Mijn ZX heeft het probleem dat bij een koude versnellingsbak ik de versnelling alleen met flink wat kracht uit de 1e versnelling kan krijgen. Dat moet echt met beleid en rustig gebeuren, anders heb ik het idee dat ik wat stangen krom trek. Als de bak warm is is dat probleem er niet.
Het treedt ook zeer nadrukkelijk op tijdens dit koude weer. Als het ‘s nachts niet onder de 5 graden komt heb ik er veel minder last van.
Wat kan dit zijn? Kwestie van ergens goed smeren?
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Mijn ZX schakelde vandaag na een nacht vorst ook rot tot de bak op temperatuur was. Vooral in de 1 gaat moeilijk, wat wil helpen is om eerst in zijn 2 te zetten (vanuit vrij) en dan door naar zijn 1 en/of even koppeling op en gasgeven en het dan nog een keer proberen. Zoiets heet volgens mij met tussengas schakelen, klutsen? ofzo wat je vroeger moest doen.
ZX1.4i schreef:Mijn ZX schakelde vandaag na een nacht vorst ook rot tot de bak op temperatuur was. Vooral in de 1 gaat moeilijk, wat wil helpen is om eerst in zijn 2 te zetten (vanuit vrij) en dan door naar zijn 1 en/of even koppeling op en gasgeven en het dan nog een keer proberen. Zoiets heet volgens mij met tussengas schakelen, klutsen? ofzo wat je vroeger moest doen.
Jah, zo heet dat.. toen waren er nog geen synchromesh ringen uitgevonden.
De olie in de bak is gewoon koud. En daar door dik. Dat vermoeilijkt het schakelen ook nog wellus. Maar ik denk dat zodra je 2 straten verder bent het al stukken beter gaat.
NoisemakeR schreef:De olie in de bak is gewoon koud. En daar door dik. Dat vermoeilijkt het schakelen ook nog wellus. Maar ik denk dat zodra je 2 straten verder bent het al stukken beter gaat.
Ik weet niet hoe lang een 1.8 in een ZX (van de topic starter) erover doet om een beetje warm te worden maar een ZX met 1.4i neemt er zijn tijd voor, pas na een kilometer of 5 is de motor een beetje warm.
Jah, de motor zal niet warm zijn. Maar ik heb bij mijn bx gemerkt dat zodra ik na het starten weg rij deze ook moeilijk in de twee te zetten is.
Maar zodra ik 2 straten verder ben is er niets meer aan de hand.
Ik heb in die tijd dan ook de 2 niet meer gebruikt. Ik denk dat als ik em in die tijd weer in de 2 zou willen zetten dit ook moeilijk gaat.
Maar zoals ik al zei heb ik de 2 dan niet meer nodig, zodra ik bij ons de straat uit ben.
Ik denk dat je in die paar minuutjes wel het verschil zult merken, ondanks dat de motor natuurlijk niet warm is.
Maar dat zijn mijn ervaringen met mijn auto. Dit kan natuurlijk wel verschil uitmaken voor Maarten.
versnellingsbakolie vervangen helpt ook wel eens,
gewoon bij de peugeot een 2 liter fles halen= 16 euro (verkopen ze bij citroen niet, hebbben alleen vaten ) en dan vervangen, rijdt weer heerlijk, tenminste bij mij dan
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Klopt heb ik ook last van… klaat hem daarom (als het kan) ffe lekker warm draaien.. rijden met een koude auto is nl. echt rot… maarja, me versnellingsbakolie wordt toch nagekeke dus
Je auto warm laten worden doormiddel van stationair laten lopen is funest voor je auto.
Alles slijt dubbel zo hard in je blok.
De kamers waar je cilinders in op en naar gaan slijt 10 x zo hard uit.
Het is beter om te starten en direct weg te rijden.
Dan maar 3x moeilijk schakelen.
Mvg Joost
mijn zx schakelt ook erg zwaar als het gevroren heeft.
lijkt me niet echt heel ernstig aangezien het weer weg is als ik 3x heb geschakeld.
wel moet de versnellingsbakolie een keer vervangen worden want dat is in de 144.000km die de auto gereden heeft nog nooit gedaan
is dat makkelijk zelf te doen of niet??
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Is wel makkelijk zelf te doen.
Is volgens mij alleen een kwestie van dopje los en af tappen.
Het enige wat natuurlijk lastig is dat je ervoor onder de auto moet liggen.
Neem aan dat je thuis geen brug hebt.
Maar als je dit bij de garage laat doen, kost het je ook de kop niet.
mvg Joost
NoisemakeR schreef:Je auto warm laten worden doormiddel van stationair laten lopen is funest voor je auto.
Alles slijt dubbel zo hard in je blok.
De kamers waar je cilinders in op en naar gaan slijt 10 x zo hard uit.Het is beter om te starten en direct weg te rijden.
Dan maar 3x moeilijk schakelen.Mvg Joost
Nog nooit van gehoord…. betwijfel of dit wel zo’n gevolgen heeft… en wat dat betrefd, je moet hem wel warm laten worden als je je ramen wil ontwasemen!
gti_styling84 schreef:NoisemakeR schreef:Je auto warm laten worden doormiddel van stationair laten lopen is funest voor je auto.
Alles slijt dubbel zo hard in je blok.
De kamers waar je cilinders in op en naar gaan slijt 10 x zo hard uit.Het is beter om te starten en direct weg te rijden.
Dan maar 3x moeilijk schakelen.Mvg Joost
Nog nooit van gehoord…. betwijfel of dit wel zo’n gevolgen heeft… en wat dat betrefd, je moet hem wel warm laten worden als je je ramen wil ontwasemen!
je motorblok draait erg lang op een koude olie. kijk maar eens hoe lang het duurt voor je motor een klein beetje warm begint te worden als ie stationair draait.
moet zeggen dat ik ook eerst de motor aanzet als ik moet krabben…. ops:
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:gti_styling84 schreef:NoisemakeR schreef:Je auto warm laten worden doormiddel van stationair laten lopen is funest voor je auto.
Alles slijt dubbel zo hard in je blok.
De kamers waar je cilinders in op en naar gaan slijt 10 x zo hard uit.Het is beter om te starten en direct weg te rijden.
Dan maar 3x moeilijk schakelen.Mvg Joost
Nog nooit van gehoord…. betwijfel of dit wel zo’n gevolgen heeft… en wat dat betrefd, je moet hem wel warm laten worden als je je ramen wil ontwasemen!
je motorblok draait erg lang op een koude olie. kijk maar eens hoe lang het duurt voor je motor een klein beetje warm begint te worden als ie stationair draait.
moet zeggen dat ik ook eerst de motor aanzet als ik moet krabben…. ops:
Ja daarom geloof ik het ook niet, iedereen laat z’n motor wel es stationair draaien en wordt pas schade aan een blok toegebracht alsie bijv. geen olie krijgt ofzo, maar niet van het warm draaien.
@ gti_styling84 Nee van warm draaien kan een blok geen schade op lopen. Als je dus start en weg rijdt.
Maar wel wanneer je dit doet als ie stationair draait. En al helemaal als het onder nul is.
Dan kom je er nog wel achter als je dit regelmatig doet.
Het is gewoon funest voor het blok en ga maar eens naar de eerste de beste (citro)garage. Als het lui zijn met een beetje verstand dan leggen ze je haar fijn uit hoe slecht het allemaal wel niet is.
Ik weet dat het slecht is maar kan het zo niet uitleggen wat er precies schade op kan lopen. Daarvoor ben ik niet technisch genoeg om dat allemaal bij naam en toenaam te noemen.
Wat ik begrijp van stationair warm draaien is dat de motor even hard slijt als wanneer je rustig rijdt. Dus 2000-2500 toeren draaien tijdens het rijden.
In dat licht bekeken kun je dus beter wegrijden en tijdens het rijden de motor warm draaien omdat je dan in de tijd die je anders stationair staat te draaien al even veel km als minuten ver bent.
Daarbij is het ook slecht voor het milieu (slechte verbranding stationair en weer overbodig de motor laten draaien) en niet prettig voor je buren (vooral als je een oude diesel hebt).
Oh, en voor de ruiten te ontdooien hoef je het ook niet te doen, gewoon een liter lauw water over de voorruit gieten en direct door de ruitenwisser afvegen. Werkt alleen niet echt meer bij -10.
Maar goed, dank voor de info, het is blijbaar een kwaaltje waar we mee zullen moeten leven.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
ZX-Cruiser schreef:Euh lijkt me typische Citroën ‘kwaal’. Meeste oudere citroens schakelen wat ‘zwaarder’, mijn 16V heeft dit ook. Je moet aardig kracht zetten maar ik heb niet het idee dat het er niet op gemaakt is. Het is gewoon enorm koud en moet even rustig op temperatuur komen. Gewoon rustig rijden en schakelen
Is ook een Opel kwaal hoor.
De straat uit en het is al een eind verleden tijd.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"