Keezx schreef:Heel klein denk ik.
Inspuitpomp is verdachte no. 1
Met zo’n km-stand zou ik de verstuivers wel eens laten nakijken als het onbekend is of dat al eens gebeurd is.
Bij de elektronisch geregelde varianten is de kans overigens groot dat de elektronisch geregelde inspuitpomp gekke dingen doet. Daar staan ze bij de 2.1 TD wel bekend om.
Meten=weten. Dus als je de verstuivers eens laat testen kun je ze wel uitsluiten.
ZX1.4i schreef:Testen??? Gewoon nieuwe/gereviseerde erin, gezien het tractor geluid van je auto.
Zelfs als jouw motor warm is hoor je dat ding al van 2 straten verderop aankomen door het genagel.
Dat is misschien een overweging als je het testen niet zelf kunt.
Ik heb tot nu toe bij 2.5 ton de verstuivers laten vervangen en die bleken bij montage al schoon opgebrand. Testen dus zinloos.
Een Mercedes-voorschrift schijnt zelfs te zeggen dat ze daar om de ton vervangen moeten worden.
Laten testen kostte me destijds (5 jaar terug oid) ong. de halve prijs van een nieuwe (officieel : ruil) verstuiver, dus normaliter is het bijna niet boeiend om te testen als ze al meer dan een paar ton gedraaid hebben. Maar dat zie je meteen. Is er een diepe krater ingebrand en zie je geen pikkie meer uitsteken bespaar je dan de test.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Laten testen kostte me destijds (5 jaar terug oid) ong. de halve prijs van een nieuwe (officieel : ruil) verstuiver,
Bij mijn adres was testen 10 gulden per verstuiver (als ik ze zelf aanleverde). Toen bleek (uiteraard) dat de verstuivers niet best meer waren. Een pissertje, een lekkertje: kortom: troep. Ze zijn toen gereviseerd wat me ong. 75 gulden per verstuiver kostte. Daarna uiteraard weer op de juiste openingsdruk afgesteld en getest. Maar goed: dat was wel een adres waar ze dat soort dingen zelf doen en de nozzels zelf inkopen.
Het is ook het gemak van meteen een paar nieuwe/gereviseerde erin te steken als ze er toch al 100k of meer erin zitten. Gezien het werk bij mijn auto, doe ik er liever gewoon een nieuw setje erin, afgezien van het feit dat ik ze gratis kan laten testen.
verstuivers van Bosch en Lucas zijn niet zonder meer uitwisselbaar!!
De openingsdruk van beiden is anders.
Dus ofwel je de pomp spuit te veel en te vroeg in, of er word te weinig en te laat ingespoten.
Eventueel kan de openingsdruk worden afgesteld maar dan moeten de verstuivers weer uit de auto en uit elkaar.
Het enige wat ik kan verzinnen op dit tijdstip is lucht.
Of men heeft de verstuivers voorzien van nieuwe nozzles en de openingsdruk afgesteld op de lucas-waarde.
terwijl de verstuivers die jij hebt aangeleverd aan het dieselbedrijf al eens waren afgesteld op de bosch-waarde.
Pietje schreef:Verstuivers waren trouwens ook van Lucas en de pomp is van bosch…
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat ze inderdaad op een verkeerde openingsdruk zijn afgesteld.
De verstuivers zijn eigenlijk hetzelfde, ik heb er Bosch inzitten die zijn afgesteld voor de openingsdruk van een Lucas pomp.
De openingsdruk voor een Lucas ligt hoger dan die van de Bosch pomp.
Nou ben ik niet zo goed in het kunnen voorstellen wat er gebeurt als je verstuivers heb die op een hogere druk open gaan. Ik denk dat ze dan te laat gaan spuiten omdat de pomp meer tijd nodig heeft om de druk op te bouwen, de timing van het geheel klopt dan niet meer.
meteen een leuk voorbeeld, hoe belangrijk het is, dat de verstuivers goed vernevelen, en de juiste inspuitdruk lichtdruk hebben..
eruit die dingen, terug ,en de juiste inspuitdruk afstellen.
daarnaast,zorgen dat je het merk pomp vermeld….....
mvgr wupke
Piet Visser schreef:verstuivers van Bosch en Lucas zijn niet zonder meer uitwisselbaar!!
De openingsdruk van beiden is anders.
Dat hangt er maar vanaf. Merk zegt niet bepaald alles.
Voorbeeld: de BX turbodiesel Lucas-verstuivers openen op 125 bar; de Bosch-variant op 130 bar. Dat valt binnen de tolerantie en is uitwisselbaar gebleken, dwz mijn Lucas-turbod loopt op Bosch-verstuivers die op 130 bar zijn afgesteld. Origineel zo geleverd als vervangende verstuiver door een zeer gerenommeerd diesel-specialist - die dus gewoon gelijk had.
Om het simpel te houden: ook “ongeblazen” verstuivers zijn er ook in net iets meer smaken dan je zou verwachten.
Wat wup zegt; de inspuitdruk afregelen (of weten) is alles.
Maar niet alleen pomp-merk maar ook het type, want daar zit ook spreiding in.
Ich bin ein Breaker
Keezx schreef:
Klopt niet, turbodiesels hebben een veel hogere inspuitdruk nodig.
Bij PSA (turbo) diesels ligt die rond de 180 bar
Ik probeerde naar aanleiding van bovenstaande discussie al eens een tabel te vinden met de inspuitdrukken van de verschillende motoren/pompen.
Ik had “gehoord of gelezen” dat de Turbo D12 met Bosch pomp inspuit met 165 bar. Leek me een opmerkelijk verschil met de normale TZD TURBO met Bosch pomp. Verder vroeg ik mij ook af of de nozzles hetzelfde zijn of dat er nog verschil zit in het inspuitbeeld.
Keezx schreef:karel schreef:Piet Visser schreef:verstuivers van Bosch en Lucas zijn niet zonder meer uitwisselbaar!!
De openingsdruk van beiden is anders.Dat hangt er maar vanaf. Merk zegt niet bepaald alles.
Voorbeeld: de BX turbodiesel Lucas-verstuivers openen op 125 bar; de Bosch-variant op 130 bar. Dat valt binnen de tolerantie en is uitwisselbaar gebleken, dwz mijn Lucas-turbod loopt op Bosch-verstuivers die op 130 bar zijn afgesteld..
Klopt niet, turbodiesels hebben een veel hogere inspuitdruk nodig.
Bij PSA (turbo) diesels ligt die rond de 180 bar
Voor de BX diesels waar ik het over heb zeer zeker niet!
Daar is het echt 130 bar bij een Bosch-pomp, en 125 bar bij een Lucas-pomp; het zijn géén fictieve waarden die ik noem (en ik kijk het ten overvloede net nog na in de RTA). Ik weet niet voor welke auto jouw opmerking wel geldig is, maar op de BX heeft ie in ieder geval geen betrekking.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:
Ik probeerde naar aanleiding van bovenstaande discussie al eens een tabel te vinden met de inspuitdrukken van de verschillende motoren/pompen.
Ik heb wel een tabel in de BX Diesel RTA (pag 94) gevonden met voor de ongeblazen diesels de typen pomp en typen verstuivers voor de BX diesels. Als die typen verstuivers ook weer zijn te relateren aan inspuitdruk dan zijn we er.
En BX turbodiesels zijn er - zoals vermeld - alleen maar in 125 (Lucas) en 130 (Bosch) bar. Tabelletje daarvoor nog niet gevonden.
Edit:
Ik zie net dat er ook een versie is met Lucas-pomp, XUD7TE/L, die 143 +/- 5 bar inspuitdruk heeft. Het verschil met de XUD7TE is me overigens niet duidelijk.
Ich bin ein Breaker
Haynes manual nr. 1379 (Citroen Diesel Engine) geeft als inspuitdrukken
BOSCH <1993
130 +/- 5 bar
ROTO-DIESEL <1993
115 +/- 5 bar
BOSCH >1993
D9B XUD9A/L 130 bar
DJZ XUD9/Y 130 bar
AJZ XUD7TE/ Y XUD 155 bar (turbo?)
LUCAS >1993
161-A XUD7/L 118 +/-5 bar
A8A XUD7TE/L 143 +/- 5 bar (turbo?)
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ik zie anders geen 180 bar staan in dat stukje tekst van Robin.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Oei,oei!!
Een hele discussie over de specifieke drukken waarbij verschillende typen verstuivers openen.
Het moge iig duidelijk zijn: als je een verstuiver uit een 1.9d schroeft en je draait hem in een andere 1.9d kan je er niet op blind varen dat alles werkt zoals het hoort.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ik die koelkast gewonnen heb of niet