Vandaag omdat ik toch in het Hilversumse was, naar de dealer geweest waar de Xm uit vandaan is gekomen.
Ome Cor kende het kenteken en idd het was een monteur met een hele hoop grijs haar
Wat een andere dealer niet lukte had hij zo voor elkaar, de xm uitlezen.
Slechts één (fout)melding; de pingelsensor stond vermeld.
Die heeft ome cor gewist en volgende week moet ik terug komen om te kijken of de melding er weer is. We weten immers niet hoelang die melding er al in staat.
Mocht het ding kapot zijn.. sensor kost 55 euries maar ... zit geplaatst onder het inlaat spruitstuk. ALs hetlukt dat ding te vervangen zonder demontage van dat spruitstuk dan is het mazzel.. ander is het balen…
Wat dat ding extact doet weet ik niet meer. Maar mijn klacht zo er misschien mee te maken kunnen hebben. Bij het doortrekken in de versnellingen merk je op 1 punt in de versnelling dat er een hele kleine hik is. Ergens tussen de 3500 en 4800 rpm.
In eerste instantie ga ik ff de bobine plaat wisselen om te kijken of dat van invloed is. Ook ff controleren welke en of het de goede bougies zijn die er nu in zitten. Ik weet niet hoe gevoelig een 2.0 16v op zijn bougies is maar toch…
oh ja, van ome cor kreeg ik ook een keurg nieuws brief uit 1995 van citroen nederland ivm de code problemen. Hij rade het me enorm af om die code weer te activeren. Indien ik de boel inschakel en de code is niet gereset zodat ik niet van code 1111 gebruik kan maken ben ik de sjaak… Dan moet ik een nnagel nieuwe comp kopen met een bijbehorende code.
Dat laatste doet me een beetje van twijfel achter de oren krabben, maar goed. Soms het advies van grijze haren opvolgen kan geen kwaad
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Nou Gompy,
De pingelsensor signaleert wanneer de motor gaat pingelen. Dit heet ook wel detonatie. Wat er dan gebeurt is dat het brandstofmengsel niet allen aan de zijde van de bougie ontstoken wordt maar ook aan de andere kant van de cylinder. Het gevolg is dat er twee schokgolven naar elkaar toebewegen binnen de cylinder. Als die elkaar tegenkomen kun je dat horen. Het geeft een geluid alsof er theelepeltjes in je motorblok liggen te rinkelen. Vandaar pingelen.
Het heeft te maken met het octaangetal van de brandstof die je gebruikt, de klopvastheid zo te zeggen.
Wet is overigens schadelijk voor de motor. Omdat de schokgolven doorgaans op dezelfde plaats bij elkaar komen zul je na enige tijd cavitatie op de zuiger zien. Het begin van een gat. Te lang doorrijden met een pingelende motor geeft geheid hoge kosten.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
ik draai wisselend op 95 en 98 octaan. In duitsland heb ik de 100 octaan maar laten hangen en gewoon 98 genomen.
Ik heb het “eufel” pas gemerkt sinds afgelopen woensdag en sinds dat moment draai ik op 98. Dan kan er toch niets gaan pingelen?
Wat moet ik me bij dat geluid voorstellen? Hoor je echt “gerinkel” in het vooronder?
Hoe kom je erachter of de boel aan het pingelen is???? Die melding van die sensor zou toch kunnen zijn dat de sensor dood is ? Gaat de motor dan opeens pingelen ???
Net nog eens via google op andere fora zitten zoeken. Voornamelijk tuning sites.
van wat ik daar lees hoeft de melding van pingelsensor in de xm comp niet te beteken dat de sensor kapot is, zoals men vanmiddag bij de dealer sugereerde.
Iemand beschreef wat er gebeurde toen hij een pingelmelding kreeg. De sensor registreerd pingelen en schroeft het vermogen wat terug. Daardoor lijkt het of je de handrem heel zachtjes aantrekt.
Dat is redelijk van wat ik merkte Het lijkt me niet geheel onmogelijk dat er dus bougies inzitten met een te hoge warmte graad… morgen maar ff controleren.
Zit er logica in mijn conclussie?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Yep,
Maar jou wagen is geschikt voor 95 Ron, of niet soms?
Pingelen klinkt echt als rinkelen. Als je dat niet hebt gehoord betekent het waarschijnlijk dat het nog kan meevallen. Beter maar geen risico nemen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Indien de pingelsensor defect is heeft het weinig zin om een brandstof met hoger octaan gehalte te tanken. De motormanagement ECU krijgt niet langer de juiste input om het ontstekingstijdstip te regelen. Snel die sensor vervangen want voorontsteking/detonatie heeft desastreuze gevolgen voor de motor.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
problem solved. Vanavond ff in Nijkerk bij de garage langs gereden. Altijd fijn om de boel in onderhoud te hebben bij een garage die pas om 12 uur begint en tot een uur of 9 nog open is
Het was ff pielen maar de sensor is eruit gepullekt en vervangen. Problem solved.
Tijdens de pittige testrit op het verlaten industrie terrein trok de xm weer als de spreekwoordelijke lier.
Het was overigens geen pingelen wat de motor deed. het schijnt dat d eboel door die kapotte sensor in een soort noodloop was geschoten en dus het vermogen flink had terug geschroefd.
Overigens, voor mij geen 95 meer…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Gefeliciteerd
Gelukkig maar dat er niks anders aan de hand was.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Overigens, voor mij geen 95 meer…
Waarom niet?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1257.jpg)
Totaal aantal Berichten: 6501
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Moet er in een XM nou ook al 98…?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mulder schreef:Moet er in een XM nou ook al 98…?
In de V6 wel - zegt Citroen
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2253.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Oh ik tief er gewoon iets in. Ene keer 95 andere keer 98
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_470.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Jan-hendrik schreef:Mulder schreef:Moet er in een XM nou ook al 98…?
In de V6 wel - zegt Citroen
In mijn V6 12 klepper zegt zowel mijn handboekje als de binnenkant van mijn benzinedop RON95.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
98??? Okee dan, dat moet ik even nalezen. Er zit nu 95 in.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2579.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
98 wordt in het instructieboekje aanbevolen voor ‘hoger rijcomfort’ maar er mag absoluut ook 95 getankt worden.
Alleen de vierentwintigkleps PRV V6 en de HPi moeten 98 hebben.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:98 wordt in het instructieboekje aanbevolen voor ‘hoger rijcomfort’ maar er mag absoluut ook 95 getankt worden.
Alleen de vierentwintigkleps PRV V6 en de HPi moeten 98 hebben.
Hmm. Hoger rijcomfort. Heel erg begrijpelijk. En over welk model hebben we het hier dan?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569