Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Mensen,
Als de motor stationair draait (2CV6 uit 1978 met nieuwe dynamo) en de koplampen staan aan, zie ik de lichtopbrengst fluctueren. Het is niet veel maar wel zichtbaar, wat klopt daar niet?
Het gaat zwaksterkzwaksterkzwaksterk (ongeveer het tempo zoals je het hier leest) en als ik gas geef gaat het sneller.
Ik hoor het graag van jullie i.v.m. RDW-keuring donderdag aanstaande.
Het is een beetje een gok, want ik ben geen electroman, maar test eens hoe je spanningsregelaar is en hoe strak je dynamoriem staat (strak genoeg om niet door te slippen).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Heb zelf ook een electronische spanningsregelaar en t zelfde “probleem”.
Ik houd t topic bij,ben benieuwd of iemand een juiste oplossing heeft en/of weet
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
hanzelam schreef:Heb zelf ook een electronische spanningsregelaar en t zelfde “probleem”.
Ik houd t topic bij,ben benieuwd of iemand een juiste oplossing heeft en/of weet
Ik heb het ook met m’n GS. Waterman had het ook, maar heeft het kennelijk opgelost. Mij was nog niet helemaal duidelijk hoe, maar daar was nog niet op geantwoord.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mkatgert schreef:hanzelam schreef:Heb zelf ook een electronische spanningsregelaar en t zelfde “probleem”.
Ik houd t topic bij,ben benieuwd of iemand een juiste oplossing heeft en/of weetIk heb het ook met m’n GS. Waterman had het ook, maar heeft het kennelijk opgelost. Mij was nog niet helemaal duidelijk hoe, maar daar was nog niet op geantwoord.
Is niet moeilijk: De draad die van het contactslot naar de spanningsregelaar, daar moet je een relais tussen zetten. Bij mijn GS heb ik dus een relais tussen de gele draad die naar de spanningsregelaar gaat gezet. Het relais word geschakeld door het concactslot.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hier het schema zoals Waterman dat toegepast heeft.
Duidelijk,hartelijk dank
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HEJ! Leuk! Komt MIJN plaatje weer boven!
Sterkte mannen. Bij mij was het over na een revisie van de dynamo en een nieuwe regelaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:HEJ! Leuk! Komt MIJN plaatje weer boven!
Sterkte mannen. Bij mij was het over na een revisie van de dynamo en een nieuwe regelaar.
Bij mij had een nieuwe regelaar geen zin. Jouw relais-truc loste het probleem uiteindelijk perfect op!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bogaard77 schreef:HEJ! Leuk! Komt MIJN plaatje weer boven!
Sterkte mannen. Bij mij was het over na een revisie van de dynamo en een nieuwe regelaar.
Duidelijk schema,maar nu wil ik wel begrijpen waarom dat helpt.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Oow… spannend! Ik kan dit soort schema’s helemaal niet lezen… maar me andere eend heeft het niet dus ik zal eens beginnen met de regelaar over te zetten, kijken of dat soelaas biedt. Dankjewel!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:bogaard77 schreef:HEJ! Leuk! Komt MIJN plaatje weer boven!
Sterkte mannen. Bij mij was het over na een revisie van de dynamo en een nieuwe regelaar.
Duidelijk schema,maar nu wil ik wel begrijpen waarom dat helpt.
De regelaar ‘ziet’ nu de echte accuspanning en niet de spanning via het contactslot wat door het aan en uitschakelen van verbruikers fluctuaties doorgeeft aan de regelaar.
De nette accuspanning vlakt die pieken meer af.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
De nette accuspanning vlakt die pieken meer af.
Dank.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Mooi dat die ‘oude’ topics bewaard blijven. Ik heb de relais oplossing voor mijn cx (77 pallas) gebruikt en inderdaad het licht flikkert niet meer. Maar het is wel zo dat de laadspanning meter in het dashboard soms helemaal omhoog schiet. De lichten gaan dan ook feller branden. Het lijkt me niet dat dat komt omdat ik de zaak verkeerd aangesloten heb. Maar wat het wel is weet ik ook nog niet.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
palm schreef:Maar het is wel zo dat de laadspanning meter in het dashboard soms helemaal omhoog schiet. De lichten gaan dan ook feller branden. Het lijkt me niet dat dat komt omdat ik de zaak verkeerd aangesloten heb. Maar wat het wel is weet ik ook nog niet.
Een brakke spanningsregelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste