5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
Te lage KV temperatuur
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 28 oktober 2007 02:54 AM
  [ # 61 ]

Overigens, liever dit dan dat de temp steeds gewoon te hoog oploopt. Als je dan toch moet kiezen

Terecht, maar dat gebeurt je maar één keer en dan ben je er hopelijk op tijd bij en er, na maatregelen, vanaf. Constant te koud is ook een sluipmoordenaar schat ik in…...

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 oktober 2007 02:44 AM
  [ # 62 ]
ambijajance schreef:

Toch denk ik dat je je switch onterecht verdenkt.

Die (bruine) switch zit echter wel gemonteerd op het thermostaat huis Confused samen met 2 andere waarvan er iig 1 blauw is.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 28 oktober 2007 03:29 AM
  [ # 63 ]

FF voor de slimmeriken onder ons.
die Termostaat, zit niet voor noppes achter de pomp bij de 2,1 TD.

daarnaast, als de termostaat niet meer goed zn werk doet, dan is lage bedrijfstemp gebruikelijk.

dit is inherrent aan de constructie.

dus niks thermocontact, maar je termostaat is defect, als de bedrijfstemp onder de 80 graden valt..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 31 oktober 2007 11:13 PM
  [ # 64 ]

Zo, vandaag ff een nieuwe thermostaat erin gefietst.

Resultaat: temp blijft nu keurig tussen de 85 en 90 graden en gompy zag dat het goed was Cool

Moet zeggen dat het idd nu ook binnen een stuk heter te stoken is .

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 november 2007 11:53 AM
  [ # 65 ]
kreazyV8wuppo schreef:

FF voor de slimmeriken onder ons.
die Termostaat, zit niet voor noppes achter de pomp bij de 2,1 TD.

daarnaast, als de termostaat niet meer goed zn werk doet, dan is lage bedrijfstemp gebruikelijk.

dit is inherrent aan de constructie.

dus niks thermocontact, maar je termostaat is defect, als de bedrijfstemp onder de 80 graden valt..

mvgr wupke Wink

Wat is de reden dan?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 november 2007 11:53 AM
  [ # 66 ]
gompy58 schreef:

Zo, vandaag ff een nieuwe thermostaat erin gefietst.

Resultaat: temp blijft nu keurig tussen de 85 en 90 graden en gompy zag dat het goed was Cool

Moet zeggen dat het idd nu ook binnen een stuk heter te stoken is .

relaxt! Was het een leuk klusje?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2007 12:08 PM
  [ # 67 ]
malle pietje schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

FF voor de slimmeriken onder ons.
die Termostaat, zit niet voor noppes achter de pomp bij de 2,1 TD.

Wat is de reden dan?

Ze zochten nog een manier om de onderhoudsuren op te krikken?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 november 2007 01:42 PM
  [ # 68 ]

nee ze zochten geen manier om de onderhoudsuren op te schroeven..

valt me tegen van je Marten..zeker daar jij de 2,1 TD zo goed kent zou je dat toch moeten weten.


kijk eens naar de warmte huishouding,, en beredeneer dan eens waar je het beste de termostaat kunt plaatsen…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 november 2007 01:52 PM
  [ # 69 ]
kreazyV8wuppo schreef:

nee ze zochten geen manier om de onderhoudsuren op te schroeven..

valt me tegen van je Marten..zeker daar jij de 2,1 TD zo goed kent zou je dat toch moeten weten.


kijk eens naar de warmte huishouding,, en beredeneer dan eens waar je het beste de termostaat kunt plaatsen…

mvgr wupke Wink

Daar kom ik vandaag niet aan toe, vandaar dat ik hoopte dat je het eenduidig kon uitleggen.

Enfin, alles is weer in orde dus dat is fijn.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2007 01:53 PM
  [ # 70 ]
kreazyV8wuppo schreef:

valt me tegen van je Marten..zeker daar jij de 2,1 TD zo goed kent zou je dat toch moeten weten.


kijk eens naar de warmte huishouding,, en beredeneer dan eens waar je het beste de termostaat kunt plaatsen…

mvgr wupke Wink

Nou, leg maar eens uit wat jij denkt. Dan ben ik benieuwd of ik het daarmee eens ga zijn Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 november 2007 01:59 PM
  [ # 71 ]

instroming koud water op cilinder 1 word zo gecontroleerd, ipv ongecontroleerd, en dus betere warmte verdeling over het hele blok.

dit ivm de zwaardere uitvoering van een diesel, en de combinatie van de turbo.

mvgr wupke:de rest zou je zelf moeten kunnen verzinnen… Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2007 02:10 PM
  [ # 72 ]
kreazyV8wuppo schreef:

instroming koud water op cilinder 1 word zo gecontroleerd, ipv ongecontroleerd, en dus betere warmte verdeling over het hele blok.

dit ivm de zwaardere uitvoering van een diesel, en de combinatie van de turbo.

mvgr wupke:de rest zou je zelf moeten kunnen verzinnen… Wink

Hmm ok: dus omdat de thermostaat wordt afgekoeld door het relatief koele instromende water vanuit de radiateur, zal ie waarschijnlijk op een preciezere wijze de termperatuur van het water dat het blok ingaat kunnen regelen. Ofwel: minder grote schommelingen in de termperatuur als de radiateur flink koel blijft.

Goed: lijk mij idd aannemelijk en plausibel.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 november 2007 02:24 PM
  [ # 73 ]

niet helemaal.

de standaard methode is om het uitgaande water te meten, en daarop de flow af te regelen.
dat betekend dus dat cilinder 1 , enerzijds koud water op zn donder krijgt, terwijl het in de kop ver boven de 100 graden kan gaan..

getuige ook dat de uitlaat klep bij cilinder 1 het hardst zakt.

door de termostaat bij de pomp te plaatsen, is de temperatuur direct gemeten in de motor, en word daardoor het koude water aan de andere kant van de termostaat gecontroleerd door gelaten.

immers de wastermostaat krijgt dan van 2 kanten watertemperatuur,, enerzijds de koude instroom en anderzijds de warmte van de motorzijde.

dus 2 zijdige werking en of 2 voudige verbetering tov de termostaat in de kop.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2007 03:02 PM
  [ # 74 ]

Uiteraard wordt de thermostaat ook opgewarmd door de kringloop van water in het blok. Als ie zuiver en alleen het uit de radiateur uitstromende water zou meten, zou ie nooit open gaan.

Blijft toch nog voor mij de vraag waarom men dat niet belangrijk genoeg vond bij de 18td of 19td motoren. Of men is hard geschrokken van de toch vaak sneuvelende koppen bij de 18td en toen toch maar voor deze oplossing gekozen bij de 21td. Ik moet zetten: die 21td is behoorlijk hufterproof.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 november 2007 03:52 PM
  [ # 75 ]

het gaat me niet om de surioriteit of ik dit weet en jij niet, ,ik had gewoon zoiets van, jij met je 2,1 TD kennis zult dit wel weten.

daarnaast is dit gewoon ff nadenken why zo’n oplossing, want het bemoeilijkt het vervangen van de termostaat.
ook het vreemde van die positie tegenover 95% van alle andere motoren.

dat zette me gewoon aan het denken, ze plaatsen dat ding niet voor niks daar.
dus Why,, ff het koelcircuit volgend, en logisch nadenken over de warmte huishouding, leide me tot het antwoord.

temeer daar je dergelijke dingen ook wel eens ziet in V6 V8 en V12 motoren..
en dan met name de V6 en V8 dwars voorin liggers.

die hebben altijd problemen met de achterste bank.

de V10 en 12 en V16 hebben vaak trubbels met de achterste cilinders.

ook daar zie je dat de positie van de termostaat afwijkt van de normale positie in de kop..

afijn, ik dacht, jij weet dat wel.. ...

mvgr wupke:niks superieur hoor ,het is gewoon technisch zo, en daar kan ik niks aan veranderen. Wink

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook