BX elektriciteit storinkje?
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 852

Gepost: 29 oktober 2007 11:29 PM

Laatst zat ik in een bx een radio aan te sluiten, maar wanneer ik de rode plus en de memory plus samenknup (is nodig voor in kroonsteentje) dan gaat de verlichting van het dashboard aan….. ik heb verder niets gedaan, radio er niet ingezet, maar heeft iemand een clue?

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 29 oktober 2007 11:37 PM
  [ # 1 ]

Ik had daarnet ook iets raars.
Als de twee stekkertjes van de sigarettenaansteker bij elkaar komen gaat ook de dashboardverlichting branden. Blijkbaar zit dat allemaal geschakeld.

Ik heb het trouwens ook wel voor elkaar gekregen op destijds met de radioinbouw, het uiteinde van de antennekabel te laten smelten. Elektriciteit is niet m’n sterkste punt

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten
Totaal aantal Berichten: 852

Gepost: 29 oktober 2007 11:57 PM
  [ # 2 ]

Klopt, en je moet zeer goed weten wat je doet. Elektronica vind ik ook niet zo leuk, maar het hoort er bij… waarom zijn ze van die, door kaarzen verlichtte, ouderwetse lampen afgestapt. Altijd maar weer moeilijk doen. Je moet haast gediplomeerd zijn tegenwoordig.

Laatst heb ik zo’n blowertje (voor de ramen te ontdooien etc.) bij de halfords gezien bij iemand in de auto, eens kijken of het warm werd, dus echt niet, volgens mij is dat gewoon troep!

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 30 oktober 2007 12:56 AM
  [ # 3 ]

Re: BX elektriciteit storinkje?

Visa Ventje schreef:

Laatst zat ik in een bx een radio aan te sluiten, maar wanneer ik de rode plus en de memory plus samenknup (is nodig voor in kroonsteentje) dan gaat de verlichting van het dashboard aan….. ik heb verder niets gedaan, radio er niet ingezet, maar heeft iemand een clue?

Om te beginnen is de normale bedrading van de BX niet in de kleuren die je verwacht. De plus en de min worden door de grijze en gele draad (volgorde even nameten!) uitgebeeld. Dat verwacht je dus niet…

Je hebt hoogstwaarschijnlijk totaal de verkeerde draden te pakken. Stop ze maar gauw terug waar je ze vandaan hebt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 oktober 2007 01:03 AM
  [ # 4 ]

Dat met die aansteker is verklaarbaar: de ene stekker is de plus van de aansteker, de andere stekker is van het lampje in de aansteker. Als je die met elkaar verbindt gaat het lampje branden, en omdat dat lampje in verbinding staat met de rest van de dashbordverlichting gaat die ook branden.

Dat met die radio is heel gek, ik denk dat niet de verlichting gaat branden als je de memory en de geschakelde plus verbindt, maar als je die 2 draden op de spanning van de auto aansluit. Ik gok dat er een (verkeerd aangesloten) draad loopt om de verlichting van de radio te dimmen als de verlichting brandt, en dat die draad verkeerd aangesloten zit. Vertel eens welke draden er uit je dashbord komen en welke je precies waar op aan hebt gesloten?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 30 oktober 2007 02:22 AM
  [ # 5 ]

Ik weet wel dat bij de BX niet de rode de plus is, maar de gele. Zo al eens een radio-CD-speler opgeblazen…

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542

- AX GT injection ph1
Gepost: 30 oktober 2007 02:30 AM
  [ # 6 ]

bij mij is het toch echt die grijze Razz de plus dan.

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 30 oktober 2007 02:37 AM
  [ # 7 ]
Profiel  

oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 30 oktober 2007 03:48 AM
  [ # 8 ]
Status Quo schreef:

bij mij is het toch echt die grijze Razz de plus dan.

Oh ja, dat was het! Niet de rode, maar de grijze! (Rare jongens, die Fransen! nuts)

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

Robin
> 800 berichten
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 30 oktober 2007 11:33 AM
  [ # 9 ]
MaartenH schreef:

meten is weten Wink

Yup.

Wat er in mijn BX zat was een grote gekleurde spaghetti-zooi. Heeft me een half uur multimeteren gekost om orde in de chaos te maken.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

Mighel
> 800 berichten
Totaal aantal Berichten: 838

Gepost: 31 oktober 2007 02:20 AM
  [ # 10 ]

bij mij kwam de geschakelde plus vanaf de dimmer van het dashboard.
Dus als je de dashboardverlichting zacht zette, ging de radio uit Laughing

Leve de BX electronica. Heb uiteindelijk zelf maar nieuwe draden getrokken vanuit de zekeringenbak. Is makkelijker, en betrouwbaarder als je weet wat je doet.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook