De XTR heeft vandaag de eerste APK meegemaakt, in combinatie met de TOP / 60.000 km beurt.
nieuwe olie, filters, bougies, interieurluchtfilter, ruitewisserbladen, remvloeistof… enz.
geen bijzonderheden, een jonge C3 leenauto mee, en een voorjaarsplantje mee voor in de tuin bij het ophalen van de auto !
tip-top service weer van de dealer in Almelo !
ps. ik ben toch maar weer verwend met de 1.6i-16V senso en 16” lichtmetaal, bevalt me toch weer beter dan een 1.4 zonder flippers en op 14” rubber; zo leer je je eigen auto weer waarderen
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
inmiddels heeft m’n X-TR na 3,5 jaar zo’n 66.000km’s afgelegd, met vallen en opstaan
de bladeren gaan weer vallen, om 16.00u wordt tegenwoordig de lichtsensor wakker en de winterbanden staan te trappelen om uit de schuur gerold te worden
en dan vanmiddag
bij het starten valt me op dat er een ijskristalletje staat te knipperen in het display; op hetzelfde ritme doet AUTO mee…
toch maar weggereden, terwijl ik weet dat het de winterstand van de sensodrive is die actief is geworden; bij 8 graden boven nul.
terwijl ik over het parkeerterrein manouvreer, valt me op dat de versnellingen lang zijn geworden, en hoger dan 2 komt-ie-niet….
ik sta voor een dilemma :
1200 meter van m’n werkgever zit een Citroen dealer, zal ik er naar toe gaan, of 30 kilometer doorrijden naar huis…
ik besluit toch maar voor de zekerheid naar die dealer te gaan, maar kies ervoor om de auto halverwege die afstand (...) even opnieuw te starten
en waar ik al bang voor was gebeurt: geen reactie, zo dood als een pier.
na enige pogingen, met voet op de rem, iets gas bijgeven (help tegenwoordig niet, weet ik), diverse handelingen met de pook, etc
nog niets…
op het display blijft alleen een 1 staan, en in 1 start de auto niet…
ik pak m’n tas, en besluit die 600 meter te voet af te leggen naar de dealer.
maar, omdat de C3 toch wel wat idioot op een doorgaande weg (...) stil staat, besluit ik terug te gaan en het nog 1x te proberen.
en ja hoor, er is iets gebeurd.
in plaats van een 1 staat er nu een vette MIN in het display.
coma, of niet ??
inmiddels heb ik een collega gebeld voor het telefoonnummer van die lokale dealer, maar dat hoeft al niet meer: de zestienhonderdzestienklepper start alsof er niets gebeurd is !!
toch maar even doorgereden naar die dealer, en bij de receptie aangeven dat ik een technische vraag heb.
prompt komt er een kundige specialist uit de werkplaats, vraagt van alles, en rijdt m’n auto de werkplaats in.
binnen een minuut hangt de C3 aan de monitor, en daar blijkt dat alles tip-top in orde is, dat de laatste software-update in de zomer van 2006 is geinstalleerd, en dat er een storing is geweest aan de sensodrive-schakel-sensor-dinges.
ik krijg wel het advies om eens aan een verse accu te denken, dat schijnt bij sommige Sensodrive-klachten na een paar jaar wel te helpen.
met dat advies neem ik afscheid van de kundige monteur van de Citroen garage in het Enschedese, en vertrek.
(geen kosten, netjes !!)
op de terugweg naar huis geen centje pijn, alles loopt weer als een zonnetje.
en toch gaat er iets knagen….
vroeger hadden auto’s geen senseo-drive-schakel-sensor-dinges-storingen…..
groeten van een tevreden C3 X-TR rijder uit Almelo
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Mijn C3 ging bij de eerste vochtige dag geen cruis control meer.
Na ergens een boodschap gedaan te hebben (half uurtje) werkt alles weer perfect (vocht ophoping ergen in een kontakt en door de warmte van de motor opgelost, toch maar weer de remlicht schakelaar laten vervangen werkte vorige keer ook goed.
Pieter
afgelopen zaterdag op uitnodiging van de lokale dealer alhier deelgenomen aan de Citroen Veiligheidsdag, waarbij de auto op 17 punten gecontroleerd wordt. (verlichting, remmen, etc)
alles ok, met uitzondering van de accu, die <DEFECT> bleek te zijn volgens het uitleesapparaat…
na 3,5 jaar heeft de X-TR daarom maar uit voorzorg een nieuw exemplaar gekregen, dat scheelt dan weer een verrassings-uitval
lekker druk bij de dealer trouwens, meer dan 80 deelnemers !!
ps. de koffie & krentewegge smaakte weer voortreffelijk, de C-Crosser zat fantastisch, (wel wat duur ) , al zou ik ‘m nooit met zulke lichte bekleding bestellen…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)