3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

D-Riem + Klepseals vervangen 1.9D -> Foto’s Pagina 7
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 oktober 2007 02:31 AM
  [ # 31 ]

Vandaag bij Citroen dealer Noordegraaf in Waddinxveen geweest en een D-riem set, Klepseals, nokkenas en krukas keering gekocht. De krukaskeering kost €10, valt dus reuze mee, de dealer is helemaal niet zo duur Razz.

Aan de zijde van de werkloos draaiende vacuumpomp zitten 2 O-Ringen, die een paar dubbeltjes kosten, dus ook maar meegenomen, maar waarschijnlijk heb ik ze niet nodig volgens de magazijnman.

De Tussenstand is nu €360 aan onderdelen/gereedschap, zal wel oplopen naar de €400 met koelvloeistof en ander klein spul erbij.

Verder zag ik dat er op 17 november een wintercheck dag is bij de dealer, leuk om te horen van deze dealer dat ze bij mij waarschijnlijk niets zullen vinden omdat ik zelf mijn auto erg goed onderhoud Laughing

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 30 oktober 2007 11:45 AM
  [ # 32 ]

Is het niet eens een idee om een D-riemwisselmeeting te houden?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27890

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 oktober 2007 11:47 AM
  [ # 33 ]

Ik denk niet dat je het zomaar na 1 meeting zelf kan.
Verder zit het bij elke auto net anders…
Al helemaal hoe je er bij moet komen Wink

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 30 oktober 2007 11:50 AM
  [ # 34 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik denk niet dat je het zomaar na 1 meeting zelf kan.
Verder zit het bij elke auto net anders…
Al helemaal hoe je er bij moet komen Wink

Ik denk eerder aan een aantal mensen*) die onder deskundige begeleiding allemaal tegelijkertijd een wissel bij hun eigen auto uitvoeren…

*) Waaronder ik Wink

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 30 oktober 2007 12:06 PM
  [ # 35 ]

mag ik dan eerlijk zijn en aangeven dat ik datgeen plan vind?

het kan op zich wel, maar als de riem niet juist gemonteert word, ligt het blok in de soep..

en kijk, als ik 1 persoon moet begeleiden ,dan wil het wel, 2 kan mischien net . maar ga je meer doen, word het een zooitje, en is het niet goed bij te houden vrees ik.

ik zou me voor zo’n meeting wel 3X achter mn hoofd krabben, alvorens daar aan te beginnen..

mvgr wupke Wink

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 30 oktober 2007 12:12 PM
  [ # 36 ]

Het was ook maar een idee Sad

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 30 oktober 2007 12:23 PM
  [ # 37 ]

En dan heb je het nog niet eens over de onvoorziene factor.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die gelijk hun waterpomp willen wisselen. Als dan zoals mij overkwam een bout afbreekt bij het losdraaien, die dan nog eens muurvast blijkt te zitten en uitgeboord moet worden dan heb je in het kader van zo’n meeting wel een probleem. Of het blijkt dat er flink olie langs de krukaskeerring zeikt en je hebt de juiste keerring niet bij de hand.

Dit soort operaties kun je toch beter op een plek en een tijdstip doen waarbij het geen drama is als de operatie tijdelijk moet stranden door onderdelentekort of vanwege andere tegenslag. Bij een meeting zullen ongetwijfeld alle deelnemers-1 uit het hele land moeten komen. Kom je te stranden dan moet je met de bus terug.. en de gastheer van de meeting zit met een gestrande auto in zijn mik die later weer afgemaakt moet worden.

Je kan wellicht best 1 auto als lijdend voorwerp maken van een distributieriemwissel, waarop je dan demonstreert hoe alles gedaan moet worden, maar bij een heel wagenpark door allerlei “onervaren” mensen tegelijk de riem laten wisselen lijkt me echt onverstandig.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 30 oktober 2007 01:20 PM
  [ # 38 ]

Op zich zou ik het ook wel willen kunnen. Vol zelfvertrouwen reparaties/onderhoud als een D-riem doen.

Aan de andere kant, als ik kijk wat de laatste grote beurt me gekost heeft dan vind ik het wel mooi zo.  Ik zie het ook niet alleen als geld uitgeven aan onderdelen en arbeidsloon, maar ook als een stuk afkopen van risico.

Als ik iemand betaal voor een dergelijke klus, anders de buurjongen en het gaat fout, is dat niet mijn maar zijn probleem.

Hoewel ik best aan mijn geld gehecht ben als ras echte hollander, is het soms goedkoper op het uit te besteden.

En een ongeluk zit in een klein hoekje getuige de pech die Wuppo had met zijn blok. Had ik zoiets gehad om dat ik het om welke reden dan ook zelf wilde doen, dan had ik alsnog hulp moeten inroepen die een veel hogere rekening tot gevolg had gehad.

Je moet je xm immers dan naar de monteur zien te krijgen of je moet de monteur zo gek krijgen naar de xm te komen. In beide gevallen niet het goedkoopste…

ff daargelaten allemaal dat zelf doen natuurlijk wel het leukste kan zijn en de meeste voldoening geeft.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 oktober 2007 10:00 PM
  [ # 39 ]

Zo te lezen zijn alle argumenten die ik zelf ook in gedachten had om een dergelijke meeting niet te houden al genoemd, alle techneuten zitten op één lijn wat dat betreft.

Wat er bij de XM van Wuppo fout ging licht wat anders gezien de omstandigheden, was de riem niet gebroken, dan had je de zelf aangebrachtte merktekens als controle gebruikt en waren we niet de mist ingegaan door de verdraaide krukas poellie.

Verder is het een kwestie van goed voorbereidden en je huiswerk doen, de eerste D-riem wissel van mijn diesel kostte me c.a. 8 uurtjes werk en 30uur aan voorbereiding/studie.

Profiel  

Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407

- C5 Charactére
Gepost: 31 oktober 2007 07:31 PM
  [ # 40 ]

Nog even over de spanrol van de 1.9d.
Ik weet niet of het bij alle blokken zo is maar bij de mijne kon er een 3/8 ratel met 2 inch verlengstuk in worden gestoken.
Op die manier kon ik hem maximaal opspannen en vastzetten, dit geeft plenty ruimte om de riem er op te leggen. Cool

Als je toch aan een keerring gaat beginnen, waarom niet de nokkenaskeerring ?
Op mijn dieseltje staat nu dik 4 ton en juist de nokkenaspoelie heb ik twee keer moeten doen, de krukaspoelie heb ik maar één keer gedaan maar meer voor de vorm.

Over de klepseals: bij 225.000 is bij mij de kop gelicht i.v.m een koppakking.
Ik heb er toen gelijk nieuwe klepseals op gezet en heb nu een verbruik van 1 liter olie op 10.000.
Denk dus dat het bij een diesel ook wel loont.

in ieder geval, een mooie klus en veel succes ermee!

Groeten, Piet

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2007 12:32 AM
  [ # 41 ]

De laatste keer had ik een 3/8 T-Stuk, echter het verlengstuk was te lang.
Dit keer heb ik wat meer gereedschap tot mijn beschikking, zal dus geen probleem meer zijn.

De nokkenaskeerring ga ik ook vervangen, aangezien ik de nokkenas er ook uit ga halen voor de klepseal en het stellen van de kleppen.

In iedergeval bedankt voor de bevestigen dat het loont om de klepseals te vervangen, al gaat het mij alleen maar om het gemak en de uitdaging. De investering in het gereedschap en materiaal haal ik er toch niet uit, steeds olie bijvullen is goedkoper, maar dat is ongemak en geen elegante oplossing.

Morgen de laatste spullentjes halen, Koelvloeistof, Looplamp 12V, Remmenreiniger en O-Ringen voor de inlaatcollector, dat ding is er nu zo vaak afgeweest en die O-Ringen zijn nooit vervangen.

Weet iemand wat het effect is als een diesel valse lucht aanzuigt via het inlaatspruitstuk/collector Confused:

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 01 november 2007 12:37 AM
  [ # 42 ]
ZX1.4i schreef:

Weet iemand wat het effect is als een diesel valse lucht aanzuigt via het inlaatspruitstuk/collector Confused:

Bedoel je dat er een lek tussen luchtfilter en de inlaatkleppen zit?
Een turbodiesel zal dan druk verliezen (zal wat sissen) en kracht verliezen, omdat er iets overdruk is die nu deels weglekt.
Een ongeblazen diesel zal wat vuil aantrekken omdat de lucht de weg van de minste weerstand kiest. Volgens allerhande boekjes leidt dat tot verhoogde motorslijtage door het binnentredende zand…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2007 12:44 AM
  [ # 43 ]

Ah, ok, ik vroeg het me alleen af, die O-Ringen zijn nog niet keihard maar dat onderdeel is er al minstens 5 keer eraf geweest de afgelopen 2,5 jaar. En nu dus voor de 6e keer, lijkt me een goed moment om ze maar te vervangen, het laatste dat ik wil is verhoogde motorslijtage.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 01 november 2007 03:03 AM
  [ # 44 ]

Je bent wel een perfectionist hoor…

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2007 11:04 AM
  [ # 45 ]

Haha, nee hoor wat aandacht nodig heeft, krijgt de aandacht en al het andere vind ik prima Wink
Het punt is dat ik het gewoon in één keer goed wil hebben, geen zin om de boel later weer uit elkaar te trekken.

Profiel  

3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook