ZX1.4i schreef:Ik heb nog even in de Revue Technique van de 405 zitten bladeren en jawel ook daar is het: IN UIT UIT IN IN UIT UIT IN
Het staat dus duidelijk fout in de vraagbaak, ik moet er niet aan denken dat je als beginnende amateur monteur alleen de vraagbaak heb en alle inlaatkleppen op 0,35 zet en de uitlaat op 0,15
Maar beste Sohail… je hebt ook helemaal geen peus 405!!
Dit zijn valse fouten idd en ik heb wel meer van dat soort dingen in vraagbaken gezien. Een van de eerste dingen die je als zelfsleutlende (en ook beginnende) monteur moet leren is dat je niet altijd blind kan varen op de boeken. Ik heb het ook al eens met kleppen stellen ervaren bij de vraagbaak of haynes van een R19. De beschrijving van het op tuimelen zetten van de kleppen klopte niet.
Daarom: altijd logisch na blijven denken. En als je nadenkt hoe de kanalen in de kop lopen, dan kan het ook eigenlijk niet missen.
Maar goed: ik wens je succes toe bij deze klus en veel sleuteljolijt.
Een goede maat van mij had een 405, hij heeft die boeken gesponserd
Thankx voor de aanmoedigingen.
Zometeen eerst het avond eten achter de kiezen stoppen, mams heeft een heerlijke rijsttafel gekookt
Pfoe he, was weer effe klussen samen met Henny, we zijn al aardig opgeschoten.
De riem ligt eraf, klepspeling is opgemeten en de nokkenas ligt er ook af.
De klepspeling is als volgt:
Cylinder-4
in 0,15
uit 0,30
Cylinder-3
in 0,15
uit 0,30
Cylinder-2
in 0,2
uit 0,25
Cylinder-1
in 0,05
uit 0,30
Ik maak me zorgen om cylinder-1, het dunste voelermaatje 0,05 kreeg ik er net onder, met een beetje pielen.
Zou dit de reden zijn van het schudden bij een koude motor, net of één cyllinder niet helemaal lekker mee doet.
Ik bedenk me nu dat ik eigenlijk meteen had moeten kijken welke dikte het stelplaatje van de inlaat van cylinder 1 is, nou ja dat komt morgen. Ik heb van Wuppo begrepen dat ik alles op 0,3 voor de inlaat en 0,5 voor de uitlaat moet zetten.
Ik ga maar eens slapen en moed verzamelen om morgen door te zetten voor de klepseals, ziet er toch niet zo makkelijk uit
Ik ken je en ik weet zeker: het lukt je.
Schijt aan originaliteit.
Goed bezig, jongeman! Zet ‘m op, geef ‘m van jetje!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Zo ik ben lekker vroeg op, over 1,5 uur gaan we weer aan de slag.
Heb er weer zin in na een paar uurtjes slaap
Ben (Saxo 16V) komt ook met helpen, we zijn dus straks met 3 man sterk
mag ik een X uitslapen ,rammelt hij me om 08:30 mn nest uit.
ach ja,,, no worry’s, what are friends for
ik heb Sohail gezegd dat de meeste motoren (als je het niet kunt vinden of weten) op 0,20 in en 0,40 uit gezet kunnen worden.
in zijn geval heb ik ook gezegd, kijk wat er in de boeken staat, als dat bv 15/30 is, dan zet ze daar op, met de tollerantie van +of- 0,05 naar boven .
ze zijn nu al bezig ,en even naar de dealer de juiste plaatjes halen.
de seals zitten er al op, zonder perslucht, heb ik van Sohail begrepen.
afijn die is voor 12 uur wel weer klaar.
mvgr wupke
ZX1.4i schreef:Zo ik ben lekker vroeg op, over 1,5 uur gaan we weer aan de slag.
Heb er weer zin in na een paar uurtjes slaapBen (Saxo 16V) komt ook met helpen, we zijn dus straks met 3 man sterk
Ik kom ook nog eventjes buurten
Edit; Ze zijn weer lekker bezig, maar het is gelukt Nu nog aan het afbouwen denks.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
kreazyV8wuppo schreef:mag ik een X uitslapen ,rammelt hij me om 08:30 mn nest uit.
ach ja,,, no worry’s, what are friends for
Wup, 1000 maal bedankt voor de telefonische hulp in de vroege ochtend, alle lof en eer voor je tijd
Morgen kom ik de geleende klepseal tang terugbrengen, verstopt in een kratje Brand brier
Ook special thankx aan Henny, Ben, Ronald, Citroen dealer Noordegraaf en iedereen hier op het forum voor het meedenken en aanmoedigen. Was een aardig klusje, maar om 18:15 werd de stilte in de loods op mijn werk verstoord door een grommende Xantia die weer tot leven kwam
We hebben vandaag om 07:00 de draad weer opgepakt, om 10:00 zaten de seals erin en is Henny de klepstelplaatjes gaan halen. Ik had 4 nieuwe plaatjes van 2,9mm nodig, de overige 4 kon ik hergebruiken voor andere cylinders.
De klepseals was effe klooien, maar toen we 1 cylinder hadden gedaan, gingen de overige 3 erg rap, de details zien jullie wel op de foto’s die volgen, ze zitten in de camera van Henny. De klepseals waren nog wel soepel, maar sloten niet meer strak om de klepsteel, de opening was groter (uitgelubberd?) dan de nieuwe seals.
Het slecht startten kwam door 1 kapotte gloeibougie, er zitten nu 4 nieuwe Bosch grill-pitten in, zogenaamde snelgloeiers. De oude van Beru doen er erg lang over om netjes over de gehele lengte goed te gloeien, veel langer dan de tijd dat het lampje brand.
De waterpomp lekte een heel klein beetje, deze was blijkbaar net vervangen toen ik het blok kocht, was namelijk van het type met een kunststof waaier. Bij de vorige wissel lekte deze nog niet en zag er mooi bling bling uit, dit geeft maar aan dat een nieuwe pomp echt wel nodig is bij een D-riem wissel.
Ik ben bekaf voor vandaag en ga maffen, foto volgen ASAP zodra ik ze heb.
als ik een pet droeg deed ik ‘m voor je af..
Chappeau
Petjes passen alleen bij jonge pikkies die in een verlaagde Golf rijden
Eerstvolgende keer dat ik jou zie zal ik er voor zorgen dat ik een pet op mijn kop heb.
Maar chappeau met het slagen van de klus !
Schijt aan originaliteit.
ZX1.4i schreef:Petjes passen alleen bij jonge pikkies die in een verlaagde Golf rijden
tsja, dan moet ik daar maar ff doorheen bijten… Maar serieus, ik heb respect voor de ballen die je hebt om het gewoon maar te gaan doen.
Misschien was het wat overdone, de hele klus, maar da smoeilijk te beoordelen. Je hebt het gedaan en das wat waard.
Wel erg slap trouwens dat je niet gewoon doorgegaan bent ook al was je helemala gaar om die foto’s te regelen hoor.
was er nog iemand die wou wil beweren dat zowel kleppen controleren als stellen incluus de seals vervangen overbodig is was nodig? zijn ??
ik houd me aanbevolen voor comments…
mvgr wupke: goed onderhoud , is het halve werk..
kreazyV8wuppo schreef:was er nog iemand die wou wil beweren dat zowel kleppen controleren als stellen incluus de seals vervangen overbodig is was nodig? zijn ??
ik houd me aanbevolen voor comments…
mvgr wupke: goed onderhoud , is het halve werk..
het is niet overbodig. Die bewering si er volgens mij ook niet gemaakt. Er zit echter wel een behoorlijk verschil tussen zelf kunnen doen of moeten laten doen.
Als je iets dergelijks laat doen schieten de kosten omhoog. DAAR zit een behoorlijk verschil. Is het ecenomisch gezien zinvol als je het moet laten doen….