4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
D-Riem + Klepseals vervangen 1.9D -> Foto’s Pagina 7
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 november 2007 01:39 PM
  [ # 46 ]

ik heb even navraag gepleegd aangaande het Driemsetje van GATES wat je retour hebt gezonden ,vanwege twijfels aan de kwaliteit.

wat blijkt, de set die de PSA betrekt van GATES, komt uit een ander fabriek, met dezelvde machine’s, en nog lolliger,, daar word IPV verzinken,van de steunen, alleen Gepassifeerd…...

beide producten hebben dezelvde fabrikant, en dus geen kwaliteits verschil, behalve dan dat ik liever verzinkt heb, ipv gepassifeerd..

tja,, ik wilde het weten, dus heb FF de peu Dealer, en de Citro Dealer navraag laten doen..

mvgr wupke: was er niet iemand, die LE van rare eigenwijsheid betichte? Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2007 04:25 PM
  [ # 47 ]

De spanrol is wel degelijk anders, de riem en de looprol zijn hetzelfde.
Het uiteinde van de spanrol (Rechtsonder), zeg maar het gedeelte waar het busje met de veer uit de motorsteun op drukt is hier smaller. Op deze manier kun je het busje indrukken met een staaf en de spanrol op zijn plek duwen. De set van Gates uit de automaterialenzaak heeft een brede lip, zal ook wel passen, ik ga echter voor zekerheid, door te kiezen voor een methode die ik succesvol heb toegepast.

Afgezien daarvan, de rol is ook anders, die uit het setje van Gates is 2 stukken diepgetrokken plaat tegenelkaar, die van de dealer is een massieve rol, lijkt mij een stuk degelijker.

Ik ben positief eigenwijs, dat is wat anders dan stonteigenwijs, ik luister tenminste nog naar het advies van anderen Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2007 04:37 PM
  [ # 48 ]

Heb de rest van de spullen ook gehaald, de O-Ringen was even zoeken, niemand had ze op voorraad. Ik dacht, ik haal ze effe snel bij de Peugeot, die had ze niet, dan maar naar het motorhuis (kom ik liever niet), had ze ook niet. Toch maar naar Waddinxeen naar de Noordegraaf gereden, en ja hoor hij had ze wel, volgens mij hebben ze daar een enorm magazijn Razz

Nu nog even uitvissen hoe de kleppen precies zitten bij dit 98er 1.9D Berlingo blok, schijnt dus niet bij alle XUD9 motoren hetzelfde te zijn. Heb het zitten vergelijken met wat er in de vraagbaak van de 405 staat en de Haynes, en dit is niet hetzelfde. Volgens de Haynes is het in-uit, uit-in in-uit uit-in.

Zou iemand met de Berlingo Haynes of Revue Technique waar dit in staat, dit svp hier kunnen posten, het gaat dus om een XUD9 motor, deze is tot ergens in 99 in de Berlingo geleverd.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2007 05:36 PM
  [ # 49 ]
ZX1.4i schreef:

Heb de rest van de spullen ook gehaald, de O-Ringen was even zoeken, niemand had ze op voorraad. Ik dacht, ik haal ze effe snel bij de Peugeot, die had ze niet, dan maar naar het motorhuis (kom ik liever niet), had ze ook niet. Toch maar naar Waddinxeen naar de Noordegraaf gereden, en ja hoor hij had ze wel, volgens mij hebben ze daar een enorm magazijn Razz

Nu nog even uitvissen hoe de kleppen precies zitten bij dit 98er 1.9D Berlingo blok, schijnt dus niet bij alle XUD9 motoren hetzelfde te zijn. Heb het zitten vergelijken met wat er in de vraagbaak van de 405 staat en de Haynes, en dit is niet hetzelfde. Volgens de Haynes is het in-uit, uit-in in-uit uit-in.

Dat kun je gelijk beredeneren als je de spruitistukzijde ziet. Hier een plaatje van mijn oude XUD7TE. Welliswaar een turbomotor, maar de layout van de kop is precies hetzelfde.

Lekker smerig blok trouwens Wink Maar goed dat die weg is..

I U |  U I |  I U | U I


Wat betreft die spanrollen: het komt me wel bekend voor wat je hierboven aan plaatjes post. De SKF rollen uit de Gates set zien er idd anders uit dan de originele rollen. Toch geloof ik het wel met die dingen. SKF is een gerenommeerd bedrijf dat het zich niet kan permitteren troep te maken.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 november 2007 06:32 PM
  [ # 50 ]

de meeste XU motoren zijn, UIT, IN ,IN,UIT,UIT,IN, IN,UIT.


0,40,/0,20/0,20/0,40/0,40/0,20/0,20/0,40.

kwestie van kijken waar je inlaatpoorten zitten,als je inlaatspruitstuk eraf is.

inlaatpoort zit tegenover de inlaat klep…

zoals marten zegt, en laat zien met die foto.

mvgr wupke Wink

Nb, net als Marten aangaande die rollen, discussie lood om oud ijzer, maar als jij je er beter bij voeld,so be it.. Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2007 06:42 PM
  [ # 51 ]
kreazyV8wuppo schreef:

de meeste XU motoren zijn, UIT, IN ,IN,UIT,UIT,IN, IN,UIT.

