vervelend gedrag Xsara Picasso automaat
sasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 04 september 2007 11:53 PM

Goedendag luitjes,

wat te denken van het volgende:

Ik heb vandaag een rit gemaakt een xsara Picasso aut. Ik heb het plan deze auto aan te schaffen (part). Na 6 jaar weer te hebben geschakeld (Xantia), zou ik eigenlijk wel weer voor een automaat willen gaan. Wat mij tijdens het rijden met de Picasso opviel, is het wat rare gedrag van de auto bij snelheden van 70 / 80 km. Lijkt wel of de automaat continu aan het twijfelen is of nou versn. 3 of versn. 4 de juiste is. Daarbij geeft de hele auto wat schokkende / inhoudende bewegingen af. Een beetje het zelfde gevoel van stagnerende brandstoftoevoer. ( het van vroeger wel bekende verstopte sproeiertje effect.) Is dit wellicht herkenbaar voor mede Picasso automaat rijders? Nu heb ik al eens een bekende van me horen zeggen dat de automaten in de Xsara Picasso niet de meest beste zijn. Als dit een bekend punt is van de automaat Picasso, laat ik hem denk wel staan, want ik ervaar dat gedrag wel als vervelend. (afgezien nog van het feit dat ik de hydrovering misschien ga missen ). Anders zou het de C5 break wel eens kunnen worden. (ook automaat?) Oja de Picasso heeft een 100.000 km achter de rug

groet
Ton

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 05 september 2007 12:23 AM
  [ # 1 ]

Hallo ton,

De automaat in de c5 is dezelfde als in de picasso.
Het schokkerig gedrag kan uit de motor komen, is dit enkel bij koude motor of ook warm? Koud hebben deze motoren daar wel eens last van.

De automaat heeft wel eens kuren. Misschien moet er een nieuw programma in gelezen worden voor het zenuwachtige gedrag. Verder durven de hydraulische blokken wel eens niet goed te werken. (bij peugeot dan)
Let ook op lekkage tussen de bak en motor!

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 september 2007 12:45 AM
  [ # 2 ]

ti’s toch nie weer de AL4 he?

even uitlezen,, geheid dat ie trubbels heeft met zn druksensor/solonoide.

mvgr wupke:wel de hardware vervangen,, absoluut niet updaten,,  Wink

Profiel  
 
sasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 05 september 2007 12:46 AM
  [ # 3 ]

Michel (en anderen uiteraard)

Warm of koud, maakt niet uit. Vervelende gedrag is continu aanwezig.
Programma updaten? zou kunnen. zou je ermee naar de dealer moeten voor navraag.
Welke hydraulische blokken bedoel je? (ervan uitgaande dat de aandrijflijn vrijwel identiek is van een met aut. uitgevoerde PSA zus Peugeot )

Ik moest tijdens de rit vandaag toch nog ff denken aan m.n aloude BX break 19 TRS met ZF automaat.( uitgediend bij 350.000 !!! km.) Deze schakelde zowat fijner als de hedendaagse met electronica volgepropte (Citroen ) modellen. 

Maar goed, we zullen zien.

Ton

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 september 2007 12:56 AM
  [ # 4 ]

hydraulisch blok(je) is het regelorgaan van de automaat.
daar zit deels de electromechanische reut op, en deels de hydromechanische reut.

beide samen zorgen dat hij schakelt, middels enerzijds de signalering naar de ecu, en anderzijds de regeldingen aangestuurt door de ecu…

probleem is dat alles druk afhankelijk is, en tijds afhankelijk.
daar zit ook het euvel van die AL4.

warm is de tijdsduur van druk opbouw anders dan koud.
hier is wel rekening mee gehouden in de software, maar eea werkt niet echt perfect.

een andere druksolonoide en druklezer kan eea verbeteren.
maar dan mag de software NIET geupdate worden.
enerzijds omdat dit geen verbetering geeft, en anderzijds vanwege het simpele feit dat zelfs de ECU het loodje kan leggen ten tijde van die bewuste update.

qua kosten zou ik het niet laten,, tja ok ti’s ff een paar 100 euro,, maar eea is dan wel gerepareerd..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
sasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 05 september 2007 01:11 AM
  [ # 5 ]

Dus Wupke,

als ik het goed begrijp, zou ik eerst moeten achterhalen of de software al dan niet eens is geupdated. Zou toch te boek moeten staan bij de dealer waar de auto in onderhoud is.

