![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Overigens, liever dit dan dat de temp steeds gewoon te hoog oploopt. Als je dan toch moet kiezen
Terecht, maar dat gebeurt je maar één keer en dan ben je er hopelijk op tijd bij en er, na maatregelen, vanaf. Constant te koud is ook een sluipmoordenaar schat ik in…...
ambijajance schreef:Toch denk ik dat je je switch onterecht verdenkt.
Die (bruine) switch zit echter wel gemonteerd op het thermostaat huis samen met 2 andere waarvan er iig 1 blauw is.
FF voor de slimmeriken onder ons.
die Termostaat, zit niet voor noppes achter de pomp bij de 2,1 TD.
daarnaast, als de termostaat niet meer goed zn werk doet, dan is lage bedrijfstemp gebruikelijk.
dit is inherrent aan de constructie.
dus niks thermocontact, maar je termostaat is defect, als de bedrijfstemp onder de 80 graden valt..
mvgr wupke
Zo, vandaag ff een nieuwe thermostaat erin gefietst.
Resultaat: temp blijft nu keurig tussen de 85 en 90 graden en gompy zag dat het goed was
Moet zeggen dat het idd nu ook binnen een stuk heter te stoken is .
kreazyV8wuppo schreef:FF voor de slimmeriken onder ons.
die Termostaat, zit niet voor noppes achter de pomp bij de 2,1 TD.daarnaast, als de termostaat niet meer goed zn werk doet, dan is lage bedrijfstemp gebruikelijk.
dit is inherrent aan de constructie.
dus niks thermocontact, maar je termostaat is defect, als de bedrijfstemp onder de 80 graden valt..
mvgr wupke
Wat is de reden dan?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
gompy58 schreef:Zo, vandaag ff een nieuwe thermostaat erin gefietst.
Resultaat: temp blijft nu keurig tussen de 85 en 90 graden en gompy zag dat het goed was
![]()
Moet zeggen dat het idd nu ook binnen een stuk heter te stoken is .
relaxt! Was het een leuk klusje?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:kreazyV8wuppo schreef:FF voor de slimmeriken onder ons.
die Termostaat, zit niet voor noppes achter de pomp bij de 2,1 TD.Wat is de reden dan?
Ze zochten nog een manier om de onderhoudsuren op te krikken?
nee ze zochten geen manier om de onderhoudsuren op te schroeven..
valt me tegen van je Marten..zeker daar jij de 2,1 TD zo goed kent zou je dat toch moeten weten.
kijk eens naar de warmte huishouding,, en beredeneer dan eens waar je het beste de termostaat kunt plaatsen…
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:nee ze zochten geen manier om de onderhoudsuren op te schroeven..
valt me tegen van je Marten..zeker daar jij de 2,1 TD zo goed kent zou je dat toch moeten weten.
kijk eens naar de warmte huishouding,, en beredeneer dan eens waar je het beste de termostaat kunt plaatsen…mvgr wupke
Daar kom ik vandaag niet aan toe, vandaar dat ik hoopte dat je het eenduidig kon uitleggen.
Enfin, alles is weer in orde dus dat is fijn.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
kreazyV8wuppo schreef:
valt me tegen van je Marten..zeker daar jij de 2,1 TD zo goed kent zou je dat toch moeten weten.
kijk eens naar de warmte huishouding,, en beredeneer dan eens waar je het beste de termostaat kunt plaatsen…mvgr wupke
Nou, leg maar eens uit wat jij denkt. Dan ben ik benieuwd of ik het daarmee eens ga zijn
instroming koud water op cilinder 1 word zo gecontroleerd, ipv ongecontroleerd, en dus betere warmte verdeling over het hele blok.
dit ivm de zwaardere uitvoering van een diesel, en de combinatie van de turbo.
mvgr wupke:de rest zou je zelf moeten kunnen verzinnen…
kreazyV8wuppo schreef:instroming koud water op cilinder 1 word zo gecontroleerd, ipv ongecontroleerd, en dus betere warmte verdeling over het hele blok.
dit ivm de zwaardere uitvoering van een diesel, en de combinatie van de turbo.
mvgr wupke:de rest zou je zelf moeten kunnen verzinnen…
Hmm ok: dus omdat de thermostaat wordt afgekoeld door het relatief koele instromende water vanuit de radiateur, zal ie waarschijnlijk op een preciezere wijze de termperatuur van het water dat het blok ingaat kunnen regelen. Ofwel: minder grote schommelingen in de termperatuur als de radiateur flink koel blijft.
Goed: lijk mij idd aannemelijk en plausibel.
niet helemaal.
de standaard methode is om het uitgaande water te meten, en daarop de flow af te regelen.
dat betekend dus dat cilinder 1 , enerzijds koud water op zn donder krijgt, terwijl het in de kop ver boven de 100 graden kan gaan..
getuige ook dat de uitlaat klep bij cilinder 1 het hardst zakt.
door de termostaat bij de pomp te plaatsen, is de temperatuur direct gemeten in de motor, en word daardoor het koude water aan de andere kant van de termostaat gecontroleerd door gelaten.
immers de wastermostaat krijgt dan van 2 kanten watertemperatuur,, enerzijds de koude instroom en anderzijds de warmte van de motorzijde.
dus 2 zijdige werking en of 2 voudige verbetering tov de termostaat in de kop.
mvgr wupke
Uiteraard wordt de thermostaat ook opgewarmd door de kringloop van water in het blok. Als ie zuiver en alleen het uit de radiateur uitstromende water zou meten, zou ie nooit open gaan.
Blijft toch nog voor mij de vraag waarom men dat niet belangrijk genoeg vond bij de 18td of 19td motoren. Of men is hard geschrokken van de toch vaak sneuvelende koppen bij de 18td en toen toch maar voor deze oplossing gekozen bij de 21td. Ik moet zetten: die 21td is behoorlijk hufterproof.
het gaat me niet om de surioriteit of ik dit weet en jij niet, ,ik had gewoon zoiets van, jij met je 2,1 TD kennis zult dit wel weten.
daarnaast is dit gewoon ff nadenken why zo’n oplossing, want het bemoeilijkt het vervangen van de termostaat.
ook het vreemde van die positie tegenover 95% van alle andere motoren.
dat zette me gewoon aan het denken, ze plaatsen dat ding niet voor niks daar.
dus Why,, ff het koelcircuit volgend, en logisch nadenken over de warmte huishouding, leide me tot het antwoord.
temeer daar je dergelijke dingen ook wel eens ziet in V6 V8 en V12 motoren..
en dan met name de V6 en V8 dwars voorin liggers.
die hebben altijd problemen met de achterste bank.
de V10 en 12 en V16 hebben vaak trubbels met de achterste cilinders.
ook daar zie je dat de positie van de termostaat afwijkt van de normale positie in de kop..
afijn, ik dacht, jij weet dat wel.. ...
mvgr wupke:niks superieur hoor ,het is gewoon technisch zo, en daar kan ik niks aan veranderen.