hallo iedereen,
Mijn koudstart injecteur doet het niet. Ik denk niet dat hij stuk is, want de weerstand is ruim 4 ohm. En da’s goed. Ik kan me wel voorstellen dat het naaldje vast zit, ook optisch ziet het er redelijk raar uit. Kun je zoiets reinigen? Of moet ik een ander zien te krijgen en zo ja, heeft iemand er nog een liggen?
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: koudstart injecteur
PBuijsman schreef:hallo iedereen,
Mijn koudstart injecteur doet het niet. Ik denk niet dat hij stuk is, want de weerstand is ruim 4 ohm. En da’s goed. Ik kan me wel voorstellen dat het naaldje vast zit, ook optisch ziet het er redelijk raar uit. Kun je zoiets reinigen? Of moet ik een ander zien te krijgen en zo ja, heeft iemand er nog een liggen?
De koud-start injecteur wordt aangestuurd door een sensor die voor in de cilinderkop zit. Deze heeft een twee tal draden. ( geen multistekker dus..). Deze sensor schakeld de injecteur. Die is dus meestal stuk…
De injecteur gaat eigenlijk nooit stuk. Oplossing: nieuwe sensor halen bij bosch (Gelijk aan die van de DS met I.E. en dus duurrrrrrrr) of een drukknop maken om de injecteur te schakelen!
Controle van de sensor: Neem draad Gr 17 los van de sensor ( de grijze dus) en leg die tegen massa. Neem de koudestartinjecteur los, leg em in een bakkie, en vraag of iemand de motor start. Nu moet de injecteur benzine gaan spuiten zolang de startmotor bediend word. Doet ie dat, dan weet je dat de temperatuursensor stuk is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: koudstart injecteur
waterman771 schreef:
Controle van de sensor: Neem draad Gr 17 los van de sensor ( de grijze dus) en leg die tegen massa. Neem de koudestartinjecteur los, leg em in een bakkie, en vraag of iemand de motor start. Nu moet de injecteur benzine gaan spuiten zolang de startmotor bediend word. Doet ie dat, dan weet je dat de temperatuursensor stuk is!
Okee,dan leg je hem dus direct aan massa. Gedaan.Nu spuit hij nog niet. Toch stuk? Weet jij een bedrijf in A’dam dat ze kan nazien?
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: koudstart injecteur
PBuijsman schreef:waterman771 schreef:
Controle van de sensor: Neem draad Gr 17 los van de sensor ( de grijze dus) en leg die tegen massa. Neem de koudestartinjecteur los, leg em in een bakkie, en vraag of iemand de motor start. Nu moet de injecteur benzine gaan spuiten zolang de startmotor bediend word. Doet ie dat, dan weet je dat de temperatuursensor stuk is!
Okee,dan leg je hem dus direct aan massa. Gedaan.Nu spuit hij nog niet. Toch stuk? Weet jij een bedrijf in A’dam dat ze kan nazien?
Als je de injecteur een plus 12 v geeft, en een massa draadje dan kun je em testen. Dus: + en - aan de injecteur en dan starten om benzinedruk te krijgen. Spuit ie niet, injecteur stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je had gelijk: externe spanning erop en hij spuit als de brandweer. Het probleem is dus dat hij geen spanning krijgt. Morgen verder zoeken. Op deze manier raak je aardig thuis in het boordnet van een SM….
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: koudstart injecteur
waterman771 schreef:PBuijsman schreef:waterman771 schreef:
Controle van de sensor: Neem draad Gr 17 los van de sensor ( de grijze dus) en leg die tegen massa. Neem de koudestartinjecteur los, leg em in een bakkie, en vraag of iemand de motor start. Nu moet de injecteur benzine gaan spuiten zolang de startmotor bediend word. Doet ie dat, dan weet je dat de temperatuursensor stuk is!
Okee,dan leg je hem dus direct aan massa. Gedaan.Nu spuit hij nog niet. Toch stuk? Weet jij een bedrijf in A’dam dat ze kan nazien?
Als je de injecteur een plus 12 v geeft, en een massa draadje dan kun je em testen. Dus: + en - aan de injecteur en dan starten om benzinedruk te krijgen. Spuit ie niet, injecteur stuk.
werken die injectoren niet op iets van een 3 a 4 volt?? een pulsspanning van 12V kan natuurlijk geen kwaad. maar dit mag niet te lang duren.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: koudstart injecteur
Blooper1963 schreef:waterman771 schreef:PBuijsman schreef:waterman771 schreef:
Controle van de sensor: Neem draad Gr 17 los van de sensor ( de grijze dus) en leg die tegen massa. Neem de koudestartinjecteur los, leg em in een bakkie, en vraag of iemand de motor start. Nu moet de injecteur benzine gaan spuiten zolang de startmotor bediend word. Doet ie dat, dan weet je dat de temperatuursensor stuk is!
Okee,dan leg je hem dus direct aan massa. Gedaan.Nu spuit hij nog niet. Toch stuk? Weet jij een bedrijf in A’dam dat ze kan nazien?
Als je de injecteur een plus 12 v geeft, en een massa draadje dan kun je em testen. Dus: + en - aan de injecteur en dan starten om benzinedruk te krijgen. Spuit ie niet, injecteur stuk.
werken die injectoren niet op iets van een 3 a 4 volt?? een pulsspanning van 12V kan natuurlijk geen kwaad. maar dit mag niet te lang duren.
Nee, gewoon 12 volt voor zover ik kon nazien in het boek der boeken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gevonden. Ter hoogte van de startmotor, de rechterkabel bundel, zitten 4 rode stekkers. 2 Mannetjes en 2 vrouwtjes. Omdat ze verder zonder kenmerk zijn, kun je zo ook kruislings aansluiten. Dat was gebeurd en dan doet het hele koude startdeel het niet. Nu dit verholpen is blijkt, zoals Waterman al voorspelde, het thermo-tijdcontact stuk. In heel A’dam en wijde omgeving niet te krijgen. Voorlopig heb ik een schakelaartje waarmee ik hem overbrug.
Gutta cavat lapidem…
PBuijsman schreef:Gevonden. Ter hoogte van de startmotor, de rechterkabel bundel, zitten 4 rode stekkers. 2 Mannetjes en 2 vrouwtjes. Omdat ze verder zonder kenmerk zijn, kun je zo ook kruislings aansluiten. Dat was gebeurd en dan doet het hele koude startdeel het niet. Nu dit verholpen is blijkt, zoals Waterman al voorspelde, het thermo-tijdcontact stuk. In heel A’dam en wijde omgeving niet te krijgen. Voorlopig heb ik een schakelaartje waarmee ik hem overbrug.
eikelboom in wolvega heeft mij een 3 tal jaren terug nog een nieuwe sensor geleverd voor de koudestartinjecteur; wellicht leverd chyparse ze ook en bij mijn weten werken ze inderdaad op 3 volt. heb er toendertijd nog een aantekening van gemaakt in m’n werkplaatshandboek. maar blijkbaar kun je ze wel kortstondig testen op 12V.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dat dacht ik ook,dat ze op 3 à 4 volt werkten,want ik heb ooit ergens gelezen dat één iemand,ze teste met een gewone platte batterij van 4,5 volt,die gebruikt worden in zaklampen e/d.
De gewone injectoren weet ik niet. Maar de koudstart-injecteur werkt zeker op 12 V. Als je op het schema kijkt zie je dat hij rechtstreeks spanning krijgt van het contactslot. Het is dezelfde draad als die naar de startmotor loopt.
Gutta cavat lapidem…
PBuijsman schreef:De gewone injectoren weet ik niet. Maar de koudstart-injecteur werkt zeker op 12 V. Als je op het schema kijkt zie je dat hij rechtstreeks spanning krijgt van het contactslot. Het is dezelfde draad als die naar de startmotor loopt.
kan ik niet in mee gaan als je goed kijkt en de de draadnummers naloopt zul je zien dat hij (9) en (7) niet aan de massa liggen maar met elkaar verbonden zijn en aangestuurd worden door de ecu dmv pen 18.
het is dus niet gezegd dat dit 12V is
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
citroen23 schreef:PBuijsman schreef:De gewone injectoren weet ik niet. Maar de koudstart-injecteur werkt zeker op 12 V. Als je op het schema kijkt zie je dat hij rechtstreeks spanning krijgt van het contactslot. Het is dezelfde draad als die naar de startmotor loopt.
kan ik niet in mee gaan als je goed kijkt en de de draadnummers naloopt zul je zien dat hij (9) en (7) niet aan de massa liggen maar met elkaar verbonden zijn en aangestuurd worden door de ecu dmv pen 18.
het is dus niet gezegd dat dit 12V is
Klopt is verbonden met pen 18 .
Maar zolang je start komt er rechtstreeks 12 V van de aftakking van de bedrading van de starter ( lijn 28 ) door middel van Stekkers “R”
Dat zijn de draden die de starer activeren en bij Piet verkeerd aangesloten waren zodat hier geen aftakking gemaakt werd .
Ik vermoed dat na het starten vd wagen pen 18 vanuit de calculator gevoed wordt ;
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Koudstartinjecteur is zeker een 12 V item .
In de test procedure van de injectie staat dat je hem kan testen door hem rechtreeks massa te geven .
Ook het thermocontact geeft rechtsreeks massa aan de injecteur .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Koudstartinjecteur is zeker een 12 V item .
In de test procedure van de injectie staat dat je hem kan testen door hem rechtreeks massa te geven .
Ook het thermocontact geeft rechtsreeks massa aan de injecteur .
Walter
testen!!!!!!! (het woord zegt het al) is wat anders dan permanent.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
citroen23 schreef:wbogaerts schreef:Koudstartinjecteur is zeker een 12 V item .
In de test procedure van de injectie staat dat je hem kan testen door hem rechtreeks massa te geven .
Ook het thermocontact geeft rechtsreeks massa aan de injecteur .
Walter
testen!!!!!!! (het woord zegt het al) is wat anders dan permanent.
Als je hem met 12V mag testen is het toch geen 4 Volt onderdeel
trouwens dat ding werkt maar enkele minuten , totdat je een watertemperatuur van 35 graden hebt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen