Al een tijdje flikkerde heel af en toen het lampje van de remdruk plus tegelijkertijd het “stop"teken. Sinds kort duurt dit soms wel 10 seconden.. en dan remt ie ook een stuk minder… Heel even lichtjes aan de de rem komen wil nog wel eens helpen om de melding te laten verdwijnen, maar niet altijd. Krachtig remmen help niks. Medling gaat binnen een aantal seconden vanzelf weer weg en dan remt ie ook weer beter..
Wat kan dit zijn? LHM niveau, vering en stuurbekrachtiging zijn wel ok.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Een aantal mogelijkheden maar de meest voordehandliggende is dat je remblokken op zijn. Snel checken en als dat zo is even snel vervangen omdat je anders voor flinke kosten komt te staan
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Een andere mogelijkheid is dat er iets met je LHM pomp aan de hand is. Of dat het niveau van je LHM te laag staat. Lekkend systeem?
Het remsysteem en het veersysteem maken namelijk eigenlijk deel uit van hetzelfde systeem. Beiden worden gevoed door dezelfde pomp en uit hetzelfde reservoir.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Je moet hier wel nadrukkelijk onderscheid maken tussen remblokslijtage en LHM peil en/of druk.
De rembloklsijtage gaat niet tegelijk aan met de remblokslijtage indicator. De laatste is geen echte show-stopper maar een waarschuwing.
Ik krijg de indruk dat je druk even wegvalt als je iets met je rempedaal doet. Remmen levert een korte verlaging van de systeemdruk op die normaal wordt opgevangen door de capaciteit van de voorraadbol. Mocht die overleden zijn dan valt de druk gelijk weg (en moet je pomp in de weer om dat weer bij te vullen).
Ik zou dus om te beginnen die voorraadbol controleren. Start de motor, wacht tot het HD systeem op druk is (lampjes uit, wagen opgestegen en stabiel op rijhoogte). Zet de motor hierna weer af. Vervolgens draai je de ontastbout op de drukregelaar een halve slag los en kijk je hoe lang het duurt voordat de druk is weggesist. Dit moet toch wel een paar seconden duren. Zoniet, dan zou ik de voorraasbol laten controleren of gelijk vervangen als je helemaal geen gesis hoort.
JW & José schreef:Bij onze zwever blikkert het STOP-lampje kort aan zodra ik de koppeling indruk bij hard optrekken. Zou het kunnen zijn dat een voorraadbol hier iets mee te maken heeft? Als de “druk-voorraad” in het systeem te gering is kan de druk terugvallen door het plotseling terugvallende motortoerental (en dus de pomp snelheid).....?
Is het LHM peil bij jou wel goed? Als het peil erg laag is, kan het met flinke klotsacties natuurlijk ook net ff het lampje gaan blikkeren.