benvanherwaarde schreef:vraag
ik, Ben, heb een vraag ik rij sids kort een bx 1.9 tzd automaat. nu roept iedere autoonderdelenleverancier o dat is een turbo dus moet u sprciaale bv gloeispiralen hebben en moet u speciale enz alles schijnt speciaal te zijn aan deze auto?
goed het is een luxe auto met electrische schuif/kanteldak, met cv en electrische ramen enz maar turbo??? ik heb hem nog niet gevonden of gevoeld
wie o wie heeft een foto van een turbo blok waar zou mijn turbo dan moeten zitten wie kan mij aan deze info helpen?
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Een BX Turbo D is nooit af fabriek met automaat geleverd. Je hebt dus geen turbo. Het turboblok in de BX is herkenbaar aan de tussenkoeler die op het blok is geschroefd. Geef gewoon aan dat het een diesel + automaat is, dat zal hopelijk voldoende zijn om de juiste onderdelen te bemachtigen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hahaha ... dat soort misverstanden treden vaker op bij BX-en. Sommigen denken bijvoorbeeld dat een BX TD een turbodiesel is, terwijl het een gewone diesel is met de op een na eenvoudigste uitrusting. En inderdaad, als je de motorkap open doet kun je de intercooler boven het blok zien liggen, als een soort van liggende radiator. De gewone diesel heeft dit niet.
Overigens staat het op het kentekenbewijs alleen achter “type” vermeld, verder kan ik er op mijn eigen kentekenbewijs niets van terugvinden. Zelfs niet de cilinderinhoud (terwijl ik toch altijd dacht dat dat er op stond.. Categorie staat er wel op maar is niet ingevuld. : )
Bassman schreef:Braaaaaam!
Een BX turbodiesel is volgens mij alleen een turbo als er “turbo” op staat. Dus type-aanduiding “TZD Turbo”. De 1e “T” staat dus per definitie niet voor “turbo”. Moet dit zelfs niet op het kentekenbewijs staan?
Zelf moet je dit kunnen vinden Ben, en dus niet klakkeloos af gaan op de materialenhandelaren die de type-aanduidingen niet voldoende kennen.
Daar ben ik al (hijg hijg)... ....had niet gezien dat er weer in dit draadje is gepost. ops:
Inderdaad…..een TZD (automaat of niet) is een gewone 1.9 D (1905 cc) met 70 pk….en anders moet er op de achterklep Bx TZD turbo staan….de turbodiesel heeft 90 PK.
Je kunt dat simpel zelf bekijken door je motorkap open te doen en kijken of er een intercooler inzit, een soort *radiateur* zeg maar die boven het kleppendeksel zit.
Je hebt dus voor de motor echt gewoon onderdelen nodig voor een *gewone* diesel.
De TZD heeft overigens wel vrijwel alle optie’s die de turbodiesel ook heeft…..4 electrische ramen, CV met AB, kaartleeslampje, toerenteller….enz.
Een 19 TZD Automaat heeft geen toerenteller. Voor de rest is de uitrusting cf. de handgeschakelde 19 TZD.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Geen toerenteller? Da’s maf. Een GTI automaat heeft dat wel. Da’s discriminatie!! :cheer2
Verschil moet er zijn
Niet dat je echt een teorenteller nodig hebvt in een automaat
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
rb schreef:Een 19 TZD Automaat heeft geen toerenteller. Voor de rest is de uitrusting cf. de handgeschakelde 19 TZD.
Ik had het dan ook uiteraard over de hand geschakelde TZD
Heb nooit een BX automaat gehad…mijn laatste Automatique was een Chrijsler-Talbot 2.L ....en dat was zo’n 25 jaar geleden
(had ik van [wijlen] mijn vader overgenomen, die weer graag een Ford V6 wilde hebben.)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:...(had ik van [wijlen] mijn vader overgenomen, die weer graag een Ford V6 wilde hebben.)
Yeah! Een echte borstharenauto! I love it! Je vader had een goede smaak. :headbang
( ops: Ja ja ik weet het… ik hou al op) fftopic
De nummers en specificaties duizelen me.
Is de 1.9D van de BX nu hetzelfde als in de Peugeot 405 1.9D en in de Peugeot J5 1.9D, Citroën C25 1.9D en Fiat ducato 1.9D zit?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Van die andere modellen weet ik het niet, maar de 1.9 D in de Peugeot 405 is inderdaad wel dezelde als die in de BX. Sterker nog, ik geloof dat dat blok ook al in de 305 werd geleverd!
En gezien het grote aantal wat daar nog van rond rijdt in Frankrijk met die motor moet het wel een goede zijn.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Zijn de zelfde motoren maar verschillen zover dat er een nieuwe filterhuis is gemonteerd op de huidige generatie 1.9 d motoren…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
winnetou schreef:Van die andere modellen weet ik het niet, maar de 1.9 D in de Peugeot 405 is inderdaad wel dezelde als die in de BX. Sterker nog, ik geloof dat dat blok ook al in de 305 werd geleverd!
+ Talbot Horizon
FSO schijnt hem zelfs gebruikt te hebben. (of dat een aanbeveling is laat ik in het midden)
De motor die in mijn Xantia komt is uit 1998 (waarschijnlijk uit een Berlingo?) heeft een roetfilter zie ik in de database van autoweek.
De originele motor in de Xantia had geen roetfilter, iemand enig idee of dat roetfilter ergens in de motor zit (uitlaatspruitstuk?) of is het onderdeel van de uitlaat zelf?
ZX1.4i schreef:De motor die in mijn Xantia komt is uit 1998 (waarschijnlijk uit een Berlingo?) heeft een roetfilter zie ik in de database van autoweek.
De originele motor in de Xantia had geen roetfilter, iemand enig idee of dat roetfilter ergens in de motor zit (uitlaatspruitstuk?) of is het onderdeel van de uitlaat zelf?
Ik dacht dat die gelijk achter het spruitstuk zat maar dat weet ik niet zeker
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI