olielampje
freekgommers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33

Gepost: 30 oktober 2007 03:10 PM

hoi zx-ers,

ff een vraagje.

Ik heb een image uit 94. Heeft deze versie een lampje voor het olie niveau? Ik zie wel een olie-figuurtje in mun dashboard maar daar brand nooit een lichtje…gaat deze pas branden als er te weinig olie inzit?

alvast bedankt…

Profiel  

The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 473

Gepost: 30 oktober 2007 04:14 PM
  [ # 1 ]

dat lampje is voor temperatuur, niveau zal je zelf moeten peilen, maar uiteraard zal de olie sneller opwarmen als je een te laag niveau bereikt waardoor het lampje zal gaan branden, uiteraard moet je dan niet doorrijden, voor zover ik weet is het lampje niet voor het niveau (heb je je boekje al geraadpleegd?)

Profiel  

freekgommers
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 oktober 2007 01:17 AM
  [ # 2 ]

Er zat geen boekje bij toen ik deze image kocht…

Bij mij heeft dat lampje nog nooit gebrand…de rest is allemaal verlicht, alleen dit tekentje is dus altijd donker…bij jou (hans) is het dus ook altijd donker…?

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 31 oktober 2007 01:31 AM
  [ # 3 ]

Het lampje MOET (zover ik weet)branden als je de sleutel op contact zet. Ter controle dat het werkt. Als het lampje kapot zou zijn, en dus niet brand op contact stand, weet je dus niet wanneer er iets aan de hand zou zijn.

Profiel  

The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 31 oktober 2007 01:56 AM
  [ # 4 ]

tijdens rijden mogen er geen lampjes branden behalve die achter de snelheidsmeter en klok, als je kvs (koelvloeistof) lampje brand dan is die te warm en moet je kvs bijvoegen.

en volgens mij branden alle lampjes inderdaad tijdens contact als test, ik zal als ik daar tijd voor vind en eraan denk morgen voor de zekerheid kijken in het boekje van mn ZX om te zien of het lampje ook gaat branden bij te laag niveau, vooralsnog denk ik van niet.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 31 oktober 2007 02:08 AM
  [ # 5 ]

letterlijke tekst uit het originele citroen zx boekje, er vanuit gaande dat je het lampje bedoeld met het oliekannetje met dat druppeltje eraan dat rood brand.

ik citeer;
Waarschuwingslampje motor olie druk
Wanneer dit lampje tijdens het rijden oplicht, dient u de motor af te zetten en vervolgenshet oliepeil te controleren ( zie bladzijde 52 t/m 65
Indien het lampje ondanks een correct oliepeil blijft brande, waarschuw dan de dichtsbijzijnde CITROËN-dealer

einde citaat.

Er is ook een ander lampje mbt de olie dat oranje brand. Hierop staat een soort omgekeerde letter J.

Waarschuwingslampje oliepeil
Dit lampje gaat branden zodra de contactsleutelin de stand M wordt gedraaid, vòòr het starten van de motor; het lampje dooft na enkele seconden. Indien het circa 15 seconden knippert, dient u het niveau te controleren. Zie bladzijde 52 t/m 65.

Bovenstaande citaten staan op bladzijde 28 & 29.
Op bladzijde 34 staat;

S: Contactslot, hier haalt u het stuur uit het stuurslot
A: Accesoire stand, hiermee kunt u de electrische accesoires gebruiken.
    Het rode accu lampje gaat branden.
M: Lampjes die gaan branden
    Acculading, oliedruk, koelwatertemp autodiagnose motor, voorgloeien blijft branden
    ABS, oliepeil, dooft na enkele seconden.
D: Startmotor

Profiel  

The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 31 oktober 2007 02:19 AM
  [ # 6 ]

komt er dus op neer dat het lampje zal gaan branden bij te hoge temperatuur als gevolg van te weinig olie, en dat J lampje heeft een 1.4 niet

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 31 oktober 2007 02:21 AM
  [ # 7 ]
The Hans Identity schreef:

komt er dus op neer dat het lampje zal gaan branden bij te hoge temperatuur als gevolg van te weinig olie, en dat J lampje heeft een 1.4 niet

Er staat iig niets over temperatuur, er wordt gesproken over druk.

Te weinig olie is te weinig druk en dat is wat er gemeten wordt.

Het kan best zijn dat voor jij de straat uit bent gereden dat lampje al brand, en dan zal dat ws niet zijn omdat de temp te hoog is.

Profiel  

Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 509

Gepost: 31 oktober 2007 02:39 AM
  [ # 8 ]

Bij basisauto’s is dit vrijwel altijd een oliedrukmeting en geen temperatuur (zoals bij sportieve auto’s,deze hebben vaak beide).

Indien zoals Gompy58 meldt er niets over temperatuur wordt vermeld is het een drukmeting (bij te weinig gaat lampje aan),lampje moet wel op contact branden als lampentest.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  

freekgommers
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 oktober 2007 01:42 PM
  [ # 9 ]

Ok bedankt,

uit jullie verhalen begrijp ik dat het lampje moet gaan branden zodra ik mun sleutel omdraai…daarna moet ie doven en gaat pas weer branden als de olie te warm wordt. Dan zal ik er toch aan moeten geloven…de lampjes van mun dashboard vervangen!!!!!!!! Weinig zin in maar wil toch wel graag dat al mun lampjes het doen…kan ik gelijk andere kleur kiezen…blauw of rood…jullie nog voorkeuren in de kleur??Ik las dat blauw soms een beetje onduidelijk is…

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 31 oktober 2007 02:22 PM
  [ # 10 ]
freekgommers schreef:

Ok bedankt,

uit jullie verhalen begrijp ik dat het lampje moet gaan branden zodra ik mun sleutel omdraai…daarna moet ie doven en gaat pas weer branden als de olie te warm wordt. Dan zal ik er toch aan moeten geloven…de lampjes van mun dashboard vervangen!!!!!!!! Weinig zin in maar wil toch wel graag dat al mun lampjes het doen…kan ik gelijk andere kleur kiezen…blauw of rood…jullie nog voorkeuren in de kleur??Ik las dat blauw soms een beetje onduidelijk is…

te weinig olie druk…

maar iig moet je stoppen Wink

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 31 oktober 2007 02:22 PM
  [ # 11 ]
freekgommers schreef:

Ok bedankt,

te weinig olie druk…

Profiel  

The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 31 oktober 2007 05:29 PM
  [ # 12 ]
gompy58 schreef:
The Hans Identity schreef:

Er staat iig niets over temperatuur, er wordt gesproken over druk.

Te weinig olie is te weinig druk en dat is wat er gemeten wordt.

Het kan best zijn dat voor jij de straat uit bent gereden dat lampje al brand, en dan zal dat ws niet zijn omdat de temp te hoog is.

dat is waar, op korte afstand inderdaad, my bad Smile

gompy58 schreef:
freekgommers schreef:

Ok bedankt,

te weinig olie druk…

olielampje zou ik maar gewoon houden bij rood, als het lampje al een kleur heeft, ik vermoed dat er een rode “lens” voor zit, aangezien je ook rood schijnsel zit op je dashboard als de zon erop schijnt Smile

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook