Koelsysteem vraagjes
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 30 oktober 2007 12:36 AM

Vorige week werd het ineens iets kouder en na een lange tijd DS rijden heb ik de Xantia weer eens van stal gehaald (lees uit de garagebox). Deze heeft daar zo’n 3 maanden mogen rusten (en nog steeds niet in de laagste stand, de standbollen doen dus goed werk).
Zo naar m’n werk rijdend had ik de 2e dag meteen al vorst. De verwarming deed het echter al vrij snel en binnen 4 kilometers was m’n ruit dus zo schoon als ik me wensen kon Very Happy . Toch merkte ik na zo’n 20 minuten rijden (vooral snelweg gehad, waarbij ik door kan rijden waar westelijk nederland om die tijd al in de file staat) dat m’n thermometer niet hoger uitkwam als 70 graden Confused: . Nu weet ik niet wat de ideale bedrijfstemperatuur van een 2.0 HDI moet zijn, maar de DS blijft ideaal rond de 80 graden.
Hier komt nog eens bij dat ik dit gehele jaar af en toe het geel koelwatertemp. lampje heb zien knipperen net na het starten. Na ongeveer 30 seconden is het dan weer goed, het geknipper houdt weer op Razz .

Vanavond even koelvloeistof gepeild, maar uit het instructieboekje kom je niet wijs. Er staat dat het vloeistofpeil tussen min en max moet staan(DUH Shocked ), maar niet waar en hoe ik dit zou moeten aflezen. Het tankje is zwart en ik kan hier (met een zaklampje) geen markeringen op vinden. Als ik de dop eraf haal (motor is koud) dan zie ik een orange pijpje, waar een groef in vertikale richting in zit. In mijn geval wordt deze groef na 2 cm smaller en het koelwaterpeil staat daar nog eens 5 mm onder.
Hoe moet ik dit nu interpreteren ?
Zit de afleesmogelijkheid toch ergens anders (het tankje is alleen vanaf de motorzijde aan de zijkant te bekijken, de rest is ingebouwd) ?
Gaan de dashboard temperatuurmeters vaak stuk ?

Alvast hartelijk dank,
Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 30 oktober 2007 12:43 AM
  [ # 1 ]

Je lijkt hier wel twee tegenstrijdige problemen te omschrijven. Enerzijds het te koud lopen van je motor en anderzijds een te laag KV nivo ??
Te koud lopen: thermostaat is vastgelopen in de open stand.

Nivo KV: even onder de dop vullen, wat ie teveel heeft gooit ie er wel uit, niet moeilijk doen met instructieboekjes. Als je even later het watenivo niet meer kan zien heb je een ander probleem. Kan varieren tot een slchte dop, lekke koppakking, lekke slangen en aansluitingen, leke radiator enz….

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 30 oktober 2007 01:37 PM
  [ # 2 ]
ambijajance schreef:

Je lijkt hier wel twee tegenstrijdige problemen te omschrijven. Enerzijds het te koud lopen van je motor en anderzijds een te laag KV nivo ??
Te koud lopen: thermostaat is vastgelopen in de open stand.

Nivo KV: even onder de dop vullen, wat ie teveel heeft gooit ie er wel uit, niet moeilijk doen met instructieboekjes. Als je even later het watenivo niet meer kan zien heb je een ander probleem. Kan varieren tot een slchte dop, lekke koppakking, lekke slangen en aansluitingen, leke radiator enz….

Defecte thermostaat had ik begin dit jaar al eens met de DS. Ik kwam hier bij de DS gelukkig tijdig achter dankzij een zelf ingebouwd thermometer klokje.
Ik begin hier wel aan te denken bij de Xantia, maar weet ook niet goed wat nu eigenlijk de goede temperatuur zou moeten zijn (ergens rond de 80 graden of zo ?)
Ik weet niet goed wat het nivo van het KV zou moeten zijn, het is dus ook mogelijk dat het nu te laag staat en daardoor de voeler van de thermometer niet meer (voledig) raakt ? Dit is dan wel vreemd, aangezien de kachel vrij hoog zit en het interieur wordt wel goed verwarmd.
Ik zal er vanavond eens koelvloeistof bijdoen en kijk het dan nog even aan. Mocht de temperatuur morgenochtend weer niet meer als 70 graden komen, dan neem ik verdere actie.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 30 oktober 2007 09:32 PM
  [ # 3 ]

Bedrijfstemp van de meeste auto’s is toch wel rond de 90 graden.
Er zit geen thermocontact in de hals van je expansietankje of bovenin de radiator, zoals je stelt. Met een beetje minder nivo zou je inderdaad geen temp uitlezing krijgen. Het is juist het nivo schakelaartje dat waarschijnlijk bovenin je expansievaatje zit om je te waarschuwen voor te laag nivo. Ik denk dat de Xantia ook wel zo’n luxe kent.
Als ik het goed heb zit de temp switch linksonder in je radiator om de KV temp ná koeltraject in de gaten te houden.

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 31 oktober 2007 01:45 AM
  [ # 4 ]

Ik zou me er niet te druk om maken. Ook na montage van een nieuwe thermostaat komt mijn meter niet verder dan 60 graden Celsius bij snelweggebruik. Er zijn al meerdere draadjes aan dit onderwerp besteed zowel hier als op het Xantiaforum.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 31 oktober 2007 10:29 AM
  [ # 5 ]
JanS schreef:

Ik zou me er niet te druk om maken. Ook na montage van een nieuwe thermostaat komt mijn meter niet verder dan 60 graden Celsius bij snelweggebruik. Er zijn al meerdere draadjes aan dit onderwerp besteed zowel hier als op het Xantiaforum.