Voor de duidelijkheid: niet XUD dus.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 november 2007 06:57 PM
  [ # 52 ]

tja, de diesel is weer afwijking, haha het zal ook eens wat meer uniform worden zeg Laughing

maar dan nog, wat je al liet zien met de pic, gewoon kijken waar je inlaatspruitstuk op gaat, achter dat gat zit de inlaatklep..daar hoef je geen machine prof voor te zijn..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2007 08:19 PM
  [ # 53 ]

Ok, thanks voor de adviezen, dat word met een spiegeltje even achter het blok kijken.

Nou ik ben er klaar voor, ik kan morgenavond en zaterdag terecht op me werk om te sleutelen Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2007 08:22 PM
  [ # 54 ]
ZX1.4i schreef:

Ok, thanks voor de adviezen, dat word met een spiegeltje even achter het blok kijken.

Nou ik ben er klaar voor, ik kan morgenavond en zaterdag terecht op me werk om te sleutelen Razz

Sohail. je kan het natuurlijk ook gewoon op de foto hierboven bekijken.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 november 2007 08:31 PM
  [ # 55 ]
ZX1.4i schreef:

Ok, thanks voor de adviezen, dat word met een spiegeltje even achter het blok kijken.

Nou ik ben er klaar voor, ik kan morgenavond en zaterdag terecht op me werk om te sleutelen Razz


hahahahaha Laughing  met een spiegel kijken waar welke klep zit..hmm LOL…

wat je doet is,, kijken waar je inlaatgaten zitten nadat je het INLAATspruitstuk weg heb gehaald..

recht tegenover die gaten zit je inlaatklepje…. daar waar een klep zit, en GEEN gat, zit dan natuurlijk je uitlaatklepje..

mvgr wupke>:simpel toch? Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2007 09:12 PM
  [ # 56 ]

Het is me al duidelijk, ik haal overigens het inlaatspruitstuk er niet af, alleen de kunststof inlaat collector.

Ik heb deze foto even opgevist, gemaakt toen ik met de verstuiverwissel bezig was.
Zo te zien is dit dezelfde configuratie als op het plaatje van Marten en wat er in de Haynes staat.
Dus: IN-UIT ; UIT-IN ; IN-UIT ; UIT-IN

Thanx voor het meedenken Razz

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 november 2007 01:31 AM
  [ # 57 ]

Volgens de Haynes voor de Xsara is het bij de DW8 andersom.
De vraagbaak van de 405 (t/m 1992) vermeld voor de XUD9 ook andersom.
Nogmaals dit staat dus in de boeken, vandaar mijn twijvels om het even hier tegen het licht te houden.

Ik kijk zojuist nog even in de Revue Technique van de Xantia en zie dat het ook IN-UIT ; UIT-IN ; IN-UIT ; UIT-IN is.
Denk dat het fout staat in de vraagbaak van de 405 en van de DW8 zou ik het niet weten, dat ga ik uitzoeken als dit achter de rug is.

@Henny, zo te horen ben je er helemaal klaar voor deze technische uitdaging Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 november 2007 01:52 AM
  [ # 58 ]

Ik heb nog eens opgezocht in de documentatie die ik heb. De diesel (BX - Visa - C15) Haynes EN de BX vraagbaak zeggen allebei wat we al weten.

IN UIT UIT IN IN UIT UIT IN.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 november 2007 03:51 AM
  [ # 59 ]

Ik kijk nog eens goed in de vraagbaak van de 405 en zie op het onderste plaatje aan de hand van het inlaatspruitstuk dat het inderdaad
IN UIT UIT IN IN UIT UIT IN is.

Het bovenstaande schema klopt dan gewoon niet, de U en de I zijn verwisseld, het kruisje had de inlaat moeten zijn en het zwarte cirkeltje de uitlaat. Ach een klein foutje, verder is dit boek zeer waardevol er staat veel meer in dan in de nieuwe vraagbaken, die zijn behoorlijk afgeslankt.

Dit boek heb ik van een collega gehad, de afspraak is dat iedere keer dat ik er wat aan heb, dat ik een zak gevulde koeken meeneem. Van de 2 zakken die hij nu tegoed heeft, trek ik er eentje af voor dit missertje Laughing

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 november 2007 05:20 PM
  [ # 60 ]

Ik heb nog even in de Revue Technique van de 405 zitten bladeren en jawel ook daar is het: IN UIT UIT IN IN UIT UIT IN
Het staat dus duidelijk fout in de vraagbaak, ik moet er niet aan denken dat je als beginnende amateur monteur alleen de vraagbaak heb en alle inlaatkleppen op 0,35 zet en de uitlaat op 0,15 Confused

Vandaar dat ik altijd meerdere handboeken napluis, al is het enkel voor de tips die per boek kunnen verschillen.

Nou, ik ben er klaar voor, alles is ingeladen, over 4,5uur gaat het licht voor de Xantia tijdelijk uit Razz

Profiel  
 
 
4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook