Het wordt buiten weer kouder en dus ook tijd voor verwarming in de auto, dus ik zet laatst de verwarming aan van koud naar warm en en klik!, de kabel van de warm/koud-draaiknop schiet uit zijn clipje. Een rottige verstelling tot gevolg.
Vandaag ben ik er aan begonnen om dat te repareren. Alle delen zijn er goed en wel vanaf gekomen, maar het wil maar niet lukken om de kabel op zijn plek terug te krijgen. Het lijkt gewoon wel of hij een paar centimeter te kort is.
Nou is een paar jaar geleden het complete interieur vervangen en dus ook het dashboard. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn de deze kabeltjes een verkeerde weg naar boven hebben gevonden en dat daarom deze ene zo achtellijk kort is. Weet iemand misschien hoe ze zouden moeten lopen? Aan de
rechterkantonderkant (dus links van de benen van de passagier) kan ik met mijn handen onder het dashboard net deze kabel te pakken krijgen.
Hoeveel kabel zou je ongeveer over moeten hebben als je alle plastic delen hebt weggehaald? Bij mij is dat in ieder geval veel te weinig om hem weer terug te krijgen op zijn plek op het witte plastic bakje.
Ik begin het nu wel een beetje zat te worden met al de kl*tekabeltjes. Dit is al de zoveelste die ik moet vervangen/reparen (antenne/teller-kabels e.d.)
Heeft iemand misschien tips of ideeën?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik ken het probleem! Heel erg, erg, erg erg frustrerend minder leuk probleem. Die domme clipjes vliegen overal heen, ontvelde knokkels, nog meer agressie wederom.
Maar die kabel van jou is dus te kort. Ik zou hem losmaken, eerst stukje dashboard uitbouwen (voor passagiers stoel) dan kun je er goed bij. Het beste kun je gewoon het helemaal los maken en opnieuw afstellen. Om bij de knop te komen heb ik toen ook het kabeltje losgemaakt van de luchtstanden (raam, voeten etc). Zo kun je het paneeltje wat verder na voren leggen. De werkruimte is ook niet zo ontzettend groot dus je zult eerst wat ruimte moeten maken.
Ik wens je veel succes!
Ik heb het hele paneel er al afliggen, met alledrie de draaiknoppen aansteker en de roosters en alles wat er achter zit. Maar ik denk inderdaad dat met de dashboard inbouw de kabel de verkeerde afslag heeft genomen. Ik ga er morgen naar kijken als het weer licht is.
Weet je ook of je er bij de kachel zelf (dus in de parafanbak) een beetje bij kunt. Dan kan ik daar de kabels losmaken en opnieuw leggen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Dat kabeltje voor koud/warm gaat naar de kachelkraan en niet naar de paravan. Als je passagier bij zijn/ haar linkervoet kijkt zit daar ergens het andere eind van de kabel.
Een poos geleden heb ik het plastic gedeelte vervangen waar die rottige klemmetjes op vastklikken, en volgens mij heb je van die lange aliënvingertjes nodig om het zonder vloeken en ontvelde knokkels vast te maken…
Of anders als je er tijd voor hebt even op de sloop gaan kijken bij een bx daar hoe de kabel hoort te lopen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Oke bedankt, gelukkig heb ik niet al te grote handen, maar echt alien is anders. Ik ga dan maar eens op zoek naar de kachelkraan.
En een bezoekje aan de sloop is altijd wel tijd voor vrij te maken. ik moet er toch nog wat hebben.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BX16TGI schreef:Dat kabeltje voor koud/warm gaat naar de kachelkraan en niet naar de paravan. Als je passagier bij zijn/ haar linkervoet kijkt zit daar ergens het andere eind van de kabel.
Een poos geleden heb ik het plastic gedeelte vervangen waar die rottige klemmetjes op vastklikken, en volgens mij heb je van die lange aliënvingertjes nodig om het zonder vloeken en ontvelde knokkels vast te maken…
Het witte kachelpaneel zit zelfs zo goed als op het kachelhuis. De kabels lopen daar gewoon overheen naar beneden, en veel zit er niet in de weg.
Grappig detail: er zit een speciaal steuntje op het kachelhuis waar je - bij gebrek aan dashboard - het witte bedieningspaneel op kunt klikken. Handig als je de dash aan het wisselen bent!
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Het witte kachelpaneel zit zelfs zo goed als op het kachelhuis. De kabels lopen daar gewoon overheen naar beneden, en veel zit er niet in de weg.
Bij lopen de kabels direct na het witte paneeltje naar benenden. Eéntje gaat er links naar beneden en de andere twee rechts. Maar volgens mij zitten ze dan voor het kachelhuis langs. Toch?
Dus dat zou misschien de boosdoener kunnen zijn dat ze zo achterlijk kort zijn?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Dan zou je ze bovenlangs moeten doen. Wil dat zonder veel problemen?
Ik weet het niet, ik was pas om 6 uur thuis vandaag, dus heb niet kunnen kijken om dat bovenlangs gaat. ga morgenochtend proberen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:karel schreef:Het witte kachelpaneel zit zelfs zo goed als op het kachelhuis. De kabels lopen daar gewoon overheen naar beneden, en veel zit er niet in de weg.
Bij lopen de kabels direct na het witte paneeltje naar benenden. Eéntje gaat er links naar beneden en de andere twee rechts. Maar volgens mij zitten ze dan voor het kachelhuis langs. Toch?
Dus dat zou misschien de boosdoener kunnen zijn dat ze zo achterlijk kort zijn?
Nee, dat is een te letterlijke interpretatie van wat ik bedoelde. Wat je beschrijft klopt wel, ze lopen normaliter rechts a/h paneel vrij scherp naar beneden.
Die kabels zijn stijf zat en kunnen gewoon niet zo heel veel kanten op. En er is bij mijn beste weten zat plek tussen kachelhuis en dash, daar zit vnl lucht.
Ich bin ein Breaker
Vanochtend ben ik wat vroeger opgestaan, zodat ik de hele ochtend met de kachelbediening kon rotzooien. Wat heeft geresulteerd in een (voorlopige) oplossing;
-De kabel van de hard/zacht-verstelling is dusdanig door mij vakkundig gemold zodat deze met geen mogelijkheid meer wou schuiven/glijden. Er zaten nu gewoon te veel knikken e.d. in. Ik heb deze losgekoppeld en de afsluitklep in de kachel gewoon open heb gezet.
-De hard-zacht verstelling gaat namelijk elektrisch en die kabel is volgens mij alleen maar van de afsluitklep die er voor zorgt dat de ventilatie echt helemaal afgesloten wordt.
-Daarna alles weer teruggezet en alles doet het weer naar wens. Alleen als je de kachel uit zet, blijft er een klein (heel klein) briesje uitkomen. Maar dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.
De losgekoppelde kabel heb ik gewoon ergens vast gezet onder het dashboard waar hij niets of niemand in de weg zit.
In de toekomst wordt de kabel (misschien) nog een keer vervangen, als ik daar weer eens zin in heb.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:Vanochtend ben ik wat vroeger opgestaan, zodat ik de hele ochtend met de kachelbediening kon rotzooien. Wat heeft geresulteerd in een (voorlopige) oplossing;
-De kabel van de hard/zacht-verstelling is dusdanig door mij vakkundig gemold zodat deze met geen mogelijkheid meer wou schuiven/glijden. Er zaten nu gewoon te veel knikken e.d. in. Ik heb deze losgekoppeld en de afsluitklep in de kachel gewoon open heb gezet.
-De hard-zacht verstelling gaat namelijk elektrisch en die kabel is volgens mij alleen maar van de afsluitklep die er voor zorgt dat de ventilatie echt helemaal afgesloten wordt.
-Daarna alles weer teruggezet en alles doet het weer naar wens. Alleen als je de kachel uit zet, blijft er een klein (heel klein) briesje uitkomen. Maar dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.
De losgekoppelde kabel heb ik gewoon ergens vast gezet onder het dashboard waar hij niets of niemand in de weg zit.
In de toekomst wordt de kabel (misschien) nog een keer vervangen, als ik daar weer eens zin in heb.
Dat zou ik maar eens doen dan, tenminste, als je eens in een koude winter moet rijden. Anders rijd je de hele tijd met bevroren ruiten, da’s niet zo veilig.
Ich bin ein Breaker
Nee hoor, als je gewoon een beetje ventilatie doet, en een beetje op warm dan ontwasemt die zo hoor.
En de afsluitklep staat nu immers altijd en onder welke omstandigheid dan ook, open. Dus ik heb altijd een klein briesje eruit komen. Ook als de je de hard/zacht draainknop helemaal dicht doet.
Dus volgens mij is er niks onveiligs aan.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:Nee hoor, als je gewoon een beetje ventilatie doet, en een beetje op warm dan ontwasemt die zo hoor.
En de afsluitklep staat nu immers altijd en onder welke omstandigheid dan ook, open. Dus ik heb altijd een klein briesje eruit komen. Ook als de je de hard/zacht draainknop helemaal dicht doet.
Dus volgens mij is er niks onveiligs aan.
Nou, als je dat in een strenge winter doet dan bevriezen je ramen daardoor vanbinnen; daarom doe ik de ventilatie altijd dicht als het hard vriest. Anders bevriest het vocht in de lucht tegen de voorruit en kun je van binnen krabben…
Ich bin ein Breaker
Ja oke, maar daar heb je toch je warme lucht voor?
En zoveel strenge winters krijgen we in Nederland waarschijnlijk niet meer.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90