Ik heb gisteren niet meer als 100 ml bij kunnen vullen toen alles weer afgekoeld was (ik had de dop er al afgedraaid met warme motor waardoor er ook al iets uit liep). Vanochtend ging de meter niet verder als 75 graden, wat al meer in de buurt komt.
Ik twijfel daarom ook aan de nauwkeurigheid van de meter. Bij de DS “calibreer” ik deze ieder voorjaar door de voeler even in een waterkoker te hangen. Als alles lekker borrelt stel ik de meter op exact 100 graden. Ik weet echter niet of dit bij de Xantia ook mogelijk is, of dat ik een kwikthermometer ergens in kan steken om de temperatuur te verrificeren.
Ik zal er binnenkort eens naar laten kijken.

Bedankt, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 31 oktober 2007 10:43 AM
  [ # 6 ]

Mijn Xantia heeft idd hetzelfde euvel, alleen de auto wordt ook niet zo warm van binnen (verwarming). Zou een andere thermostaat ervoor kunnen zorgen dat de verwarming ook beter gaat werken?
Zolang ik de auto heb (4 jaar) , heeft die dit al.

Jeroen

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 oktober 2007 10:48 AM
  [ # 7 ]

of jullie meters wijken af ,of jullie termostaten zijn kaduuk.
deze horen zich pas te openen bij 80 + a 85 graden.

dat is dus de temp welke je zou moeten aflezen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 31 oktober 2007 10:51 AM
  [ # 8 ]
toniclight schreef:

Mijn Xantia heeft idd hetzelfde euvel, alleen de auto wordt ook niet zo warm van binnen (verwarming). Zou een andere thermostaat ervoor kunnen zorgen dat de verwarming ook beter gaat werken?
Zolang ik de auto heb (4 jaar) , heeft die dit al.

Jeroen

Dan vrees ik dat ie bou jou ook te snel open gaat (of open blijft staan)

Normaal blijft de thermostaat gewoon dicht, en word de motor en de kachel eerst warm… zoals Wup ook al zegt… bij 85 graden hoort hij open te gaan, en dan gaat de koelvloeistof via je radiateur om af te koelen.

 

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 31 oktober 2007 10:54 AM
  [ # 9 ]

Maar dan zou bij lange ritten de verwarming uiteindelijk wel gewoon lekker warm moeten worden.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 31 oktober 2007 10:56 AM
  [ # 10 ]

Ligt aan de buitentemperatuur natuurlijk.

 

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 31 oktober 2007 11:04 AM
  [ # 11 ]

En de ventilatoren?  De eerste slaat aan bij 92, de tweede bij 97. Als het goed is. En niet eerder dus.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 31 oktober 2007 11:10 AM
  [ # 12 ]

Mijn tweeliter HDi 110 pk (met intercooler en dompelaars in het koelwatercircuit) is nog nooit warmer dan 75 graden geworden. Een enkele keer in een file op een warme dag ging ie richting tachtig graden.

Nu met de koude temperaturen duurt het wel langer voor hij op die vijfenzeventig graden is, maar binnen twee minuten heb ik al warme lucht via de verwarming, zelfs na een koude start.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 31 oktober 2007 02:18 PM
  [ # 13 ]
bartjes schreef:
JanS schreef:

Ik zou me er niet te druk om maken. Ook na montage van een nieuwe thermostaat komt mijn meter niet verder dan 60 graden Celsius bij snelweggebruik. Er zijn al meerdere draadjes aan dit onderwerp besteed zowel hier als op het Xantiaforum.

Ik heb gisteren niet meer als 100 ml bij kunnen vullen toen alles weer afgekoeld was (ik had de dop er al afgedraaid met warme motor waardoor er ook al iets uit liep). Vanochtend ging de meter niet verder als 75 graden, wat al meer in de buurt komt.
Ik twijfel daarom ook aan de nauwkeurigheid van de meter. Bij de DS “calibreer” ik deze ieder voorjaar door de voeler even in een waterkoker te hangen. Als alles lekker borrelt stel ik de meter op exact 100 graden. Ik weet echter niet of dit bij de Xantia ook mogelijk is, of dat ik een kwikthermometer ergens in kan steken om de temperatuur te verrificeren.
Ik zal er binnenkort eens naar laten kijken.

Bedankt, Bart

Die meterstanden zijn niet vergelijkbaar tussen de verschillende motoren en types Xantia, nog los van het feit of de aangegeven stand correspondeert met de werkelijke temperatuur. Bij type 1 lijken zowel olie- als watertemperatuur standaard heel erg laag te worden weergegeven.

Bij onze HDi 90 geeft de koelvloeistoftemperatuurmeter op de snelweg tussen 75 (herfst / winter) en net onder 90 (zomer) aan. Dat doet ie vanaf nieuw. Blijft ie onder 70 staan, dan zou ik eens gaan denken aan een constant geopende thermostaat o.i.d.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 oktober 2007 08:09 PM
  [ # 14 ]

een diesel wordt niet zo warm als een benzine

mijn diesel werd ook nooit 90 graden Wink

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 31 oktober 2007 10:00 PM
  [ # 15 ]

Maar dan zou bij lange ritten de verwarming uiteindelijk wel gewoon lekker warm moeten worden.

Ik heb eens een kapotte thermostaat gehad, maar de verwarming werd echt niet lekker heet op frisse dagen. Op een lange rit met veel koelwind blijft je KV ook relatief te koud als je thermostaat niet bijregelt. Pas bij filerijden oid wordt de motor en kachel echt warm.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook