1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
diesel turbo caravan?
cheese
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-02-2005

Gepost: 09 februari 2005 01:11 AM

ik ben op zoek naar een 2e hands picasso hdi 2.0 en rij momenteel nog in xantia 1.8i (benzine), maar deze is de 320.000 genaderd sinds 1995,dus ik rij een gemiddelde van 30.000 per jaar (dus diesel moet economisch kunnen)
heeft iemand ervaring met de picasso hdi2.0 met een caravan (bijv. buerstner 4.2m of gelijkwaardig)?

ik hoor verhalen dat diesels juist goed zouden trekken en juist ook het tegenovergestelde, dat je minstens een turbo zou moeten hebben, maar die zou weer niet zuinig rijden,
is de 2.0hdi een turbo?
is 1: 16 haalbaar? (zonder caravan)

naast de picasso bekijk ik ook de renault scenic 1.9DTI,
deze lijken mij wat goedkoper dan de picasso te zijn…

groeten Kees

Profiel  
 
Auzz
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 09 februari 2005 10:20 AM
  [ # 1 ]

Diesels trekken “beter” dan hun vergelijkbare benzine broeders doordat ze meer koppel hebben bij minder toeren.  Koppel = trekkracht.

De HDI is een een moderne diesel Niet alleen heeft deze een turbo, ook is deze voorzien van een common rail techniek (inspuiting onder zeer hoge druk)

Voordelen van de HDI loopt zeer mooi voor een diesel en behoorlijk stil tov de TDI van VW.
Nadeel een HDI is niet de meest zuinige diesel. Afhankelijk van je rijstijl hou rekening met 1 op 15 tot 1 op 19.

Profiel  
 
Auzz
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 09 februari 2005 10:41 AM
  [ # 2 ]

Wat betreft de Scénic.

Na 3 Scénics kan ik het volgende zeggen.

1: Mocht je in het zeer onwaarschijnlijke geval toch voor een Renault gaan Wink, probeer een exemplaar na 2000 en in het bijzonder een Scenic phase II te krijgen. Onze ervaring met Renaults na 2000 is dat ze een stuk betrouwbaarder zijn. Phase II is op een aantal punten behoorlijk verbeterd

2: De DTI is een diesel van een wat oudere generatie dan de HDI. Als je de HDI wil vergelijken kun je beter Renault zijn DCI ernaast leggen. Zelf een keer een Scenic met DCI mee gehad naar Duitsland en mijn indruk was dat het een prima combinatie was.

Profiel  
 
XsaraVTR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 25-03-2004

Gepost: 09 februari 2005 11:31 AM
  [ # 3 ]

Ik Weet dat de hdi een sterkere krachtbron is als de diezels van vw,renault. Hdi heeft veel meer trekkracht onderin en ze zijn ook relatief zuinig. Voor een normale caravan kun je met de picasso prima vooruit, maar word het beestje een beetje groot zou ik het afraden het is geen sleur beul wat de xantia hdi 2.2 en c5 2.2 of in ieder geval de 110 pk wel zijn maarja daar helpt de vering ook om hem lekkerder op de weg te houden GreetzZz Lodie

Citroën verzamelaar Wink Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018

Profiel  
 
Auzz
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 09 februari 2005 11:49 AM
  [ # 4 ]

Ik Weet dat de hdi een sterkere krachtbron is als de diezels van vw,renault. Hdi heeft veel meer trekkracht onderin en ze zijn ook relatief zuinig

Ik kan het hier niet mee eens zijn. De VW (PD) diesels staan juist bekend om hun kracht en zuinigheid. Maar daar lever je tov de HDI wel in qua loopcultuur en stilte. 

Zelf ben ik meer dan tevreden over de HDI, maar het is zeker niet de zuinigste en krachtigste diesel op de markt.

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 februari 2005 12:23 PM
  [ # 5 ]

hoe jong/oud mag de picasso zijn? anders zou ik zeggen een picasso 16hdi (die is zuinig en vlot) kan je gemakkelijk 1 : 18 meerijden en de 110pk is wel een vooruitgang tov de 20hdi 90pk. De 16hdi is een stuk soepeler en vlotter. Maarja die is pas sinds maart/april 2004 op de markt gekomen.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 09 februari 2005 12:35 PM
  [ # 6 ]

Ik kan je alvast 1 tip geven over die Scenic 1.9 DTI. NOOOOOOOOOIT doen. Niet in combinatie met een caravan. Het ding heeft maar 80 PK, klein turbootje. Voordat ik mijn C5 kreeg had ik ook zo’n ding, niet vooruit te branden, loopt 1 op 15 ongeveer. We zijn een keer met zijn drieen naar Zwitserland gegaan zonder caravan maar allemaal een koffer en dan moet je dus gewoon in zijn 4 de berg op in Duitsland om een beetje snelheid te houden. Dat wil je helemaal niet met een caravan erachter doen. Een Dci kan ik je inderdaad wel aanraden, die rijd mijn vader met een caravan erachter en die trekt prima door.

Minimale eisen, toch 90 PK op zijn minst en liefst meer. Reken namelijk ook op het feit dat je op vakantie de airco aan hebt en wat zwaarder beladen bent en dan kom je ook met 90 PK toch al snel aan de max te zitten….

Maar in ieder geval succes, ik ga waarschijnlijk deze zomer met 110 PK en caravan weg, eens zien of dat een succes wordt.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 februari 2005 12:55 PM
  [ # 7 ]

de 20hdi heeft 205NM en mag geremd 1300KG trekken. De auto heeft dus meer trekkracht dan de 1.8i 16V die perfect een caravan kan trekken.

En gemiddeld moet je er goed 1 : 16 mee kunnen rijden althans dat zie ik altijd op de boardcomputer bij klanten die met zo’n diesel rijden.

Profiel  
 
XsaraVTR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 25-03-2004

Gepost: 09 februari 2005 03:09 PM
  [ # 8 ]

Ik ging uit van de normale vw diesel motoren de 90 en de 110 pk die zijn minder krachtig dan de citroen 90 en 110 pk en dat zijn de citroen diezel motoren waar het in dit topic over gaat Wink  GreetzZz

Citroën verzamelaar Wink Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018

Profiel  
 
activa
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 09 februari 2005 03:54 PM
  [ # 9 ]

als je de keuze zou hebben tussen de 2.0 HDi en 1.6 Hdi, altijd de 1.6 kiezen, zuiniger, krachtiger en een klap sneller

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 februari 2005 07:20 PM
  [ # 10 ]

Re: diesel turbo caravan?

cheese schreef:

ik ben op zoek naar een 2e hands picasso hdi 2.0 en rij momenteel nog in xantia 1.8i (benzine), maar deze is de 320.000 genaderd sinds 1995,dus ik rij een gemiddelde van 30.000 per jaar (dus diesel moet economisch kunnen)

30.000 km per jaar

ik zou toch ook even voor de lol G3 vergelijken
G3 is goedkoper in wegenbelasting en goedkoper per liter
verbruik in liters is wel wat meer per km maar nog steeds goedkoper dan diesel
verbruik van G3 zou gelijk moeten zijn aan bezine

ik denk dat het onderhoud misschien ongeveer gelijk komt aangezien diesels toch ook vaak stuk duurder in onderhoud zijn dan bezine motoren

toch misschien even de moeite waard om het uit te rekenen voor jezelf

 

hier kan je de wegenbelasting voor je auto vinden

Profiel  
 
XsaraVTR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 25-03-2004

Gepost: 09 februari 2005 09:26 PM
  [ # 11 ]

Re: diesel turbo caravan?

arjan_verkade schreef:
cheese schreef:

ik ben op zoek naar een 2e hands picasso hdi 2.0 en rij momenteel nog in xantia 1.8i (benzine), maar deze is de 320.000 genaderd sinds 1995,dus ik rij een gemiddelde van 30.000 per jaar (dus diesel moet economisch kunnen)

30.000 km per jaar

ik zou toch ook even voor de lol G3 vergelijken
G3 is goedkoper in wegenbelasting en goedkoper per liter
verbruik in liters is wel wat meer per km maar nog steeds goedkoper dan diesel
verbruik van G3 zou gelijk moeten zijn aan bezine

ik denk dat het onderhoud misschien ongeveer gelijk komt aangezien diesels toch ook vaak stuk duurder in onderhoud zijn dan bezine motoren

toch misschien even de moeite waard om het uit te rekenen voor jezelf

 

hier kan je de wegenbelasting voor je auto vinden

weet het niet zeker maar volgensmij gaat de trekkracht van een auto achteruit als hij op gas loopt en daarbij gas hoort in de keuken niet in een auto greetzZz

Citroën verzamelaar Wink Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018

Profiel  
 
citrocitrus
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 09-02-2005

Gepost: 09 februari 2005 09:30 PM
  [ # 12 ]
activa schreef:

als je de keuze zou hebben tussen de 2.0 HDi en 1.6 Hdi, altijd de 1.6 kiezen, zuiniger, krachtiger en een klap sneller

 


Helemaal mee eens!!  Very Happy
Ligt er ook aan hoevaak je die caravan moet trekken.

How to Raise your I.Q. by Eating Gifted Children…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 februari 2005 09:37 PM
  [ # 13 ]

Re: diesel turbo caravan?

XsaraVTR schreef:

weet het niet zeker maar volgensmij gaat de trekkracht van een auto achteruit als hij op gas loopt en daarbij gas hoort in de keuken niet in een auto greetzZz

trekkracht zou ik idd niet precies weten.

maar lijkt mij als je een 2 liter heb dat je wel een sleurhutje erachter kan hebben Smile

Profiel  
 
citrocitrus
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 09-02-2005

Gepost: 09 februari 2005 09:43 PM
  [ # 14 ]

2 liter trekkracht is perfect, echter moet je dan nog wel een keus maken.
Maar waar ga je dan voor?
Zelf zou ik af gaan wegen hoevaak ik met zo’n sleurhut zou gaan sleuren. Niet dat je een 2 liter neemt om een caravan te trekken, terwijl je net zo goed een 1.6 kunt nemen, omdat de caravan 50 weken per jaar niet wordt gebruikt… ?
Tegenwoordig kun je zelfs trekken met een Pluriel.

How to Raise your I.Q. by Eating Gifted Children…

Profiel  
 
cheese
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-02-2005

Gepost: 09 februari 2005 09:55 PM
  [ # 15 ]

mensen hartelijk dank voor deze informatie, as zaterdag gaan we bij 3 dealers langs voor een tweedehands versie picasso in de prijsklasse 8900 euro - en de technische staat , kilometers (max 180000), garantie, APK en de teruggaaf voor de xantia zullen dan mede bepalen welke het gaat worden, naast natuurlijk kleur en accessoires zoals trekhaak etc.
alle aanbod is HDI 2.0 dus 1.6 komt dan (helaas) niet in aanmerking,

overigens begrijp ik nog niet helemaal dat een 1.6, dus met minder inhoud dan toch meer pk’s kan hebben als een 2.0

ik heb ook begrepen dat het belangrijk is om naar de distributieriem vervanging te vragen? is dat een dure ingreep?

hoe staat het verder met regeringsplannen en katalysators op diesels?

groet’n Cheese

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook