Update: ik ben aan de slag geweest. Het asje waar de ruitenwisser meteen aan vast zit, wil ik afdraaien tot een diameter van 11mm (orgineel 12mm) om het asje weer mooi glad te maken. Dat afdraaien kan nu, omdat de arm/hefboom die aan het uiteinde zit vast geklonken zit. Die heb ik los geslepen. Na het draaien las ik die arm er weer op waarbij ik de krimp bij het lassen gebruik om het spul weer mooi om de as te laten klemmen.
Ook heb ik geprobeerd de koperen (???) bus die in het frame van het ruitenwissermechaniek zit te verwijderen door deze er uit te persen. Helaas krulde de bus op waardoor de buitenste bus (aluminium of staal, doet er ook niet toe) knapte. Bij de volgende ga ik de bus er uit boren.
Als dat allemaal gedaan is, draai ik van aculon (een soort kunststof) een nieuwe bus en zet ik alles weer in elkaar. Daarna ga ik het spul monteren en testrijden.
Ohja, een collega reviseert ook ruitenwissermechanieken, maar dan van VW’s. Volgens hem werkt dat aculon prima ! Ik ga er van uit dat het bij mij dan ook prima zal werken.
Foto’s: neen. Ik hoop de volgende keer wanneer ik er weer mee bezig ga m’n camera eens niet te vergeten.
Schijt aan originaliteit.
Ik heb hier nog 2 bosch mechanieken liggen.
Diegene die ik laatst nog had gekocht bleek idd geen speling te hebben.. om dat het ding compleet zat vastgeroest :S
En idd zat ook hier de arm op het asje vastgelast. Bij de Valeo niet voor zover ik weet.
Die bronzen bussen kreeg ik er niet heel uit. Meja, die zijn zo versleten dat het ook niet meer boeit, naar mijn idee. Met een puntige schroevendraaier kun je ze er zo uitwippen/breken.
Succes met je operaties. Mocht je nog meer mechanieken onderhanden willen nemen?? Ik houd mij van harte aanbevolen.
mpostma schreef:Diegene die ik laatst nog had gekocht bleek idd geen speling te hebben.. om dat het ding compleet zat vastgeroest :S
Dat probleem is heel herkenbaar. Eigenlijk moet je niet-nieuwe mechanieken zonder speling gewoon niet gebruiken omdat dat wel erg vaak betekent dat er roest in het spel is en dat ze gewoon vast zitten.
Een gerenommeerd BX-liefhebbende autohandelaar heeft het hier ook met me over aan de stok gehad - “geen speling” is gewoon niet erg normaal voor een goed gebruikt mechaniek.
En of er echt geen problematische speling op zit merk je pas als het ding regelmatig zwaait met een lange arm eraan.
Ich bin ein Breaker
Ik heb laatst mijn valeo mechaniek vervangen voor een ander mechaniek. (made in Spain?)
Bij het originele mechaniek bestonden de bewegende stangetjes vooral uit plastic, en was het asje compleet versleten en verroest. Bij het “nieuwe” mechaniek zijn de stangetjes van metaal en ziet het er allemaal wat solider uit, ook geen roest van betekenis. (en nauwelijks speling)
Is dat dan het bosch mechaniek?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb laatst een mechanisme gangbaar gemaakt met een koppelstuk van een waterleiding Daar heb ik de uiteinden afgezaagd, en die heb ik in het mechanisme gedrukt. Het zal geen eeuwige oplossing zijn, en 100% spelingsvrij is het ook niet, maar het is wel het mechanisme met het minste speling wat ik ken.
Ik ben er erg tevreden mee in ieder geval. Nu alleen nog de sproeikop van een Sprinter op de arm
Eveneens ben ik tevens ook.
BX16TGI schreef:Ik heb laatst mijn valeo mechaniek vervangen voor een ander mechaniek. (made in Spain?)
Bij het originele mechaniek bestonden de bewegende stangetjes vooral uit plastic, en was het asje compleet versleten en verroest. Bij het “nieuwe” mechaniek zijn de stangetjes van metaal en ziet het er allemaal wat solider uit, ook geen roest van betekenis. (en nauwelijks speling)
Is dat dan het bosch mechaniek?
Zou kunnen, ik heb er een achterin de schuur liggen. De speling op de stangetjes is ook bijna nooit een probleem, het gaat om de wisserarm-as.
Ich bin ein Breaker
Vandaag weer wat verder gegaan. Het wil niet helemaal lukken. De asjes krijg ik om 1 of andere reden niet mooi glad afgedraaid. Ik wil ze n.l. van 12mm diameter naar 11 mm diameter afdraaien zodat ze weer mooi rond zijn. Maar de buitenkant moet wel lekker glad zijn, anders slijt de as in no-time de kunststof bus die ik wil gebruiken weg ! Advies van een collega: zet de draaibank op 2000 toeren (maximum wat het ding kan hebben, als ik hem dan in schakel kan ik koffie gaan halen voor het apparaat volledig op toeren is). Zo gezegd, zo gedaan, mar nog steeds een ruw asje.
Ohja, ik heb ook foto’s gemaakt. Ik zal zo even kijken of ik die uit mijn camera getrokken krijg en op het web kan parkeren ter lering ende vermaeck.
Schijt aan originaliteit.