Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Even een vraag, hebben jullie met je C4 Coupé ook last van overstuur in bochten?
Van daag heb ik namelijk deelgenomen aan een slipcursus en in tegenstelling tot andere auto’s ging de C4 over zijn achterwielen naar buiten in een gladde bocht… Iemand hier ervaring mee? De banden zijn overigens nog maar 14.000 km oud, wel zomerbanden overigens….
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
[offtopic](toch juist cool?)[/offtopic]
konden ze je op de cursus niet leren hoe je moet omgaan met overstuur?
2005 Citroen C4 VTR+ Coupe -http://www.carsurvey.org/review_85585.html”
date=“1252147597”]
Handles very well too. If you push it too much you get a nice run of understeer. But you can also induce oversteer
[quote author=“http://www.autozine.org/html/Citroen/C4.html” date=“1252147597”>Its handling is not bad too. Despite of the soft suspensions, there is good resistance to roll. Predictably, its lightweight steering does not feel as sharp and communicative as Ford Focus, or to lesser extent Volkswagen Golf. Ditto the body control. But the C4 chassis feels agile and surefooted. Fast into corners, it turns gently into understeer. Ease off throttle, it tightens its line gently, without turning into frightening oversteer. Overall speaking, C4 is pleasurable to drive, if not exciting enough to challenge the class leaders.
het lijkt er dus op dat je de C4 vrij gemakkelijk in overstuur kan krijgen door gas te lossen, jij ging met onverminderd gas erop in overstuur?
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Juist wel, daar is het immers een slipcursus voor
Maar het verbaasde mij gewoon, omdat de rest van de auto’s onderstuur had…
DE instructie was precies zoals in de tekst staat: “Ease off throttle, it tightens its line gently, without turning into frightening oversteer.” Alleen dan gaan de andere auto’s dus kennelijk in onderstuur?
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
normaal gesproken gaan auto’s met gas erop in onderstuur (met voorwielaandrijving) als je dan gas los laat pakt de auto de juiste lijn terug en neigen veel auto’s juist naar overstuur…... waarom dat daar met andere auto’s niet gebeurde vind ik vreemd maar het is in ieder geval de theorie
(welke auto’s waren daar allemaal aanwezig?)
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Octavia Kombie, Megane Station (2x), 207, Leon…
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
tja, toch allemaal echte voorwielaandrijvers met gewicht aan voorkant, dan denk ik toch dat het een karaktertrekje van de C4 Coupé is, en misschien zelfs wel alleen van de VTR+ versie, aangezien bovenstaande review ook over die auto ging.
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Alleen was het geen VTR+ Maar een 90pk Ligne business…de 90pk heeft overigens geen ESP, de VTR+ wel… Ik denk echter dat ik te vroeg van et gas ging, waardoor ik in overstuur kwam…jammer dat ik dat nu pas bedenk want ander had ik ook onderstuur even kunnen proberen…
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
oh, je had niet de auto mee uit je profiel?
nouja, je hebt in ieder geval lol gehad hoop ik met overstuur
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Leuk was het zeker, ik had de auto van mijn broer mee, dat is de 90pk Coupé versie…
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Druk in de banden gecontroleerd ? Wel eens met een veel te lage druk in de banden van m’n Eend rondgereden. Daar ging ‘ie ook raar van doen.
Schijt aan originaliteit.
Kijk ook ns ff naar het merk van je banden. Kan ook erg veel verschil tussen zitten. Ma je moet natuurlijk nooit t gas loslaten bij n voorwielaandrijver…
ook in m’n vorige auto’s (Peugeot 406 1.8i-16V, 206 GTI) trad overstuur op bij gas los in bochten…
bij de GTI relatief snel in snel genomen bochten, de 406 alleen als je HEEL gek doet…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Ik ken het met de C4 Coupe al had ik er meer last van bij mijn Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
abxsport schreef:... Ma je moet natuurlijk nooit t gas loslaten bij n voorwielaandrijver…
Dit klopt natuurlijk helemaal niet!
Een voorwielaandrijver is juist erom bekend dat ie makkelijk uit onderstuur de bocht om gaat. Hiervoor moet je juist alleen gas loslaten! En dan volgt ie netjes de bocht. Voor de meeste mensen die schrikken doordat ze te snel de bocht in gaan, geldt dat eerste reactie is gas loslaten.
Waar ik aan zou kunnen denken is dat DIEHARD na gas loslaten ook nog een stuurbeweging maakt waardoor de auto als het ware van zelf “overcorrigeert”...
ice96 schreef:abxsport schreef:... Ma je moet natuurlijk nooit t gas loslaten bij n voorwielaandrijver…
Dit klopt natuurlijk helemaal niet!
Een voorwielaandrijver is juist erom bekend dat ie makkelijk uit onderstuur de bocht om gaat. Hiervoor moet je juist alleen gas loslaten! En dan volgt ie netjes de bocht. Voor de meeste mensen die schrikken doordat ze te snel de bocht in gaan, geldt dat eerste reactie is gas loslaten.Waar ik aan zou kunnen denken is dat DIEHARD na gas loslaten ook nog een stuurbeweging maakt waardoor de auto als het ware van zelf “overcorrigeert”...
nooit gas loslaten, aangezien je dan direct in een spin/slip raakt, gas minderen moet je dan wel ja, maar dat is toch wel wat anders
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Lelijke Eend schreef:Druk in de banden gecontroleerd ? Wel eens met een veel te lage druk in de banden van m’n Eend rondgereden. Daar ging ‘ie ook raar van doen.
Ja, al was dat wel twee week geleden…
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl