Als ie warm is gelopen heb je duidelijk kans dat de kop is krom getrokken. Standaard procedure.
Eigenlijk (en dat staat ook in de vraagbaak) moet je controleren of de kop nog recht is. Dit doe je door er een stalen rei op te leggen en dan te kijken of je er ergens een voelermaat van 0.05 mm onder kan schuiven. Als dat kan dan moet ie gevlakt worden. Als de kom teveel krom is (weet niet precies hoeveel) kan ie ook niet meer gevlakt worden. Dan heb je het probleem dat de hele kop uit zijn verband is en dan zal de nokkenas ook niet meer lekker in zijn lagers lopen.
Met name met warmlopen zijn dit soort checks belangrijk.
Oke, prima, dan weet ik meer. Hij loopt nog wel gewoon lekker, dus ik denk dat de schade nog niet heel groot is.
Ik haal ‘m weer eens uit elkaar en breng de kop weg. Waar kan je ‘m laten vlakken? Moet je daarvoor bij een revisiebedrijf zijn of kan een gewone garage dat ook?
Toen hij uit elkaar lag bleek de oude pakking compleet tot stof vergaan te zijn, daarom heb ik verder niet gecheckt, ik dacht dat het probleem wel duidelijk was. Maar goed, het is een leuke oefening om hem gewoon weer uit elkaar te halen.
Het schoonmaken van de pasvlakken gaat makkelijker met schuurpapier om een blokje hout dat net zo breed is als de kop. Neem eerst korrel 400 en spuit het pasvlak en het schuurpapier goed in met WD40, ga daarna verder met korrel 600.
Kopbouten mag je hergebruiken als ze niet teveel zijn uitgerekt, het word echter sterk aanbevolen om ze te vervangen, het zijn immers rekbouten. Een setje kost €30 en daarvoor kun je niet het risico lopen dat er eentje afbreekt of dat ze door het verliezen van hun sterkte de kop niet stevig aandrukken. Stel dat de kop een klein beetje krom is getrokken door de warmte, dan had je dit waarschijnlijk met nieuwe kopbouten wel rechtgetrokken.
Voordat je de kop gaat wegbrengen, maak hem eerst goed schoon zoals ik heb beschreven en kijk dan of deze nog vlak is zoals Marten beschrijft. Mocht de kop echt erg krom zijn, dan is het makkelijker om een andere te zoeken en deze te reviseren, de kosten van de nieuwe pakkingen heb je toch. Je moet de kop namelijk zonder spruitstukken, nokkenas en ontstekingshuis aanleveren bij de vlakboer.