Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Graag zou ik de stoelen van mijn serie 1 verder naar achteren willen.
Heeft iemand een tip hoe dit het handigst kan.
Ik zag bij CX Basis verlengers (voor een hoop geld) die er uitzien als een paar latjes….
M.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Het alternatief is zelf maken,of laten maken.
Het zijn inderdaad gewoon metaalstrips waar gaten in gemaakt zijn ,en waar schroefdraad in getapt is.
Volgens mij zijn het destijds (duitse) accessoires geweest,nu nagemaakt door de basis.
Ik heb ze ook in m,n limousine td2 zitten,voor lange mensen een must in een cx.
Ik heb al heel wat duitse cx’en voorbij zien komen waar ze al jaren inzaten.
Ik ben zelf 1.83,een gemiddelde lengte zeg maar,maar in de limo zit het net wat beter met die verlengde rails.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
De limousine staat geschorst in de stalling,tussen de caravans in,dat word een beetje lastig meten.
Het kan zijn dat ik nog een set ergens heb slingeren,moet ik even kijken.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Ik heb zelf ook de verlengstukken bij cx-basis besteld en geplaatst in mijn Prestige,het scheelt een heel stuk en rijden word nog confortabeler voor een groot persoon.Ik ben zelf 1.92 m en het is echt wel de moeite om ze te plaatsen!
LIFE IS BORING WITHOUT A CX

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Nu is het denk ik de bedoeling dat jij je opoffert en de rails demonteert, opmeet, uittekent en weer terug monteert
cxparts schreef:Ik heb zelf ook de verlengstukken bij cx-basis besteld en geplaatst in mijn Prestige,het scheelt een heel stuk en rijden word nog confortabeler voor een groot persoon.Ik ben zelf 1.92 m en het is echt wel de moeite om ze te plaatsen!
![]()
![]()
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Goh, nu ik weet dat dat bestaat…!
Ben ruim 1.90 en heb een CX gehad, maar ik kon er nooit de goeie zit in vinden. Stiekem kijk ik nog wel ‘s op de diverse sites voor een CX, maar haak toch telkens weer af vanwege de zithouding.
Wordt zo wel weer interessant…
Citroënloos

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ik zit er zelfs met mijn 1,81 meter niet echt goed in. Het stuur staat te laag en te ver weg.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik zit perfect met m’n 1.80. Misschien korte pootjes
Zit meer IN de auto, lekker knus. Bij de BX zat je VEEL hoger.
cxfanatic schreef:Ik zit er zelfs met mijn 1,81 meter niet echt goed in. Het stuur staat te laag en te ver weg.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik heb ooit zo’n setje uit een BX overgehouden, en heb ze nog steeds liggen.
Mochten ze passen dan kun je ze overnemen van me (kratje bier )
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 6506
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
cxfanatic schreef:Ik zit er zelfs met mijn 1,81 meter niet echt goed in. Het stuur staat te laag en te ver weg.
Met mijn 1,90m heb ik me er maar gewoon bij neergelegd… De CX is een auto uit een tijd dat de mensen nog bij David de kabouter op visite konden.
Verder naar achteren (verlengers) heeft imo geen zin omdat het stuur inderdaad nogal ver weg staat. Met mijn benen past het allemaal net, maar echt hinder ondervind ik er niet van. Alleen de bestuurdersstoel zit te hoog/hard, daar moet nog wat schuim uit zodat ze weer zit zoals het hoort. Maar dat mag wachten tot het voorjaar.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
ben ook 1.92 m en alles went..Ik heb wel gemerkt dat het met leer onder mijn billen een stuk beter uit te houden is dan stof omdat dat laatse vaak zo doorzit. Toch zou 5 cm extra denk ik al een hoop uitmaken. Toch maar zo’n setje halen vielleicht.

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
In een Série 1 zit ik met mijn rechterbeen echt klem tegen het stuur. Dat rijdt niet aangenaam. Ik zoek nog naar een oplossing.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Is er wellicht iemand die de moeite kan nemen om een ontwerp te maken?
De stoel zit met 4 bouten vast aan de carrosserie. Deze gaten zijn aan de voorzijde nog wel te verplaatsen maar de achterste punten zitten in een koker aan de onderzijde.
De hele stoel verder naar achteren zetten lukt niet omdat de ijzers dan aan de voorzijde niet meer te bevestigen zijn.
Je zou ijzeren strips bij de Gamma kunnen kopen waar je vier gaten in boort waarmee je de ijzers vast kunt schroeven aan de auto.
Vervolgens moet je montagegaten van de stoelijzers aftekenen op deze strips. De strips schoef je dan eerst vast aan de stoelijzers (met verzonken schroeven vanuit de onderzijde) en vervolgens schroef je stoel met strips aan de auto. Wel zul je vwb de achterste bevestigingspunten een gat door de stoelijzers moeten boren.
Wordt wel een gepriegel om de achterste bevestigingspunten vast te krijgen om dat die nu meer naar het midden van de steol komen.
Allemaal wel te doen.
Misschien is er een alternatief denkbaar door eerst de strips in de auto te monteren en dan de stoel weer op de strips. Je zou dan nog extra gaten in de strips moeten boren en daar schroefdraad in moeten tappen.
Wat ik denk ik erg lelijk is dat aan de voorzijde de ijzers zover onder de stoel uit komen. Doordat de stoel verder naar achter gaat worden aan de voorzijde de bevestigingspunten zichtbaar.
Maarten
Vraag is hoe bevestig je de stoel aan deze ijzeren strips?

Totaal aantal Berichten: 6506
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat van dat stuur was mij ook al opgevallen, al dacht ik tot nu toe dat het wellicht aan een scheve zit lag…
@ Prestige31: Jij hebt zo te zien een Serie 2 CX. Serie 2 zit voor lange mensen beduidend beter (dieper vooral) dan serie 1.
Heb zelf de hoogteverstelling er juist weer ingezet (het hoort erin dus moet het er ook in, die logica…). Mijn vrouw is 1,62m, die kan nu ook over het stuur kijken… Zonder hoogteverstelling zit inderdaad beter, al heb je daardoor minder steun onder je bovenbeen. Nu zit ik echter bijna klem tegen het dak. Maar dat komt in mijn geval ook door een te sterk opgevulde bestuurdersttoel, waardoor je niet meer zo lekker wegzinkt in de zitting. In mijn passagiersstoel, die niet is bijgevuld, zit ik perfect. Mijn oplossing is volgend voorjaar wat schuim uit de stoel laten halen zodat deze net zo lekker diep zit als de passagiersstoel. Scheelt ook meteen aanzienlijk in de lengte van de rugleuning.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Ik heb een strip gevonden, de maten zijn:
L, 45cm b, 3,6 cm h, 1,1cm
In de strip bevinden zich 4 gaten waarvan 2 er voorzien zijn van m8 schroefdraad
De strip word gemonteerd op de vloer op de standaardgaten,dit is hart op hart 30,3 cm,de gaten zijn 1cm in doorsnee.
Het achterste gat moet worden verzonken!.
In de strips moet m8 schroefdraad getapt worden,het schroefdraad ligt hart op hart 8cm naar achteren ten opzichte van de bevestigingspunten.
Het leverd dus in dit geval 8cm winst op voor de bestuurder,dit kan naar gelang de lengte van de bestuurder aangepast worden.
Aan de bodem of de stoel hoeft niets aangepast te worden,enkel de originele bevestigingspunten worden gebruikt.
Het moet echt een dikke strip zijn omdat de stoel erop geschroeft zit!
Gr Raymond
Het was een cx of niks

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik was al bang voor de dikte van de strip. De stoel zit erop geschroefd en die bouten moeten natuurlijk een beetje ‘vlees’ hebben.
Gamma levert dergelijke dikke strips niet. Een espangnolet ijzer (je weet wel die ijzers die op je raam thuis zitten) zijn niet dik/breed genoeg.
Kijk evt. eens op http://www.ijzershop.nl/ Die maat is dus niet te krijgen.
Verder heb je wel een kolomboor nodig om door die strips heen te boren en je hebt taps nodig voor de schroefdraad. Het is wel te doen, maar je hebt dus wel goed gereedschap nodig.
De strips van aluminium is natuurlijk makkelijker te maken. Zouden die het houden?
Ik zit te denken aan een U-ijzer van dezelfde breedte en een hoogte van 2cm en daar vier moeren oplassen waar de stoel mee vast komt te staan.
Het U-ijzer monteer je dan met de ‘dichte zijde’ naar boven op de wagenvloer.
Zit je wel twee cm dichter tegen het dak…. Blij dat een Prestige een verhoogd dak heeft….