de meeste auto’s worden afgeschreven met ongeveer 2 a 2,5 ton op hun teller,, ik zie dat als kapitaal vernietiging, dus nogmaals,, goed onderhoud is het halve budget, en het hele leven.
ipv 1,000,000 op de teller kont er 1,7 milj op de teller.
kreazyV8wuppo schreef:was er nog iemand die wou wil beweren dat zowel kleppen controleren als stellen incluus de seals vervangen overbodig is was nodig? zijn ??
ik houd me aanbevolen voor comments…
mvgr wupke: goed onderhoud , is het halve werk..
Ik kijk toch nog wel enigzins op van de verschillen t.o.v. de specificatie.
Bij mijn veel oudere BX diesels waren de verschillen lang niet zo schokkend als bij deze motor.
Ze zijn allebei op de 3 ton gemeten; de 19TGD was nog binnen de spec. Van de turbodiesel heb ik een paar shims vervangen; 2 van de 4 kleppen die gesteld zijn waren écht nodig, de andere 2 zaten op het randje.
De klepseals van de turbodiesel waren gezien de prut onder de stoterbus eigenlijk best wel aan de beurt - maar ik had er niet op gerekend en dus geen spullen. Daar zul je me ook niets slims over horen opmerken
Toch, de moraal van dit verhaal: “nieuw” is niet altijd “beter”?
Ich bin ein Breaker
kreazyV8wuppo schreef:was er nog iemand die wou wil beweren dat zowel kleppen controleren als stellen incluus de seals vervangen overbodig is was nodig? zijn ??
Ikke niet
Ik ben er overigens niet zomaar effe aan begonnen, hier ging een goede en lange voorbereiding aan vooraf, die 2,5 week geleden begon. En regelmatig overleg/uitleg van Wuppo, na 5x uitleggen had ik het verhaal van het kleppenstellen met stelplaatjes pas door ops:
De foto’s die gemaakt zijn door Henny zijn onderweg per email, nog even geduld svp.
Kleppen stellen met stelplaatjes is toch kleppendeksel er af, zuigers/kleppen in de juiste stand zetten, speling meten, nokkenas er af, aanwezige stelplaatjes meten, rekeenen, juiste stelplaatjes er tussen, nokkenas er terug op, meten en indien goed gemeten de hele santekraam weer dicht bouwen ?
Schijt aan originaliteit.
karel schreef:kreazyV8wuppo schreef:was er nog iemand die wou wil beweren dat zowel kleppen controleren als stellen incluus de seals vervangen overbodig is was nodig? zijn ??
ik houd me aanbevolen voor comments…
mvgr wupke: goed onderhoud , is het halve werk..
Ik kijk toch nog wel enigzins op van de verschillen t.o.v. de specificatie.
Bij mijn veel oudere BX diesels waren de verschillen lang niet zo schokkend als bij deze motor.
Ze zijn allebei op de 3 ton gemeten; de 19TGD was nog binnen de spec. Van de turbodiesel heb ik een paar shims vervangen; 2 van de 4 kleppen die gesteld zijn waren écht nodig, de andere 2 zaten op het randje.
De klepseals van de turbodiesel waren gezien de prut onder de stoterbus eigenlijk best wel aan de beurt - maar ik had er niet op gerekend en dus geen spullen. Daar zul je me ook niets slims over horen opmerken
Toch, de moraal van dit verhaal: “nieuw” is niet altijd “beter”?
Karel, we zijn het over 1 ding eens, kleppen stellen is noodzaak, zelfs bij een diesel….
motor is motor,, stellen is stellen, controleren is alles… toch :
en ja zelfs een diesel heef onderhoud nodig, van nieuwe verstuivers, tot gloeistiften, maar kleppen stellen/controleren al helemaal..in tegenstelling wat vele forummers denken geloven menen dachten en zeker weten.
mechanika is niet eenvoudig, het is mechanica, dus voorgekauwd en uitgespuugd,, je mot het alleen bijhouden..
mvgr wupke: die ff een leermeerster quiteert
Lelijke Eend schreef:Kleppen stellen met stelplaatjes is toch kleppendeksel er af, zuigers/kleppen in de juiste stand zetten, speling meten, nokkenas er af, aanwezige stelplaatjes meten, rekeenen, juiste stelplaatjes er tussen, nokkenas er terug op, meten en indien goed gemeten de hele santekraam weer dicht bouwen ?
kort door de bocht ,ja klopt
mvgr wupke”
Dan klinkt het bijna alsof ik het zelf zou kunnen !
Schijt aan originaliteit.
Sja, we zullen gaan zien in hoeverre de klepseals hun nut gaan bewijzen. Kleppen stellen is echt wel iets wat je ook bij een diesel op zijn tijd moet doen. AL waren indertijd bij mijn tzd turbo motor de verschillen niet zo schokkend. Er was toen 1 inlaatklep te ruim en een uitlaatklep te krap.
Je hebt ze nou wel op 0.15/0.30+-0.08 gezet? Dat is volgens de vraagbaak de goede waarde. De 0.3/0.5 die ik hierboven voorbij zag komen lijkt me wat vreemd.
IN elk geval mooi dat het is afgerond en ik denk dat je het verschil nu wel zal merken op de manier waarop de motor loopt.
henny xm schreef:Heerlijke ontspannen sfeer,gezellig,veel gelachen, heel erg leerzaam omdat hij toch de ruimte neemt het je goed uit te leggen en als je je dan bruikbaar kan maken door mee te denken en daar op in t spelen dan creeer je een goede werksfeer.
Ik vondt het top.Bedankt Sohail.
Teveel gelachen eigenlijk toen Ben en Ronald erbij waren, dan is serieus blijven geen optie meer
De motor loopt prima, zelfs bij een koude motor zie ik het blok nauwelijks meer schudden, ik zou er zelfs een glas water op kunnen zetten zonder dat het omvalt.
De foto’s komen nog, zodra ik de juiste grootte heb, ik wil graag foto’s plaatsen waar e.e.a. duidelijk op te zien is. Dat zal wel vanavond worden, ga nu een kratje Brand scoren en naar de Wup karren om de geleende klepsealtang terug te brengen.
Het inlaatspruitstuk bleek erg handig om het speciale gereedschap in te haken, ik ben blij dat ik het universele tooltje van Midlock heb, het Peugeot specifieke gereedschap had niet gepast op deze diesel.
D-riem en de nokkenas zijn eraf na het opmeten van de klepspeling, en toen was het welletjes voor de vrijdag.
De nokkenas en de vacuumpomp die al 100K voor spek en bonen meedraait.
Zaterdagochtend met frisse moed begonnen, de eerste cylinder was effe kloten om het gereedschap goed afgesteld te krijgen, hier gaat de eerste klepseal erop. Perslucht was niet nodig, de klep kon slechts 2mm zakken met de zuiger in BDP, afgezien daarvan zit voor cylinder 4 de pomp en cylinder 1 het brandstoffilterhuis in de weg.
Links de oude klepseal die 215K erop heeft zitten is duidelijk uitgelubberd, rechts de nieuwe klepseal.
Ik had de nieuwe klepseals in een bekertje met olie gedaan.
Alles netjes op volgorde leggen.
En toen was het tijd voor een kop koffie, en nee die Aldi klok aan de muur is niet van mij.
En toen waren cylinder 2 en 3 aan de beurt, wat een stuk sneller ging als je de smaak éénmaal te pakken heb.
Hier zijn we bezig om de boel weer te monteren, ik druk de schotel met veer in en Henny monteerde de klepspietjes met een pincet.
Detailfoto, dit apparaatje is zijn €75 dubbel en dwars waard.
De klep nog effe een tik geven zodat de schotel en spietjes zich zetten.
De klepsealtang die ik van Wuppo mocht lenen was onmisbaar, zonder deze tang was het niet gelukt om de klepseals er uit te halen, waarvoor nogmaals mijn dank aan Wuppo.
Terwijl Henny de klepstelplaatjes ging halen ben ik de waterpomp en spanrollen gaan demonteren. De vorige keer heb ik verschrikkelijk lopen kloten met de spanrollen, als je de waterpomp als eerste demonteert, dan kun je veel beter bij de spanrol en als deze eraf licht kun je weer heel goed bij de looprol. Het is onvoorstelbaar, maar je zou bijna denken dat erover nagedacht is, zal wel Franse logica zijn.
Links de oude pomp die duidelijk sporen van een lichte lekkage vertoont.
Vreemd genoeg zat de oude pomp zonder pakking of sporen van vloeibare pakking gemonteerd, een wonder dat het niet is gaan lekken. Heb nu vloeibare pakking op de pomp gesmeerd en daar de pakking op.
Links de oude pomp met kunststof waaier, rechts de nieuwe met een bronzen waaier, deze heb ik niet bij de dealer gehaald omdat deze voornamelijk de pomp met plastic waaier verkoopt. Ben er nog niet helemaal uit wat nu de voordelen van een plastic waaier zijn, afgezien van het feit dat het absoluut goedkoper te produceren is.
En toen kwam een collega ernaast klussen, deze V8 met carb in zijn Corvet ging hij vervangen door een V8 met injectie. Hij had het oude blok eruit en het nieuwe toen wij net begonnen met het dichtbouwen van mijn auto, fijn he zo een Franse auto, ja het rijd inderdaad erg fijn zo een Xantia
Henny kon het niet laten om een geintje met deze paaltjes uit te halen die hij zag liggen, het geintje was voor Ronald bedoeld, hij spaart verkeersobjecten.
De nieuwe waterpomp op zijn plek, ziet er weer bling bling uit.
De spanrollen zitten ook op hun plek.
De werkloze vacuumpomp voorzien van 2 nieuwe O-ringen kan weer op zijn plek, het kleine gaatje is voor de olietoevoer, waarschijnlijk om het pompje te smeren/koelen. Het idee is om deze binnenkort in te gaan zetten voor een cruisecontrol die ik al een hele tijd heb liggen.
Ben kwam ook effe helpen en discussieren met Henny of zijn XM TCT sneller is dan zijn Saxo 16-klapper.
Nog effe de oude gloeibougies testen, waarvan er 1 kapot was.
De nieuwe D-riem zit ook al op zijn plek
En daarna begint het dichtbouwen.
Dit lijkt er meer op, hier zijn we bijna klaar, er is nog een filmpje van het startten, die heeft Henny.
@Henny, kun je mij deze mailen, dan zet ik het on-line.
ZX1.4i schreef:En dan nu de foto’s
Dat is al met al een beste klus!
Ik krijg er al helemaal zin van in vrijdag en zaterdag; dan gaan we een serieuze recordpoging doen om een BX16tri om te bouwen naar een 1900 diesel
Ich bin ein Breaker
Thanx, ik ben voorlopig uitgesleuteld, alles doet pijn, kan wel merken dat ik niet meer 18 ben
Succes met de ombouw
ZX1.4i schreef:Thanx, ik ben voorlopig uitgesleuteld, alles doet pijn, kan wel merken dat ik niet meer 18 ben
Succes met de ombouw
Oei, dat belooft dan nog wat; ik ben niet eens meer 2x18
Danks, er moet gewoon een hoop geduimd gaan worden, dan komt het allemaal goed.
Ich bin ein Breaker
@sohail: mooie duidelijke foto’s. Het ziet er allemaal weer zo simpel uit, maar ik ben ook eens een weekend bezig gweeest (op straat welliswaar) met zo’n klus aan de turbodiesel.
Wat heb je trouwens tegen kunststof waaiers? Die bronzen dingen willen nog wel eens corroderen en daardoor verteren. Nou doe jij er natuurlijk wel netjes koelvloeistof in, maar ik denk dat kunststof omdat het chemisch minder gevoelig is dan brons een langere levensduur kan hebben in een systeem met water ipv koelvloeistof.
Kunststof is mechanisch natuurlijk wel weer zwakker, maar je mag er vanuit gaan dat de de kunstof waaier sterk genoeg is voor het verpompen van de vloeistof: meer hoeft het niet te doen.
Volgens mij heb ik er ook een kunstof waaier inzitten. Lijkt mij niet zo’n probleem eigenlijk.
Ik vind trouwens dat je zeer netjes en grondig werkt door al die openingen af te plakken. Ik ben daar toch wat lakser in. ops: (ik prop een doek in de openingen: maar niet echt aftapen.
mpostma schreef:Ik vind trouwens dat je zeer netjes en grondig werkt door al die openingen af te plakken. Ik ben daar toch wat lakser in. ops: (ik prop een doek in de openingen: maar niet echt aftapen.
Ik zag het ja, netjes hoor.
Ik vermoed dat je wellicht de 1e was die bij een Citroën-dealer kwam vragen om nieuwe O-ringen rondom de luchtcollector. Niet dat ik je daar ongelijk in geef ofzo, maar het onderstreept wel dat je zeer grondig en zorgvuldig te werk gegaan bent!
Ich bin ein Breaker