Een andere druksolonoide en druklezer, hebben die andere waarden dan? Kan een dealer in een dergelijke wijziging / aanpassing meegaan? Zijn ze van zoiets op de hoogte denk je?

Je schrijft dat dit een typische AL 4 aangelegenheid is. (ook ZF toch? ) Is het bovenstaande verhaal van mij dan ook van toepassing op de C5 ? omdat zoals Michel aangaf de automaten van Picasso en C5 gelijk zijn.

Dank voor reactie, ben alweer een stuk wijzer. Idea

Greetz
Ton

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 september 2007 01:23 AM
  [ # 6 ]

de AL4 is een afgeleide van de Renault bak .
die bak is destijds (Laguna tijdperk) ontwikkelt door renault zelf.

dat ding was in den beginne een ware rampenbak.
maar is heden een beter en betrouwbare bak geworden,, de kinderziektes zijn er inmiddels uit ontwikkelt,, 10 jaar later pas dus…

nu is PSA ook gebruik van die bak gaan maken,, maar wat doen die slimmerikken,, ze maken hun eigen aansturings unit en meer van die dingen.
logisch dus dat de AL4 heden als een niet al te betrouwbare bak te boek staat.

qua techniek doe ik niets af aan het ding, hele goede kwaliteit en ook het split diff (atf en diff olie zijn gescheiden) is een goede opzet van een tech mooi bakkie..

alleen de regeltechniek is nogal nukkig, wat in het ene type auto goed werkt wil in het andere type voor ellende zorgen.
vandaar dat die druksensoren ed nogal eens de oorzaak zijn van trubbels..

de dealers…

die hebben mits garantie ed nog van toepassing is, de regel>
volgens opdracht van de importeur de bewuste hardware vervangen, en vervolgens een update erin jassen…

dat met die update er geregeld een ECU kapot gaat is jammer, maar geupdate word ie…

erg vervelend als het in opdracht van de klant is, want dan mag je dus een nieuwe ECU erbij betalen,,,ongeveer 600 euro..

dat is wat ik weet van de AL4..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 05 september 2007 02:12 AM
  [ # 7 ]

Die zf bak in de bx is gewoon bere sterk.
Deze al4 bak wist ik niet dat deze van renault kwam. Weer wat bij geleerd.

Dat regelorgaan word bij peugeot wel eens vervangen hoorde ik. Dit is dus ook waar wupke het over heeft.
Dit geld ook voor de c5 want die bakken zitten daar ook in. Evenals de 406 407 307 etc.

Vaak word bij de dealer een update gedaan omdat dit makkelijker is dan het regelorgaan vervangen. Vaak proberen ze met de update de boel te repareren omdat er toch al klachten zijn.

En let dus ook vooral op olielekkage. De motor kan olie lekken bij de krukaskeering of een plug achter het vliegwiel. Ik heb al vaak bakken bij deze motoren hiervoor verwijderd. Dit waren handbakken dus eenvoudiger dan een automaat.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 06 september 2007 11:46 PM
  [ # 8 ]

@kreazyV8wuppo:

1. Als de regelkleppen tegenwoordig vervangen worden komt er een ander merk in (Borg Warner). Daarom moet ook de software geupdate worden omdat deze anders aangestuurd moeten worden. Doe je dit niet dan juist gaat de bak verkeerd gedrag vertonen.

2. Ik heb nog nooit een computer gehad die door updaten vast is gelopen en vervangen moest worden, dus ik weet niet waar je die wijsheid weghaald…...
Het is niet onmogelijk maar het risico is zeer klein mits je weet waar je mee bezig bent.  Wink

@sasso:
Waarschijnlijk voel je de werking van het EGR bij 70-80 km/h…..

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 september 2007 11:55 PM
  [ # 9 ]
Blade_ schreef:

@kreazyV8wuppo:

1. Als de regelkleppen tegenwoordig vervangen worden komt er een ander merk in (Borg Warner). Daarom moet ook de software geupdate worden omdat deze anders aangestuurd moeten worden. Doe je dit niet dan juist gaat de bak verkeerd gedrag vertonen.

2. Ik heb nog nooit een computer gehad die door updaten vast is gelopen en vervangen moest worden, dus ik weet niet waar je die wijsheid weghaald…...
Het is niet onmogelijk maar het risico is zeer klein mits je weet waar je mee bezig bent.  Wink

.

ik haal mn kennis weg uit de automaten revisie wereld.
daar worden dagenlijk meer van die DP0 AL4 bakken gerepareerd.

en probeer het eens uit zonder die update,,, Laughing

ik sappel het echt niet uit mn duim hoor…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Métisse
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 24-09-2006

Gepost: 07 september 2007 02:21 PM
  [ # 10 ]

En mss slechte benzine getankt ? Ik zie dat je een sleurhut hebt ook,hou er rekening mee dat je dan minder kan trekken met een automaat Wink .

Als u eens wist…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 september 2007 02:26 PM
  [ # 11 ]

Bij twijfel laten staan…

Profiel  
 
sasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 07 september 2007 11:37 PM
  [ # 12 ]

dank voor de diverse reacties.

Ik ben van mening dat ik de expertise van Wupke en kennis van Michel wel meeneem in m.n beslissing om wel of niet voor de automaat te gaan.

Métisse, een wel of niet slechte benzine zie ik echt niet als mogelijke oorzaak van de automaatperikelen van de Picasso.  En wat sleurhut betreft, mwoooaah zal denk geen probleem zijn / worden. Automaat Picasso mag een 1300 kg trekken. Mijn sleurhut incl. belading is een kleine 950 / 1000 kg, m.n Xant 1.8 16v heeft er al geen hekel aan, dus met de 136 pk van de 2.0 ltr mag het niet echt een probleem wezen. Aankomende week mensen, zal ik weten wat het geworden is. Of automatiek, of met het handje.

Groet

bye

Ton

Profiel  
 
Métisse
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 24-09-2006

Gepost: 08 september 2007 02:47 PM
  [ # 13 ]

Uiteraard,het blijft je eigen keuze Wink Zo’n 2.0 liter automaat slurpt wel wat aan de benzinepomp… Surprisedops:

Als u eens wist…

Profiel  
 
sasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 30 oktober 2007 10:24 PM
  [ # 14 ]

Even het in september gestarte draadje bijwerken.

Nee,
de Picasso waarover ik vertelde, gaat niet de opvolger van de Xantia worden.
Na veel wikken en wegen heb ik besloten om dit exemplaar maar te laten voor wat ie is.
Dank voor reacties / ideeen / suggesties.

GROET

Ton

 

 


bye2

Profiel  
 
Cvijf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 01-10-2009

Gepost: 06 oktober 2009 03:39 PM
  [ # 15 ]

Een positieve ervaring met de AL4 bak. Vorig jaar heb ik de olie van de AL4 bak laten vervangen.
Was nog even zoeken, niet elke dealer doet dat. Oldenhage wel. De afgelopen maandn af en toe weer een storing automatische bak. En als hoogtepunt niet schakelen van 2 naar 3. Zowiezo reed de auto niet meer zo lekker.
Overleg met Oldenhage; nieuwe drukregelkleppen! Bij een kmstand van 220000 km was dit niet zo gek bij de AL4 bak begreep ik. Na betalen van een ruime 500 euro, en nog wat meer voor oa APK en vervangen handremkabel+geleiders, weer naar huis.
Na enkele weken kan ik zel zeggen dat ik dolgelukkig ben met de nieuwe kleppen en ge-update bak.
Het schakelen gaat weer zeer soepel, zoals in het begin 2 jaar geleden bij de aanschaf. De auto is stiller over de hele linie, en zeker sneller bij het optrekken. Lijkt wel alsof de motor ook beter draaid!!!
Het even inhouden na voorzichtig afremmen bij een rotonde, lijkt ook over te zijn. Hij reageert sneller op het gaspedaal.
Kortom, sinds een week of 3 weer een heerlijke C5 HDI 110pk break automaat.
Een positieve ervaring omdat deze bak met de 110pk HDI erg prettig is. Een buurman met een benzine en deze automaat was een stuk minder tevreden over zijn bak. Na het rijden met onze auto wilde hij niet aannemen dat we dezelfde automatische bak hadden. Via vincode laten zien dat dit wel zo was.
Misschien dat deze bak en de HDI wel een betere combinatie is dan de benzinemotor.

En een bedrag van een dikke 500 euro ben je ook zeker kwijt na het vervangen van de koppelingsplatenset. Daarom voor mij dus een positieve ervaring met deze bak, waar ik zowiezo tevreden over ben.

Dit hele verhaal over de C5 omdat de AL4 bak ook in de picasso ligt en jullie er misschien je voordeel mee kunnen doen.

Johan

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook