodzaak, als niet zou ik opteren om hem te laten zitten.
het is en blijft een gevoelige keerring om te vervangen..
\
mvgr wupke
In dat geval is het verstandig om die keerring te kopen bij de dealer met de afspraak om deze terug te brengen als deze niet nodig is. Lekken doet de keerring in ieder geval niet, tijdens een inspectie een paar weken terug was de riem droog.
ZX1.4i schreef:In dat geval is het verstandig om die keerring te kopen bij de dealer met de afspraak om deze terug te brengen als deze niet nodig is. Lekken doet de keerring in ieder geval niet, tijdens een inspectie een paar weken terug was de riem droog.
Hmm word een hele klus, suc6 alvast.
En waarschijnlijk moet die krukas keerring speciaal besteld worden en kan die ook niet retour. Maar goed zal vast wel wat te regelen zijn.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Rooney schreef:Hmm word een hele klus, suc6 alvast.
En waarschijnlijk moet die krukas keerring speciaal besteld worden en kan die ook niet retour. Maar goed zal vast wel wat te regelen zijn.
Als het speciaal besteld moet worden en het is niet al te duur, dan bestel ik het gewoon, Ben had toen geluk dat Citroen Dealer Noordegraaf een krukaskeering had liggen.
Het PSA specifieke gereedschap van Klann heeft artikelnr. KL-1381-2, zie http://www.klann-online.de, kost hier in NL c.a. € 114 ex. btw.
Het universele gereedschap en de klepsealtang zijn van Midlock, het artikelnr. staat bij het plaatje in dit draadje op pagina 1 en 2.
Zie ook http://www.midlock.nl voor meer info.