karel schreef:Lelijke Eend schreef:Dan merk je het toch wel omdat je motor zo langzamerhand steeds vreemder begint te lopen ?
Dat hoop je dan maar. Een “pissertje” is echt serieus geen grapje.
De koppakking kan er bijv. door beschadigd worden. Het risico dat een cylinder vol met brandstof komt te staan is ook aanwezig. Daar merk je niets aan, omdat de motor het gewoon niet - en nooit - meer doet.
Voordat het zover is hoor je duidelijk dat de motor niet goed loopt, dan is een bezoek aan de dieselspecialist wel nodig.
Ik denk niet dat een pisser bij een “normale” diesel de cylinder snel vol kan laten lopen omdat de brandstof met pulsen word ingespoten, bij een Commonrail zoals de HDI is dit gevaar wel aanwezig omdat de verstuiver constant onder druk staat. Een pisser kan ook bij een nieuwe verstuiver optreden, doordat de naald opeens vastloopt, dat risico is de eerste 5000km het grootst.
Het gevaar van een pisser bij een normale diesel is inbranden en op den duur doorbranden van de zuigers. Als ze op de cylinderwand pissen dan word de olie-film afgebroken, wat tot slijtage van de cylinders/zuigerveren leid.
PS: Als je het niet eens ben met een bepaalde gedachte, dan kun je dit ook op een nette manier zeggen, ik reageer toch ook op een nette toon, ipv iets onzin te noemen. Laten we op een nette manier proberen deze interessante discussie op gang te houden
ZX1.4i schreef:Als je het niet eens ben met een bepaalde gedachte, dan kun je dit ook op een nette manier zeggen, ik reageer toch ook op een nette toon, ipv iets onzin te noemen. Laten we op een nette manier proberen deze interessante discussie op gang te houden
Vandaar dat ik er naar neig en het niet hardop doe
Ich bin ein Breaker
Pissen bij een 19d etc. is vooral vervelend voor de wervelkamer. Die wordt thermisch zwaar belast. Ook de gloeispiralen kunnen hierdoor flink aangetast worden.
Dat de zuiger wordt aangetast lijkt me heel wat minder aannemelijk. De pissende straal wordt sowieso al “gebroken” door de wervelkamer. Gevolg is wel dat de wervelkamer door hevige thermische belasting kan gaan scheuren/afbrokkelen. De gevolgen daarvan hebben we al meerdere malen voorbij zien komen op het forum. Op een gegeven moment valt de wervelkamer in stukken naar beneden en dat betekent over het algemeen het einde van het drijfwerk.
Bij een direct ingespoten diesel zal een pissende verstuiver wel direct op de zuiger spuiten. Gevallen van gescheurde zuigers zijn ook al eens voorbij gekomen.
Toch is het verraderlijk. Een diesel gaat maar door, ook op slechte verstuivers. Dit maakt dat men heel snel geneigd is om te zeggen: wat zou ik mij druk maken om die dingen, die motor doet het toch prima”?? Tot een keer een voorkamer eruit valt OF de motor koud bijna niet meer aan is te krijgen… maar dan is het toch al echt te laat.
De verschijnselen die hierboven worden verschijnselen waarbij de diesel direct onverbrand tegen de wervelkamer aan spuit of waarbij de oliefilm van de cilinderwand wordt gespoeld zie je ook wel. Onverbrande diesel ruikt heel sterk en walmt als vette grijs/blauwe rook. Verstuivers die met warme motor ook flink pissen en dan niet goed ontbranden geven behoorlijk veel roet en kloppen hevig. Dat uit zich in zwarte roetwalmen, ook als je nog niet eens veel gas geeft.
Nadruppelende verstuivers geven ook een onregelmatige verbranding. De diesel die al in de verbrandingskamer druppelt tijdens de inlaat en compressieslag zullen bij of na de compressiie ook spontaan gaan ontbranden, maar dat gaat niet geleidelijk. Je voelt dit als rauw/trillerig lopen.
Het mooist is als bij de compressie de lucht in de verbrandingskamer zo heet is, dat de diesel die in een zeer fijne nevel wordt ingespoten gelijk begint te ontbranden, zodra deze de verstuivermond verlaat en als een egaal front opbrandt tot het eind van de verbranding. Als het langer duurt, bijv. omdat de temperatuur nog niet hoog geneog is of de diesel niet fijn genoeg verneveld, dan duurt het langer voor de diesel ontbrandt en dan gaat het ook niet meer geleidelijk (bij het begin van inspuiten is nog maar een deel vna de brandstof aanwezig) maar bruut en op meerdere (onvoorspelbare) plekken in de verbrandingsruimte en dan komt de verbranding heel ruig en bruut op gang (vergelijk met detoneren).
mpostma schreef:Dat de zuiger wordt aangetast lijkt me heel wat minder aannemelijk. De pissende straal wordt sowieso al “gebroken” door de wervelkamer.
Ach ja, dit is geen directe inspuiting ops:
Ik zat te denken aan zuigers op me werk die ik een keer gezien had, daar zaten flinke kraters in door pissende verstuivers. Als de zuigerkroon doorslaat kun je een carter-explosie krijgen, niet fijn om dan in de buurt van de motor te zijn
Als je het ongeluk hebt net voor de ontploffende carterdeur te staan dan is de kans dat je het overleeft zelfs vrij nihil. Mjah die diesels zijn dan ook ietsje groter dan een 19d.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Moraal van het verhaal: ook al loopt het nog, wees er maar voorzichtig mee. En het feit dat het nog loopt is geen argument om onderhoud of controle uit te stellen.
Ich bin ein Breaker
Snel doen dus Had het er vanavond ook over met mijn buurman. Zijn mening: als het nog werkt moet je er niet aan komen. Dat advies negeer ik.
Ohja, zegt ORGA nummer 5105 jullie iets ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Lelijke Eend schreef:Snel doen dus Had het er vanavond ook over met mijn buurman. Zijn mening: als het nog werkt moet je er niet aan komen. Dat advies negeer ik.
Ohja, zegt ORGA nummer 5105 jullie iets ?
woensdag 31 oktober 1990
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl
Criezel is dus afgelopen woensdag 17 geworden. Goede reden voor wat remklauwenspul + verse verstuivers Kedootje.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:Snel doen dus ....Zijn mening: als het nog werkt moet je er niet aan komen….
Hij doet zelf niet aan onderhoud?
Ik denk wel dat hij olie ververst enzo. Hij heeft er wel wat verstand van (Volvo P1800 gerestaureerd) + hij rijdt vrij veel. En volgens mij besteedt hij dat onderhoud uit. Maarja, ik luister toch niet naar iedereen, dus als hij het onzin vindt, vind ik dat niet bijzonder interessant
Schijt aan originaliteit.
Ohja, het lijkt er zeer sterk op dat aankomende week de verstuivers gereviseerd gaan worden (is via Roel, hij laat z’n verstuivers ook reviseren). Vervangend vervoer heb ik al geregeld.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wordt tijd voor deel 3
Mag hij nog even open blijven misschien ? Als hij naar pagina 41 gaat, open ik een nieuwe (als ik dan offline ben, mag jij of iemand anders het doen).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik denk wel dat hij olie ververst enzo. Hij heeft er wel wat verstand van (Volvo P1800 gerestaureerd) + hij rijdt vrij veel. En volgens mij besteedt hij dat onderhoud uit. Maarja, ik luister toch niet naar iedereen, dus als hij het onzin vindt, vind ik dat niet bijzonder interessant
Ik ben ook een grote voorstander van dit soort benaderingen in zijn algemeenheid. Maar je moet het niet doen als een kip zonder kop.
Verstuivers zijn net als distributieriemen en remblokken te beschouwen als slijtage-onderdelen waar je actief een oogje op moet houden.
Ik heb bij 2 van mijn diesels de verstuivers vervangen. Allebei rond de 250.000 km.
Bij de ene was al 1 verstuiver kapot (ging niet meer goed open - achteraf dus nog mazzel), bij de andere was er vnl veel rook en was de bodem v/d verstuiverhouder behoorlijk ernstig weggefikt en staken de naaldjes ook niet meer echt lekker door de bodem heen. Allebei geen km te vroeg dus.
Bij de 19TGD die getracteerd werd is het setje verstuivers ook het enige wat het ding in 5 jaar aan onderhoud ontvangen heeft anders dan d-riem/sapjes/remmen/banden. Oja, en één keer een kapotte gloeier - ik had nog een oude liggen….
Dat houdt een auto wel zo betrouwbaar. Eindeloos vervangen wat niet echt stuk is heeft inderdaad geen zin; voor je het weet sta je langs de kant vanwege een onbedoeld bij-effect.
Ich bin ein Breaker