Hallo,
Ik ben AkroBatik, in de wereld van mensen beter bekend als Yves.
Ik wordt binnenkort 18, en ben dan ook al driftig opzoek naar een automobiel. Nou kwam een kennis laatst met een xsara voor een leuk bedrag (wat dat “leuk” inhoudt weet ik nog niet).
Het zou hier gaan om een Xsara Berline 1.8 16v Vts uit 1998 (het mooiere model vind ik). Bordeaux rood. Is dit een goede auto? Wat zijn nou echt dingen waar je op moet letten bij een dergelijke xsara? Is het een auto die duur is in onderhoud. Ik weet niet of het wat wordt, want daarvoor wil ik eerst de prijs weten. Het lijkt mij wel een hele leuke auto, met alle luxes die je, je haast zou kunnen indenken als standaard enzo. Een mooi model, en rijdt ook lekker van horen zeggen. Ik heb persoonlijk maar 1 ervaring met een xsara. Dat was toen de Xantia van mijn vader bij de garage stond voor de vervaning van de distributie riem.
Maar vertel wat over je auto ik ben benieuwd. Owja, wat moet een dergelijke xsara ongeveer opbrengen, ik wordt natuurlijk niet graag afgezet. Dus waar moet ik opletten bij aanschaf?
Greetz.
De Xsara is een goede auto, staat zelfs in de top 10 van meest betrouwbare auto’s van de ANWB als ik me niet vergis.
De 1.8 16V is verder een goede en snelle motor en dat vind de verzekering helaas ook voor iemand van 18 jaar, dus kassa zeggen ze.
Wat onderhoud betreft? ja het is niet de goedkoopste auto in onderhoud, het is niet bepaald een kleine AX.
Onderhoud heb je verder zelf in de hand, ben je handig? dan kun je een hoop zelf doen. Verder helpt rustig rijden ook wel om de kosten van het onderhoud binnen de perken te houden.
O ja, De Xsara heeft wel een erg grote dode hoek, is wel even wennen, zeker als je net je rijbewijs heb. Zoals iemand het al een keer zei hier op het forum “Er verdwijnen hele stadsbussen in die dode hoek”.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
xsara is zeker een leuke auto
weggedrag en comfort is beter als vele andere auto’s die soms duurder zijn (mijn mening)
het onderhoud is zeker niet te duur, let natuurlijk wel op hoe meer extra’s je op je auto heb hoe duurder het onderhoud KAN worden zeker als je denkt aan airco want die heeft natuurlijk af en toe wel aandacht nodig.
het onderhoud is iig goedkoper als van de xantia dat is toch vaak een wat duurdere auto.
verder is natuurlijk een VTS erg luxe uitvoering
en een rooie kleur (metalic?) is ook erg mooi
prijs zal natuurlijk ook erg afhankelijk van de km stand zijn en de staat van het de buitenkant van de auto (motorisch zal denk wel in orde zijn?)
is het trouwens een coupé of een berline?
zeker voor jou leeftijd ziet de coupé er ook nog is een stukje sportiever uit
BTW wat ook nog een voordeel is dat je xsara op een parkeerplaats wat makkelijker terug vind tussen de golfjes en astra’s.
je rijd toch even net weer iets anders maakt het weer leuker
veel suc6
Lees dit topic eens http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2767
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
gti_styling84 schreef:Lees dit topic eens http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2767
dat gaat wel om de nieuwe xsara maar toch wel even de moeite om door te lezen ja
De Xsara is een goede auto, staat zelfs in de top 10 van meest betrouwbare auto’s van de ANWB als ik me niet vergis.
Dan vergelijken ze zeker maar 12 auto’s.
Helaas, citroen staat nog steeds in de onderste helft van betrouwbaarheidslijstjes. AkroBatik, een paar maanden geleden zat ik in hetzelfde schuitje als jij. Ik weet hoe moeilijk het is om verantwoorde antwoorden op internet te vinden op vragen als: zijn franse autos onbetrouwbaar? Zijn Japanners echt zo goed? Om je te helpen zijn hier 2 tabellen die ik samengesteld heb van de duitse wegenwacht en een engelse verzekeringssite:
Let op: de laatste is gesorteerd voor het jaar 2000. Als je hem inlaadt in Excel kun je hem op elk gewenst jaar sorteren
Na het afscheid van mijn degelijke VW Caddy had ik geen idee wat de opvolger moest worden. Belangrijk vond ik: prijs (aanschaf+onderhoud), betrouwbaarheid, uitstraling. Ik kwam erachter dat gas het goedkoopst is bij mijn kilometers per jaar en ben uitgekomen bij een xsara. Heb nog getwijfeld over een Laguna, maar dan is citroen voor mijn gevoel toch degelijker. Duits vond ik overdreven duur, japans had geen uitstraling (allemaal dezelfde grijze plastic dashboarden), italiaans durfde ik toch net niet
Afijn, de xsara bevalt goed.
Heb geen idee wat de zwakke punten zijn maar hier kwam ik na aanschaf nog achter:
1) bestuurdersstoel klap niet naar voren (kabelbreuk?)
2) trillende wijzers (niet erg, maar het ziet er niet uit)
3) stroeve kofferbaksluiting
Veel succes met je aankoop, wat het ook mag worden
Dank voor jullie reacties,
Ik zie dat jullie heel erg enthousiast zijn over de xsara. Ik zelf zou ook graag een citroën als eerste auto hebben (al heeft ie dan nep vering). Dat vindt mn vader ook leuk. Die is bezig met zn 2 en heeft vroeger ook alleen maar in dsen gezetten.
Maar het gaat hier om een Berline. Nou vindt ik dat niet zo heel erg ten opzichte van een coupe aangezien het model, vind ik, nog even vlot is. Maar je hebt gewoon een stuk meer meer gemak door de 2 extra deuren. Jammer genoeg is ie op toch nog aardig wat plaatsen bekrast . En wat helemaal jammer is is dat ie toch nog net iets te duur is voor mij.
Tja ik wacht wel tot ik 18 ben en ga dan wel verder kijken. Misschien dat een zx toch meer in de richting komt (ik vind een saxo te duur voor wat je krijgt)
arjan_verkade schreef:xsara is zeker een leuke auto
weggedrag en comfort is beter als vele andere auto’s die soms duurder zijn (mijn mening)
BTW wat ook nog een voordeel is dat je xsara op een parkeerplaats wat makkelijker terug vind tussen de golfjes en astra’s.
je rijd toch even net weer iets anders maakt het weer leuker
Vergeet niet dat een standaard Xsara ook luxer is dan vele andere auto’s in dezelfde klasse en toch goedkoper is.
Xsara word ook niet zo snel gestolen als een Golf of Astra
Stond vorig jaar in de krant, dievengilde steelt het liefts VW en Opel, Citroen en Hyundai zijn het minst in trek
Saxo is inderdaad wat aan de dure kant vergeleken met de Xsara, dat zal wel komen doordat de kleinere auto’s meer in trek zijn op het moment.
Verder heeft de Saxo een wat sportievere en populaire status dan een “oude Lullen bak” als de Xantia of Xsara.
Als beginners auto is een ZX prima, lekker goedkoop in de aanschaf, verzekering en wegenbelasting. Je kan er ook zelf lekker aan knutselen, onderdelen genoeg op de sloop en de technische kennis is hier op het forum aanwezig
Suc6
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:arjan_verkade schreef:xsara is zeker een leuke auto
weggedrag en comfort is beter als vele andere auto’s die soms duurder zijn (mijn mening)
BTW wat ook nog een voordeel is dat je xsara op een parkeerplaats wat makkelijker terug vind tussen de golfjes en astra’s.
je rijd toch even net weer iets anders maakt het weer leukerVergeet niet dat een standaard Xsara ook luxer is dan vele andere auto’s in dezelfde klasse en toch goedkoper is.
Xsara word ook niet zo snel gestolen als een Golf of Astra
Stond vorig jaar in de krant, dievengilde steelt het liefts VW en Opel, Citroen en Hyundai zijn het minst in trekSaxo is inderdaad wat aan de dure kant vergeleken met de Xsara, dat zal wel komen doordat de kleinere auto’s meer in trek zijn op het moment.
Verder heeft de Saxo een wat sportievere en populaire status dan een “oude Lullen bak” als de Xantia of Xsara.Als beginners auto is een ZX prima, lekker goedkoop in de aanschaf, verzekering en wegenbelasting. Je kan er ook zelf lekker aan knutselen, onderdelen genoeg op de sloop en de technische kennis is hier op het forum aanwezig
Suc6
ze schijnen idd niet zo diefstal gevoelig te zijn
misschien alleen de echte 2.0 16V VTS? (167 PK)
alleen het geld wel voor ook de citroen’s laat er niets in liggen wat eruit jatten doen ze wel
ik vin zelf een saxo ook heel stuk minder goed rijden als een xsara
ZX hebben we thuis ook gehad maar toen had ik nog geen rijbewijs
was verder niets mis mee alleen ietsje kleiner
is ook nog te krijgen met stuurbekrachtiging
arjan_verkade schreef:ze schijnen idd niet zo diefstal gevoelig te zijn
misschien alleen de echte 2.0 16V VTS? (167 PK)
alleen het geld wel voor ook de citroen’s laat er niets in liggen wat eruit jatten doen ze welik vin zelf een saxo ook heel stuk minder goed rijden als een xsara
ZX hebben we thuis ook gehad maar toen had ik nog geen rijbewijs
was verder niets mis mee alleen ietsje kleiner
is ook nog te krijgen met stuurbekrachtiging
Hetzelfde geld voor de Saxo VTS/VTR uitvoeringen, die worden ook graag gejat. Wat wegligging betreft, doet de Saxo niet onder voor de Xsara, ik zou bijna zeggen dat de Saxo zelfs een betere wegligging heeft dan de Xsara type-1, die toch wel nerveus in de bochten kan zijn.
De ZX heeft gewoon een super wegligging, bijna niet gek te krijgen in de bochten, ik heb al menige andere “snelle” sjonnie bak in de bochten op de A13 en A4 bij Den Haag eruit gereden
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik geloof idd best dat de Saxo VTS het wint kwa wegligging van een Xsara type 1 want die vin ik nogal veel onderstuur hebben.
maar ik had het over de normale saxo wij hebben een ‘99 eerste model 1.1 radio 538 daar vin ik het confort beetje tegenvallen voor op de snelweg e.d. en kwa moter geluid
verder wel lekker wendbaar en makkelijk te rijden
Inderdaad, ZX is ook leuk. Dan wil ik alleen wel het nieuwere type Ik vind het front mooier. Lijkt weer een beetje meer op de phase 1 xsara. En ik houd er van om in iets anders te rijden dan dat de menigte doet. Iedereen rijdt op een scooter, ik rij op een ouderwetse schakelbrommer
Maar ik zal even wat foto’s posten. Denk dat jullie dat wel leuk vinden
Dit is dus de xsara waar ik naar ben wezen kijken.
arjan_verkade schreef:ik geloof idd best dat de Saxo VTS het wint kwa wegligging van een Xsara type 1 want die vin ik nogal veel onderstuur hebben.
maar ik had het over de normale saxo wij hebben een ‘99 eerste model 1.1 radio 538 daar vin ik het confort beetje tegenvallen voor op de snelweg e.d. en kwa moter geluid
verder wel lekker wendbaar en makkelijk te rijden
Ik had een Saxo 1.5D SX uit 1996 en die had een betere wegligging dan de Xsara-1. Aan de andere kant comfort viel tegen, hardere vering en stoelen, wat geluid betreft kan ik niet veel zeggen, ik had een diesel. Stiller dan de Xsara was hij niet, maar een herrie schopper ook niet, het diesel motortje deed rustig en zuinig zijn werk bij 120 en 130 km/u
Voordeel van zo een klein autootje is inderdaad erg wendbaar, al helemaal als er stuurbekrachtiging opzit