Vergeleken met mijn vorige wagen en mijn motorfiets hebben de naalden v/d toerenteller en snelheidsmeter duchtig last van Alzheimer. De snelheidsmeter iets meer dan de toerenteller. Is goed mee te leven, maar het ziet er niet uit. Het betreft een Xsara uit 2000 met Sagem klokjes; me dunkt dat die elektrisch zijn.
Iemand een tip hoe ik ze kan genezen?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Alzheimer? Vergeten ze dingen?
Of bedoel je parkinson?
Sagem is frans…. Ne dit rien! (Say no more.)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Trillende wijzers
reneke schreef:Het betreft een Xsara uit 2000 met Sagem klokjes; me dunkt dat die elektrisch zijn.?
Die Sagem klokjes zijn inderdaad elektronisch, er zit dus geen mechanische kabel ofzo aan het klokkenpaneel voor de snelheid.
Dat het probleem elektronische is zonder meer duidelijk, kan een Multiplex storing zijn, voor zover de Xsara uit 2000 is voorzien van Multiplex? (Denk het wel) Achterop het tellerpaneel zitten 2 grote connectors met een heleboel dunne draadjes, als hiermee in het verleden hardhandig om is gegaan, bijvoorbeeld bij het vervangen van de dash-lampjes, kan dit een gevolg daarvan zijn
Lijkt me het beste dat je de dealer even laat kijken en vragen wat er aan de hand is/kan zijn.
Sommige forumschrijvers raden het af om aansluiting 4 van het ISO blok te gebruiken in verband met multiplex problemen. Zie .
Aanvankelijk vond ik dit onzin. Als nieuwkomer in het citroen sleutelgebeuren kan ik me niet voorstellen dat je een aparte kabel moet trekken om de radio aan te sluiten. Het slaat per slot van rekening in de handleiding omschreven dat je een radio op het ISO blok kunt aansluiten. Ok, ze hebben de pemanente- met de contactspanning verwisseld maar voor de rest lees je niks over een extra kabel trekken.
Omdat de vorige radio eentje een Philips met cassette was neem ik aan dat deze oorspronkelijk bij de auto hoorde. Wie gaat nu na 2000 een cassette radio plaatsen? De bijbehorende verloopstekker doet niets anders dan de 2 genoemde voedingsdraden omwisselen. Mijn wagen is een lease auto geweest; beurten zijn bij Citroen dealer gedaan. Wat ik wil zeggen: citroen gebruikt denk ik zelf ook zo’n verloopstekker.
Ik geloof niet in radio’s die apart worden ontwikkelt om in een citroen ingebouwd te worden en die extra multiplex ‘ontstoort’ zijn.
Geen reden tot dusverre om aan te nemen dat ik niet het standaard ISO blok mag gebruiken om mijn nieuwe radio aan te sluiten
Maar nu begin ik te twijfelen. Dat komt omdat ik een kort ratelende geluid hoor vanuit het dashboard. Meer precies omschreven
ALS ik de radio de laatste keer niet heb uitgezet maar deze door de afvalvertraging van het accessoire relais is uitgegeaan EN de wagen een poosje heeft uitgestaan (ca. 1 uur) EN ik schakel de accesoires in (door het inschakelen v/h contact of het ontgrendelen v/d deuren) DAN hoor ik een soort ventilatorgeluid uit het dashboard komen. De lengte v/h geluid varieert en lijkt afhankelijk te zijn van hou lang de wagen heeft uitgestaan; maximaal 2 seconden. Ik heb het geluid opgenomen en zal straks een link plaatsen naar het internetadres.
Zou het geluid van de wijzers vandaan komen? Krijgen die ‘negatieve spanning’ (?) Is dit de reden voor mijn trillende wijzers? Hebben de wijzers 4 jaar lang een opsodemieter bij het inschakelen van contact gekregen en trillen ze daarom nu?
Rijden met afgekoppelde radio geeft helaas nog steeds trillende wijzers
Mijn vraag: weet iemand hoe ik het makkelijkste aansluiting 4 ergens anders vandaan kan halen? Moet ik daarvoor een deel v/h dashboard demonteren en hoe doe ik dat? Als het niet te oeilijk is wil ik het toch eens gaan proberen om aansluiting 4 niet te gebruiken
Ik ben benieuwd of iemand inmiddels de oorzaak achterhaald heeft.
Mijn groene gti heeft ook een vergelijkbaar probleem.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
Ik neem aan dat de BX Gti gewoon last heeft van het “stroeve kilometertellerkabel probleem”. Als het tenminste om de kilometerteller/snelheidsmeter gaat. Nieuwe kabel schijnt te helpen, drupje olie (geen wd40) schijnt ook veel te doen.
De toerenteller is wél electronisch, daar kan je denken aan losse stekkertjes, sensorproblemen…..
Achteraf hoorde ik dat een Xsara type 1 geen multiplex heeft. Jammer dat al die multiplex experts hier op dit forum dat niet wisten; dat had me een hoop bangmakerij en geknutsel gescheeld.
Na een jaar werkt mijn radio en trillen en ratelen mijn wijzers nog steeds. Het enige dat veranderd is is mijn vertrouwen/gewenning.
Bij oudere fords komt dit ook wel voor(oa escort,fiesta met km tellerkabelaandrijving) Betekent dat het kunststof tandwieltje in de bak is versleten. Die kan je er zo uithalen en 1-2x vervangen voordat je het contra tandwiel IN de bak moet vervangen. En daarvoor moet de hele bak eruit en uit elkaar! Werkt dit ook zo bij citroen?
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
reneke schreef:Achteraf hoorde ik dat een Xsara type 1 geen multiplex heeft. Jammer dat al die multiplex experts hier op dit forum dat niet wisten; dat had me een hoop bangmakerij en geknutsel gescheeld.
Na een jaar werkt mijn radio en trillen en ratelen mijn wijzers nog steeds. Het enige dat veranderd is is mijn vertrouwen/gewenning.
Ook een Xsara 1 kan gemultiplexed zijn, vanaf bouwjaar ‘99!
Gr Martijn
Ik weet niet meer precies van welk bouwjaar mijn Xsara was, maar daar zat nog geen multiplex in. Daar hadden ze een radio en carkit erin gefrommeld, later heb ik dat nog allemaal netjes weggewerkt, maar zag niets bijzonders tussen zitten.